Avatar billede meegaard Nybegynder
09. maj 2003 - 15:27 Der er 28 kommentarer og
2 løsninger

Seriøse harddisk problemer!

Jeg har et meget seriøst problem med en af mine harddiske. Jeg har én harddisk (C:) som er min disk med systemfiler og den slags, så har jeg én med (D:) med multimedier og ikke mindst billeder fra digitalt camera.

Problemet er disk D

Pludselig begynder computeren at køre meget langsom, og dette tror jeg muligvis er fordi computeren ikke har kunne oprette virtuel hukommelse på disk D.

Windows (XP) kan godt finde harddisken, BIOS kan finde harddisken, men når jeg forsøger at gå over på harddisken får jeg beskeden: "D:\ er ikke tilgængelig    Forkert parameter"

Jeg har forsøgt at køre en systemgendannelse, men den skriver blot at D: enten ikke var under overågning eller den har været deaktiveret eller fjernet så gendannelsen kan ikke omfatte denne.

Mange af filerne på denne disk er næsten uerstattelige, så jeg vil nødigt undgå at skulle prøve formation!

Jeg håber nogen kan hjælpe!

- på forhånd tak!
Avatar billede domino1977 Nybegynder
09. maj 2003 - 15:34 #1
Har du prøvet at køre en partion Magic.... for at se hvad den siger til det???
Avatar billede meegaard Nybegynder
09. maj 2003 - 15:36 #2
Nej det har jeg ikke. Jeg har slet ingen erfaringer med programmet.
Kan det gøres således, at jeg undgår at slette nogle filer?
Avatar billede Slettet bruger
09. maj 2003 - 15:42 #3
Uha ikke godt - har du ikke mulighed for at pille disken ud og prøve at sætte den i en anden PC, og herefter få det hele kopieret over på enten en anden PC eller CD'er.
Herefter kan du partitionere/formatere din disk, og installere den igen i din egen PC.

Ikke for at spille bagklog - men til en anden gang: Husk Backup :o)
Avatar billede meegaard Nybegynder
09. maj 2003 - 16:19 #4
Problemet er nok bare, at man ikke liiiige laver back-up af 25 GB! :-/
Og jeg skal for alt i verden undgå at slette filerne derpå, har haft overvejet at formatere, men jeg vil meget gerne undgå dette, for netop at ungå at slette filerne!
Avatar billede fromsej Praktikant
09. maj 2003 - 16:40 #5
Styresystem?
Avatar billede redhat9user Nybegynder
09. maj 2003 - 16:45 #6
Umiddelbart lyder det som om disken er død, måske hjælper en formatering ikke engang. Har du prøvet at boote i DOS for at sikre at det ikke er XPlosion, der driller?
Avatar billede meegaard Nybegynder
09. maj 2003 - 18:43 #7
Jeg håber virkelig ikke den er død, men i så fald synes jeg det er mystisk at både BIOS og WindowsXP kan finde harddisken, og ovenikøbet finder de begge det rigtige antal GB på den!

Men jeg vil lige prøve at boote op i DOS og se om jeg kan finde den!
Avatar billede meegaard Nybegynder
09. maj 2003 - 19:22 #8
Når jeg genstarter computeren i fejlsikret tilstand i komandoprompten og forsøger at komme over op harddisk med commandoen "C:\d:" får jeg følgende meddelelse: Datafejl (cyklisk redundanscheck)
Avatar billede redhat9user Nybegynder
09. maj 2003 - 19:38 #9
Åh nej! Filerne er beskyttet af CRC, på dansk cyklisk redundanscheck. Hvis den CRC værdi, der beregnes på data ikke stemmer overens med det, der står i filen får du den fejl. Du skal have fat i et datagendannelsesprogram. Der findes utallige spørgsmål under XP her på eksperten.

XP home er desværre ekspert i at smadre fil og partitionsinformationer. Heldigvis kan data reddes 3 ud af 4 gange.

Held og lykke.
Avatar billede meegaard Nybegynder
10. maj 2003 - 09:59 #10
Er der nogen der kender et godt datagendannelses program?

Desuden har jeg XP Professionel, men jeg ved ikke om det gør nogen forskel?

Skal jeg først formatere og så gendanne data, eller skal jeg bare lade programmet køre noget Windows er startet op?

P.S. Redhat9user, lav lige et svar så jeg kan sende nogle point! ;-)
Avatar billede fromsej Praktikant
10. maj 2003 - 10:02 #11
Avatar billede meegaard Nybegynder
10. maj 2003 - 12:06 #12
Jeg har nu prøvet at installere programmet GetDataBack, og programmet finder alt hvad der har ligget på harddisken. Problemet er bare, at jeg ikke kan komme til at kopiere filerne over på harddisken!

Kan jeg godt formatere harddisken, og så regne med at jeg kan gendanne filnere bagefter, eller skal jeg have fat i et andet program for at hjælpe med CRC problemerne?
Avatar billede fromsej Praktikant
10. maj 2003 - 12:07 #13
Getdataback skal du købe for at få lov til at hente dine filer.
Har du prøvet med Lost & Found.
Serialnummeret ligger på samme side, da det er blevet frigivet.
Avatar billede redhat9user Nybegynder
10. maj 2003 - 13:33 #14
Uhada nej, du må ikke formatere først. Har du en anden disk at smide data over på?
Avatar billede meegaard Nybegynder
10. maj 2003 - 15:25 #15
Til fromsej: Nej jeg har ikke prøvet det andet program endnu, men med GetDataBack kan den i hvert fald finde filerne, og den kan også gendanne dem, har lige prøvet med en enkelt!

Til Redhat9user: Jeg har ikke en harddisk i selve computeren, men jeg har min bærbare som sagtens kan indholde de 32 GB, men jeg havde håbet på et program som bare kunne finde de rigtige CRC værdier igen, og så var dét det!
Men ellers må jeg jo bare i gang, jeg ved ikke om man kan gemme de gendannede filer direkte i en mappe på netværket eller jeg skal gemme på min lille system-disk og så overføre filerne...

P.S. fromsej, opret lige et svar, du fortjener nogle af pointene!
Avatar billede fromsej Praktikant
10. maj 2003 - 15:58 #16
Så gerne.
Avatar billede redhat9user Nybegynder
10. maj 2003 - 16:35 #17
Det tror jeg også at du kan regne med at det gør. Så hvis disken ikke er defekt har du ingen problemer - altså andet end at du ikke stoler lige så meget på XP home mere :o)
Avatar billede meegaard Nybegynder
11. maj 2003 - 11:25 #18
Jamen jeg takker så mange gange for hjælpen, hovedsagen var at mine data på harddisken ikke er gået tabt, så nu må jeg bare i gang med at gendanne!

Og lad os så i fællesskab bede en lille bøn om at Microsoft lige ser at får løst den slags problemer! - og Gud nåde dem som ikke har mulighed for at gendanne deres filer "hen" på en anden harddisk!
Avatar billede fromsej Praktikant
11. maj 2003 - 21:43 #19
Tak for points.
God fornøjelse med gendannelsen.*S*
Avatar billede redhat9user Nybegynder
12. maj 2003 - 10:48 #20
Takker også. Jeg er sikker på at jeg pludselig fik råd til en ny disk, hvis det var problemet :o)

Jeg tvivler på at M$ pludselig vil skifte strategi til at spilde tid på stabilisering i home produkterne. Jeg tror løsningen er at skifte til XP Pro eller Linux. Jeg var selv så træt af M$'s lap på lap løsninger at jeg tog skridtet til Linux. Det har været hårdt, men jo mere kontrol jeg får over Linux, jo mere glad bliver jeg for at jeg skiftede.
Avatar billede bo-man Nybegynder
31. december 2003 - 00:35 #21
Hej med jer..
har med stor nysgerrighed fulgt med i det her problem som jeg også selv har haft.
nu er mit næste problem så bare at jeg har formateret min hd (har 2 80gb i) og den ene er ikke delt og er som E drev.
problemet er nu at jeg ikke kan få den til noget som helst den er langsom og hvis jeg lægger noget ind på den kommer den med cyklisk redundanscheck og det er lidt belastende, nu er det så jeg vil spørge om der er nogen som helst måde at redde den på???
har prøvet at tage den med ud til en kammerat og formatere den og han ku godt lægge noget på den og brænde fra den men jeg kan ikke når jeg kommer hjem med den igen.
Håber nogen kan hjælpe.. og at det er nok jeg har skrevet om mit problem..

Med venlig hilsen Bo.
Avatar billede fromsej Praktikant
31. december 2003 - 10:13 #22
Bo-man>>Du bør nok lave et nyt spørgsmål omkring dit problem, så kigger vi på det.
Avatar billede jpvj Nybegynder
31. december 2003 - 10:29 #23
redhat9user> Hvor for du dine informationer fra vedr. ustabilitet på filsystemet i XP Home Edition?

I følge mine informationer er kernen og filsystemet 100% identiske, så indtil du kommer med noget dokumentation for dine påstande, kan jeg slet ikke tage kommentarer som "XP home er desværre ekspert i at smadre fil og partitionsinformationer. Heldigvis kan data reddes 3 ud af 4 gange.
" seriøst.

Din kommentar som "Åh nej! Filerne er beskyttet af CRC, på dansk cyklisk redundanscheck" vidner mere om, at du ikke ved så meget om filsystemer. Der er ikke tale om en beskyttelse, men om validering af data.

CRC er ganske rigtigt en forkortelse for cyklisk redundans check. CRC checks bruges alle steder, hvor man med meget stor sandsynlighed vil have sikkerhed for at data er uændrede i forhold til da de blev gemt. Der er CRC check på sector niveau på en harddisk (faktisk er det fejlkorrigerende koder og ikke bare CRC, men det lader vi ligge lige nu). Dette er ikke noget "Åh nej!" men "Ja tak!", jeg er da glad for at jeg får en advarsel når mine data ikke er intakte, i stedet for at de blot bliver ødelagte samtidig med at disken bliver dårlig.

NTFS filsystemet bruges i alle Windows installationer, og jeg synes ikke at kunne huske de store "MS skyld i datatab" artikler pga. fejl i disksystemet.

Hvordan der er opstået fejl på disken er et godt spm. En par muligheder er bad sectors, defekt harddisk, defekt harddisk controller eller dårlige IDE drivere. Men det er kun gætværk hvorfra fejlen stammer.

Jeg kører selv i blandede miljøer med både Windows og Linux, og de har begge deres styrker og svaghederm, men jeg kunne aldrig finde på at kaste mudder efter Linux til, bare fordi jeg har oplevet at det har frosset 2 gange eller jeg har haft fejl på et ext2 filsystem.
Avatar billede redhat9user Nybegynder
31. december 2003 - 18:02 #24
jpjv>> har vi et problem?

Åh nej refererede blot til at spørgeren tilsyneladene har et ikke ligegyldigt problem. Jeg vil da også gerne advares ved problemer, men helst vil jeg da undgå dem.

Og jo, jeg ved nok om CRC, filsystemer og andet, der benytter sig af CRC til at vide at CRC benyttes til validering, nogle gange til udvælgelse at det valide datasæt og kun i særlige tilfælde til fejlkorrektion. Det omtales dog (af flere grunde) også som beskyttelse hvis det nu er meget vigtigt at være ordkløver.

Om du kan tage min kommentar om XP home seriøst eller ej må du selv om. Jeg referer kun til min egen personlige og måske mangelfulde statistik over spørgsmål på Eksperten vedrørende emnet. At der er mange flere spørgsmål vedrørende smadrede XP home partitioner end XP pro partitioner kan meget vel skyldes at flertallet at Eksperten's brugere anvender XP home. Jeg har selv gennem længere tid været tilfreds Win2k's stabilitet og antog måske fejlagtigt at den var videreført i XP pro.

Godt nytår!
Avatar billede bo-man Nybegynder
03. januar 2004 - 23:42 #25
OK. prøver igen..

mit problem er at jeg har en hd (har 2 80gb i) og den ene er ikke delt og er som E drev. og det er E det her handler om.
problemet er nu at jeg ikke kan få den til noget som helst den er langsom og hvis jeg lægger noget ind på den kommer den med cyklisk redundanscheck og det er lidt belastende, nu er det så jeg vil spørge om der er nogen som helst måde at redde den på???

har prøvet at formatere den men hver gang jeg lægger noget over på den og forsøger at bruge den kommer den med det der cyklisk redundanscheck...

hvad kan jeg gøre, udover at formatere det hele...
Avatar billede redhat9user Nybegynder
04. januar 2004 - 00:32 #26
Hvis du er helt sikker på at den er defekt er garantien den eneste måde at redde den på.

Har du adgang til en anden PC, du kan montere den i for at få stillet en stensikker diagnose?
Avatar billede bo-man Nybegynder
04. januar 2004 - 22:23 #27
Ja jeg har prøvet at tage den med ud til en kammerat og formatere den og han ku godt lægge noget på den og brænde fra den, men jeg kan ikke når jeg kommer hjem med den igen.
det er lidt underligt at han kan bruge den i sin og jeg ikke kan i min heller når han har formateret den.
hvis han lægger noget ned på den og jeg forsøger at bruge det kommer den med
cyklisk redundanscheck...
Avatar billede redhat9user Nybegynder
05. januar 2004 - 19:04 #28
HAr du et kabel med 80 ledere, og sidder masteren for enden af kablet? Har du prøvet med kun 1 disk på kablet? Har du prøvet at tvinge overførselshastigheden ned i BIOS?
Avatar billede bo-man Nybegynder
11. januar 2004 - 20:33 #29
ja til de 3 første spørgsmål og nej til det sidste, tror ikke jeg ved hvordan man sætter hastigheden ned.. men det virker fint når jeg piller den ud der er problemet. det er også derfor jeg håber at nogen kan hjælpe mig med det her problem uden at jeg skal formatere det hele igen..
Avatar billede redhat9user Nybegynder
11. januar 2004 - 22:38 #30
Måske autodetect'er de to PC'er den forskelligt. Nu hor du har slettet alt på den kan du jo lige prøve at formatere den på din egen PC for at udelukke interface problemer.