Avatar billede smokes Nybegynder
10. maj 2003 - 01:06 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Hvordan ændrer jeg broadcast adressen?

Hvordan ændrer jeg broadcast adressen som windows filesharing bruger til at finde andre "netbios" navne. Skal bruge det fordi vi har et netværk med 3 computere der bliver konfigureret af DHCP fra teledanmark. Skal ændre det på en windows xp pro. Til jer der ikke har fanget hvad jeg snakker om er problemet følgende:´

Når windows filesharing fungerer over tcp/ip sender anmodninger ud på broadcast adressen. som i mit LAN vil være 255.255.255.255.. problemet er at pga vores comps bliver konfigureret af DHCP "arver" vi en broadcast adresse som tdc's adsl pool plus et 255.. ala

den virker dog ikke når switchen vi bruger forventer at 255.255.255.255 er broadcast adressen for at sende til hele netværket. Har en linux box hvor det selvfølgelig er nemt nok at ændre broadcast adressen efter DHCP har gjort sit job, men hvordan ændrer jeg det på en win xp box?
Avatar billede version1 Nybegynder
10. maj 2003 - 03:58 #1
Netbios broadcast adressen er den samme tcp/ip broadcast adressen. Tcp/ip broadcast adressen vil altid være x.x.x.255 for et klasse C netværk som ikke er subnettet. 255.255.255.255 broadcast adressen kaldes for limited broadcast og er egentligt blot et alias for den til enhver tid gældende broadcast adresse på det lokale net. Der broadcastes stadig kun til det lokale net - alternativet ville være hele Internettet!

Man kan ikke broadcaste over flere netværk - det er jo hele ideen med at lave subnets - at segmentere trafikken. Glem alt om at ændre din broadcast adresse.

Da Netbios bruger broadcasts til nameresolution, har du et problem hvis dit fileshare ligger på et andet subnet.

Løsningen er at installere en WINS (Windows Name Service) server på hvert subnet eller at konfigurere LMHOSTS filen (C:\WINDOWS\system32\drivers\etc) på din klient, f.eks.

10.0.0.1 navn #PRE

Alternativt kan du skrotte Netbios og bruge Active Directory ("DNS")- om muligt.
Avatar billede version1 Nybegynder
10. maj 2003 - 04:00 #2
Netbios broadcast adressen er den samme som tcp/ip broadcast adressen. Tcp/ip broadcast adressen vil altid være x.x.x.255 for et klasse C netværk som ikke er subnettet. 255.255.255.255 broadcast adressen kaldes for limited broadcast og er egentligt blot et alias for den til enhver tid gældende broadcast adresse på det lokale net. Der broadcastes stadig kun til det lokale net - alternativet ville være hele Internettet!

Man kan ikke broadcaste over flere netværk - det er jo hele ideen med at lave subnets - at segmentere trafikken. Glem alt om at ændre din broadcast adresse.

Da Netbios bruger broadcasts til nameresolution, har du et problem hvis dit fileshare ligger på et andet subnet.

Løsningen er at installere en WINS (Windows Name Service) server på hvert subnet eller at konfigurere LMHOSTS filen (C:\WINDOWS\system32\drivers\etc) på din klient, f.eks.

10.0.0.1 navn #PRE

Alternativt kan du skrotte Netbios og bruge Active Directory ("DNS")- om muligt.
Avatar billede ®azzer® Nybegynder
10. maj 2003 - 13:53 #3
Version1 forklarer godt hvorfor det du vil ikke kan lade sig gøre, men hvis du gerne vil kunne fildele, så er det en mulighed at bruge IPX på lokalnettet.
Avatar billede smokes Nybegynder
11. maj 2003 - 14:10 #4
version1: tak for dit svar. Det hele skyldes at vi har den værste network setup til dens slags.. Kun en switch. Derfor putter TDC's DHCP server os på forskellige subnets og så virker  ting som SMB (windows filesharing ikke). Som du også har forklaret. Men det burde da på en eller anden måde være muligt at modtage setup'en fra TDCs DHCP og så overwrite broadcast adressen til 255.255.255.255? grim løsning måske men hvis det virker. Jeg mener hvis jeg starter quake3 bruger den 255.255.255.255 til at broadcoaste server adressen, ellers ville det jo heller ikke virke. Må lige researche det med WINS..

Razzer: kan windows filesharing køre over IPX?, man kan jo "binde" den til TCP/IP så hvorfor ikke til IPX? eller skal jeg benytte et andet program? (end SMB). I så fald kender du et som er godt?.

hvad med NFS? kan windows benytte det? måske var den en mulig.
Avatar billede ®azzer® Nybegynder
11. maj 2003 - 14:12 #5
Ja du kan godt bruge IPX til fildeling, det er en netværksprotokol ligesom TCP/IP. IPX plejer at være løsningen på TDC's lame ADSL setup med dynamisk IP.
Avatar billede smokes Nybegynder
12. maj 2003 - 21:16 #6
Rasser: yeps en gammel lorte protocol mens hvis den virker er jeg happy.. prøver det *s*. tak for hjælpen