Avatar billede minau Nybegynder
10. maj 2003 - 09:36 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Grøn hob lampe = hele kapel OK?

Hej

hvis jeg er i tvivl om alle mine ledere i mit netværkskabel er kode - kan jeg så stole på at de er det hvis huben giver grøn diode.

sagt med andre ord. For at hubben skal sige at en computer er tilsluttet rigtigt - tjecker den så alle ledere for brud, eller bare nogen af dem?
Avatar billede bredker Nybegynder
10. maj 2003 - 09:39 #1
hvis den lyser kan du godt regne med at det er ok , ellers vil der ikke komme noget lys
Avatar billede minau Nybegynder
10. maj 2003 - 09:52 #2
men er der ikke fare for at hub'en kun kontrolere fx 2 eller 4 ledere - og så kan et af de andre være beskadiget. når man så har fået indstaleret det hele (det er et langt kabel der skal trækkes bag et nyt køkken (inden det sættes op)) ja så virker det ik?
Avatar billede bredker Nybegynder
10. maj 2003 - 09:55 #3
hubben kontrolere dem alle
jeg har lavet så mange kabler efterhånden , at jeg nok har prøver at have fejl på dem alle og enten virker det eller ikke
Avatar billede sprutnik Nybegynder
10. maj 2003 - 10:01 #4
Hvis et kabel er klemt sammen i f.eks. en dør kan du godt komme ud for at der er forbindelse gennem kablet og at du kan pinge computeren, men til gengæld kan du ikke overføre data fra eller til den. Eller også vil hastigheden i kablet blive ulideligt langsom.
Avatar billede minau Nybegynder
10. maj 2003 - 10:34 #5
Hmm - men hvordan kan man så være sikker? (det er fordi det er et kabel jeg har fået - så vil jeg gerne tjekke om det er brugbart)
Avatar billede sprutnik Nybegynder
10. maj 2003 - 10:40 #6
Det ved jeg ærlig talt ikke. Vi havde lånt noget udstyr til at måle forbindelsen i kablet, og ifølge det burde kablet være ok. Så mødte vi en tdc mand ude på gaden, og han fortalte at et kabel tilsyneladende kan være iorden, men har det fået et knæk i f.eks. en dør, kan man måle alt det man vil uden at finde nogle fejl. Så er der ikke andet for end at se kablet efter for steder hvor det kan har været i klemme. Er man heldig kan ma redde det ved lige så stille at "massagere" det det knækkede sted.
Avatar billede version1 Nybegynder
11. maj 2003 - 05:48 #7
Hvis link lampen lyser kan du godt regne med at kablet er i orden - men ikke 100% sikkert.

Der kan godt være problemer med et kabel selvom der er link, der kan for eksempel være tale om forringet signal (kablet kan ikke klare full-duplex eller meget trafik).

Link er et elektrisk signal (link beat) som udsendes når kablet ikke "bruges". Hvis strømniveauet falder under et vist niveau slukker link lampen.

10Base-T og 100Base-T kabler benytter i virkeligheden kun 4 (2 par) af de 8 ledere. Ben 1 (grøn) og 2 (grøn/hvid) til Transmit og ben 3 (orange) og ben 6 (orange/hvid) til Receive (omvendt for et krydskabel) (farverne varierer i forhold til forskellige standarder)

Hvis du har adgang til et simpelt multimeter (eller et batteri, en pære og to ledninger :-) kan du checke om der er forbindelse mellem de ovennævnte ben - der skal være forbindelse mellem ben 1 og ben 1, ben 2 og ben 2 etc.

Du kan checke om der er mange tranmissionsfejl på dit netværk v.h.a. "netstat -e" kommandoen. Hvis errors er forskellig fra 0 har du måske et problem.

En professionel kabel tester finder alle fejl - med mindre der er tale om en periodisk fejl som f.eks. et brud der kun giver problemer når kablet ligger/sidder i en bestemt position. Kabel testeren laver tests af benforbindelser, ledningslængde, crosstalk, støj m.v.

Men det er meget billigere og nemmere at købe et nyt kabel - hvis du er i tvivl om kvaliteten af dit gratis kabel :-)
Avatar billede minau Nybegynder
14. maj 2003 - 22:16 #8
version - Smider du ik lige at svar
Avatar billede version1 Nybegynder
16. maj 2003 - 15:30 #9
Held og lykke med dit kabel!
Avatar billede minau Nybegynder
18. maj 2003 - 21:47 #10
Takker  - er blevet enig med mig selv om at købe et nyt kabel :)