Avatar billede Slettet bruger
10. maj 2003 - 17:17 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

kode på mappedeling

Hej

Jeg har et liile netværk mellem en xp home dk og en win 98 pc.
Kan der ikke tildeles en adgangskode til de enkelte mapper der deles ??
på win 98 ingen problem - kode til div. mapper , men på xp kan man kun share uden kode !!
tips ??
Avatar billede mickey777 Nybegynder
10. maj 2003 - 17:21 #1
På XP er det brugerprofilerne der fungerer som "password" på de enkelte mapper eller drev.
Avatar billede Slettet bruger
10. maj 2003 - 17:26 #2
hmm.. dvs. at dem der skal have adgang til xp pc´en skal oprettes som brugere først ??
Avatar billede mickey777 Nybegynder
10. maj 2003 - 17:55 #3
Korrekt, de skal oprettes på din XP maskine
Avatar billede Slettet bruger
10. maj 2003 - 19:25 #4
hmm.. når jeg deler en mappe på xp pc´en, uanset om det er en brugermappe eller ej - kan jeg se den på win98 pc ´en uden problemer
så alle der er på mit netværk vil have adgang til de mapper jeg har delt !! jeg kan ikke sortere i dem der må og ikke må have adgang.
Avatar billede version1 Nybegynder
10. maj 2003 - 20:10 #5
Hvis du slår "simple file sharing" fra i Windows XP har du samme muligheder for at tildele adgangskode til share som du kender fra Win98.

My Computer / Tools / Folder Options
Scroll til bunden af Advanced Settings
Fjern flueben fra "Use simple file sharing"
Avatar billede Slettet bruger
11. maj 2003 - 02:05 #6
ja - det er lige det jeg søger, men jeg kan nu ikke lige finde fluebenet ...
prøv igen, men på dansk :-)
Avatar billede version1 Nybegynder
11. maj 2003 - 03:55 #7
Det kan jeg godt forstå - jeg var vist ikke helt nøjagtig ... glemte at fortælle at du skulle vælge View fanebladet under Folder Options.

Jeg har ikke en dansk udgave - men mon ikke dette kan lede dig på vej:

Åben (dobbeltklik) Min Computer ikonen på skrivebordet
Vælg Værktøjer i menuen (mellem Favoritter og Hjælp)
Vælg Folder Indstillinger i listen (den nederste)

Du får nu et vindue med fire faneblade (Generelt, Vis, Filtyper, "Offline Files")
Vælg fanebladet Vis (View)
Scroll til bunden af Advancerede indstillinger
Fjern flueben fra "Benyt simpel fildeling"

... og for at være helt præcis, så skal du oprette brugernavne til de brugere du ønsker at kontrollere rettigheder for - via kontrolpanet selvfølgelig. Det kan være en god idé at benytte samme password som brugerne har på deres PC - hvis du kender det - da brugerne så slipper for at skulle indtaste det. Der BEHØVER ikke at være password på brugerne konti - men så forsvinder meningen med adgangsbegrænsningen jo også lidt ...
Avatar billede Slettet bruger
11. maj 2003 - 10:34 #8
hmm.  jo jeg fandt fluebenet og fjernede det, men ingen resultat !!
tænkte på om det ikke kræver xp pro - jeg har kun xp home.
Avatar billede Slettet bruger
11. maj 2003 - 11:11 #9
hej igen

det er kun xp pro der har den funktion eller win 2000 .
Avatar billede Slettet bruger
11. maj 2003 - 11:21 #10
findes der et program der kan håndtere det ??
Jeg vil kunne dele en mappe med kode - som vi kender det fra win98
funktionen findes ikke i xp home !!
Avatar billede Slettet bruger
09. juni 2003 - 08:41 #11
slut herfra...