Avatar billede lincoln Nybegynder
10. maj 2003 - 14:11 Der er 20 kommentarer og
2 løsninger

Bryd denne krypterede tekst, 190 pt

Jeg har programmeret mig engang ret simpel kryptering, men jeg har ingen anelse om, hvor nemt det rent faktisk er at bryde. Derfor giver jeg 190 point til den person, der bryder den.

Teksten er på følgende ene linje:

Mlìïrcjer"reiçr000"Vhçzæè"rgi"{tl"qó|pïøæ#

For at få pointene skal jeg udover selvfølgelig at have den dekrypterede tekst også vide, hvordan du er kommet frem til  den.

Umiddelbart vil jeg ikke give yderligere oplysninger om krypteringsmetoden, da en eventuel cracker jo heller ikke vil være i besiddelse af disse.
Avatar billede arne_v Ekspert
10. maj 2003 - 15:53 #1
Hvor lang er key'en ?

Du har givet en meget kort streng og hvis key'en er tilpas lang,
så er der ikke nogen entydig løsning.
Avatar billede lincoln Nybegynder
10. maj 2003 - 18:31 #2
Jeg har ikke specifikt defineret nogen key i min krypteringsmetode.

Teksten er krypteret ved hjælp af et substitutionsalfabet...
Avatar billede arne_v Ekspert
10. maj 2003 - 18:36 #3
Så er der for få tegn.

Substitutions alafabeter er nemme at knække, men det kræver et
rimeligt antal tegn, fordi det primære værktøj er hyppighed
af tegn og kombinationer af tegn.
Avatar billede tommyf Nybegynder
10. maj 2003 - 18:38 #4
Den teknik har været brugt i over 2050 år :)

Så skal vi have en længere besked for at kunne lave noget frekvensanalyse på den, men det er nok lidt for omfattende.
Avatar billede arne_v Ekspert
10. maj 2003 - 18:41 #5
Cæsar bruge ikke et rigtigt subsitutions alfabet men kun en fast
forskydning.

Det har jeg testet - der var ikke nogen lovende.
Avatar billede tommyf Nybegynder
10. maj 2003 - 18:43 #6
Det var self. monoalfabetisk kryptering, men det har stadig hovedtrækkene fra substitutions alfabeter.
Jeg aner ikke meget om det, så du er sikkert langt foran mig - du lyder til at have styr på det ;o)
Avatar billede _darkstar_ Nybegynder
10. maj 2003 - 18:53 #7
Du skriver:

"Umiddelbart vil jeg ikke give yderligere oplysninger om krypteringsmetoden, da en eventuel cracker jo heller ikke vil være i besiddelse af disse."

Det er jeg ikke enig i. I langt størtstedelen af tilfældende er dette specificeret i den protokol eller det filformat hvor det man prøver at knække er fundet.
Avatar billede arne_v Ekspert
10. maj 2003 - 18:55 #8
Cæsar er monoalfabetisk. Men også med fast forskydning.

mono = et chiffer alfabat
poly = mange chiffer alfabeter

fast forskydning = chiffer alfabet i rigtig rækkefølge bare forskudt
Avatar billede arne_v Ekspert
10. maj 2003 - 18:56 #9
Monoalfabetisk med fast forskydning er nærmest ikke kryptering idag.

Der er kun 255 muligheder at teste.
Avatar billede _darkstar_ Nybegynder
10. maj 2003 - 19:10 #10
Det kunne være meget sjovt at tage din udfordring op hvis du havde lavet den lidt nemmere. Flere tegn (helst omkring 2k), en beskrivelse af algoritmen (den har du delvist givet) og hvilket sprog man kan forvente at beskeden er i, ville få det hele lidt mere ned på jorden.

Hvis du har krypteret et eller andet tilfældigt, er chancen for at nogen gætter det jo ekstremt lille (nok omkring 26!/40!).
Avatar billede lincoln Nybegynder
10. maj 2003 - 19:45 #11
En længere tekst:

Èfr"ègæçiy"jfrhjçìçrcn"çrglryèø"çzr"xcæwlhx g{"{pgçifl"gppøløèf"z"3;320"Èfr"æhu|løæèf ègæçic"ïgær/"tx"jfrhjçìçrøn"{tj"{pgçifj"rzp ðp"tx"p|çifèjziiø"qgl"fiçzçrflfr"çzèfæ"3;44. qutl"wlìxxøjzølæy"g{rgprc"gr"èy"uzppc"pguf cæ"{pgçic"rzp"gppf"ðp"tx"ziif"ihæ"øæ"{pgçif rzp"quclr"wjìxxfjzç"ðp0"Z"3;6;"wpfu"ècææø {pgçif"ètx"clçrgrrfr"g{"øæ"55"äp"{pgçif."çtn wpyu"cæ"çrgæèglèzçyjfr"{pgçif"z"Ègængli"z" 3;790"Èyrrf"wpyu"çâ"çrtj"yæ"çhääfç"gr"{pgçicj tx"igççcl"èøjrzp"{zi"øæ"rzpwgxøpøuylzæx"ïâ æ|çrcæ"322'"tx"wpcu"igpèr"{tj"uflèyæç"wcèçrc0
Avatar billede lincoln Nybegynder
10. maj 2003 - 19:48 #12
Jeg har brugt et substitutionsalfabet. Men hyppigt brugte karakterer bliver ikke bare erstattet med en karakter, men med flere. For eksempel erstatter jeg e, der er det mest brugte bogstav på dansk, med fem andre karakterer.
Derefter laver jeg en fast forskydning af hele alfabetet.

(Undskyld at jeg smadrede layoutet herover!)
Avatar billede lincoln Nybegynder
10. maj 2003 - 19:51 #13
Min formulering herover var vist ret dobbelttydig...
Det, jeg mener, er, at jeg erstatter e med én af fem
andre karakterer. Hvilken det bliver er tilfældigt
udvalgt.
Avatar billede lincoln Nybegynder
10. maj 2003 - 19:52 #14
Og sproget det krypterede i er dansk...
Avatar billede lincoln Nybegynder
10. maj 2003 - 20:03 #15
Opdateret!

Med 2000+ karakterer og på dansk

http://lincoln.users.whitehat.dk/

For ikke at bryde layoutet endnu mere har jeg lagt det krypterede på den url.
Avatar billede _darkstar_ Nybegynder
10. maj 2003 - 20:25 #16
Er der noget på dansk i det?
Avatar billede _darkstar_ Nybegynder
11. maj 2003 - 01:27 #17
Duh! Jeg går i sving.
Avatar billede _darkstar_ Nybegynder
11. maj 2003 - 17:14 #18
Nu er jeg nået et stykke og kan give et lille mellemresultat. I det følgende skriver jeg alle tegn som ascii-værdier, da alt andet vil gå galt.

Jeg arbejder med følgende hypoteser:

8: 099 === 102 === 121

på basis af ldt statistisk analyse

22: 050 er "." og 048 === 050

på grund af følgende totalt underlige sekvens:

053 059 050 048 050 050 050

...hvem kan komme op med et ord i det danske sprog hvor det samme tegn er gentaget TRE gange?

23: 034 == 106 == mellemrum

på basis af mere statistisk analyse.
Avatar billede lincoln Nybegynder
11. maj 2003 - 21:03 #19
Jeg har godt nok heller ikke været totalt flink...

053 059 050 048 050 050 050

er slet ikke noget ord, men et tal...
390.000 står der...
Avatar billede lincoln Nybegynder
11. maj 2003 - 21:06 #20
Jeg fandt for resten lige et par stavefejl i teksten af den onde slags, fx omrking.
Og der er også nogle \% i stedet for %.
Avatar billede lincoln Nybegynder
25. november 2003 - 19:05 #21
luk
Avatar billede _darkstar_ Nybegynder
25. november 2003 - 22:22 #22
Tak for points for næsten ingenting. Jeg kunne godt tænke mig at høre hvad algoritmen + klarteksten egentlig var.