Avatar billede bbb2020 Nybegynder
09. maj 2003 - 16:04 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Del Harddisk i flere partioner

Jeg har lige købt en ny pc'er med Win XP installeret på  een stor 80 Gb harddisk.

Jeg vil nu gerne have harddisken delt i flere mindre partioner. En til selve styresystemet, en til meget store grafikprogrammer, en til spil og så videre.

Mit spørgsmål er nu; hvilket værktøj er det bedste at bruge? Altså hvilket program?

Jeg skulle mene, at det kun gøres uden at skulle genindstille styresystemet, men jeg har aldrig prøvet XP før.

Hvad er i øvrigt den bedste  (minimum) størrelse for et c-drev med XP?

Ok! Det var så 2 spørgsmål.

På forhånd tak
Avatar billede bredker Nybegynder
09. maj 2003 - 16:07 #1
paration magic er det bedstetil at dele den og kan gøres uden at slætte noget
du skal have plades til alle dine programmer på c drevet ,typisk 5 GB
Avatar billede lrd Nybegynder
09. maj 2003 - 16:10 #2
Avatar billede bredker Nybegynder
09. maj 2003 - 16:12 #3
lrd>>du er da også over det hele
Avatar billede lrd Nybegynder
09. maj 2003 - 16:13 #4
Øhhh sorry du, men gør da bare hvad jeg kan for at hjælpe herinde, og det gør vel ikke noget.
Avatar billede bredker Nybegynder
09. maj 2003 - 16:14 #5
det er fint
Avatar billede bbb2020 Nybegynder
09. maj 2003 - 16:16 #6
Nu plejer jeg godt nok, at installere mine grafikprogrammer på forskellige drev (med win98), da de fylder det hvide ud af øjene. men ok.

Det jeg var bange for var at XP ikke kunne finde ud af, at den pludselig havde mindre plads at rørre sig på og at der var kommet flere nye drev, så når jeg genstartede den ville den nægte at starte. Men det er ikke noget problem?
Avatar billede bredker Nybegynder
09. maj 2003 - 16:17 #7
det kan den godt ,uden problemer
Avatar billede bbb2020 Nybegynder
09. maj 2003 - 16:31 #8
Ok jeg takker for svarene. bredker fik de 30 poing.
Case closed
Avatar billede redhat9user Nybegynder
09. maj 2003 - 16:32 #9
Med mindre du insisterer på at betale for partition magic, så burde fips.exe også være et bud.

http://distro.ibiblio.org/pub/Linux/distributions/redhat/current/en/os/i386/dosutils/
Avatar billede lrd Nybegynder
09. maj 2003 - 16:33 #10
:))
Avatar billede bbb2020 Nybegynder
09. maj 2003 - 16:41 #11
Linux/Dos contra Xp? are I'm missing something here?
Linket førte til en side med en masse link skrevet på latin. Og hvad skal jeg derfra?
Avatar billede redhat9user Nybegynder
09. maj 2003 - 16:49 #12
Jeg ser dette:

Parent Directory        03-Apr-2003 14:13      -
autoboot.bat            04-Sep-2002 00:00    1k
autoboot/              01-Apr-2003 14:23      -
copying                05-Jun-1991 09:03    18k
cygwin1.dll            13-Aug-2001 15:52  615k
fips.exe                14-Oct-1998 14:35  168k
fips15c/                02-Apr-2003 17:17      -
fips20/                02-Apr-2003 17:17      -
fipsdocs/              02-Apr-2003 17:17      -
gzip.exe                28-Jul-1996 14:58    39k
loadlin.exe            04-Feb-2003 11:26    31k
lodlin16.tgz            04-Feb-2003 11:37    92k
rawrite.exe            28-Jul-1996 14:58    14k
rawrite3.doc            28-Jul-1996 14:58    2k
rawritewin/            02-Apr-2003 17:17      -
rdev.exe                28-Jul-1996 14:58    9k
readcd.exe              13-Aug-2001 15:49    94k
restorrb.exe            23-Aug-1995 00:30    13k

Du skal bare downloade fips.exe

Jeg nægter at tro på at Bill bevidst saboterer sider lavet af de "vantro".

Jeg bruger faktisk lige nu, mod min vilje, Win2k, men Bill kan jo have "forbedret" XP.
Avatar billede bbb2020 Nybegynder
09. maj 2003 - 17:13 #13
Og som Linuxfan tør du godt stå inde for den?

Kan desværre ikke give flere poing
Avatar billede redhat9user Nybegynder
09. maj 2003 - 17:19 #14
Jeg har ikke prøvet den, men jeg kan da godt lige forsøge i løbet af aftenen. Det er jo altid spændende om den kan klare 80G diske, det vil jeg faktisk gerne vide, så jeg laver lige en lidt senere. I'll be back.

Nu er det en FAT32 disk, ikke (XP home)? Den kan ikke klare NTFS.
Avatar billede bbb2020 Nybegynder
09. maj 2003 - 17:25 #15
Jo. FAT32. og tak fordi du gider prøver.

jeg vender tilbage i morgen og ser hvordan prøven gik.
Avatar billede redhat9user Nybegynder
10. maj 2003 - 01:54 #16
Hm,

det var desværre ikke så ligetil som forventet. Jeg troede at jeg kunne kopiere en disk med Ghost og eksperimentere med den. Der sker desværre det at Ghost laver en fejl i opdateringen af partitionstørrelsen som Windows ikke opdager, men det gør fips og terminerer. Jeg har set det før med andre Linux tools, de forlanger orden i sagerne.

Der er en god chance for at fips vil fungere hvis din partition er i orden, men uanset om du bruger fips eller partition magic er det meget klogt at tage backup først. Jeg bladrede lidt i Partition Magic reviews. Ca. 40% af reviewerne var eddikesure fordi den havde smadret deres disk. Uanset hvad du bruger er det en lidt farlig operation og det er klogt at tage backup.

Du kan køre fips i en mode, hvor den kun tester uden at rette, se mulighederne med fips /?  På den måde kan du risikofrit finde ud af om der er en mulighed for at det vil virke.

Jeg har lidt lyst til at se om der ikke skulle være en anden mulighed under Linux, men som du nok kan gætte ud fra tidspunktet på dette svar, så er jeg lidt træt nu, så det må vente.
Avatar billede bbb2020 Nybegynder
10. maj 2003 - 10:54 #17
Jeg har også set reviewerne på Download, men jeg tager nu aldrig helt bestik af dem. Flere programmer som de s..... på har altid virket perfekt hos mig, hvorimod nogle programmer de har rost til skyerne har været mere problematiske.
Det lader til, at det er meget individuelt om et program virker eller laver rav i den.
Derfor er det nok en god ide at gøre som du siger, nemlig at tage en backup først.

Jeg står og skal til fødselsdag i Jylland, men jeg vil prøve at se om Fips virker i sikker mode, når jeg kommer hjem i morgen.

Overstreng dig nu ikke så længe redhat9user!

bbb2020
Avatar billede redhat9user Nybegynder
10. maj 2003 - 11:23 #18
God tur!

Enig, man kan ikke altid stole på reviews. Der er nok også en overvægt af utilfredse brugere, der skriver reviews.