Avatar billede juhlemanden Nybegynder
09. maj 2003 - 15:12 Der er 8 kommentarer og
2 løsninger

Åbning af csv-fil

Hejsa!
Jeg ville høre om der en nogle der kan fortælle mig hvorfor excel-97 ikke kan finde ud af at åbne csv-filer rigtigt når man dobbelklikker på filen.
Den kan godt hvis man starter excel først og derigennem åbner, men ved dobbeltklik på en cvs-fil skriver den hele linien i første kolone..

/juhlemanden
Avatar billede ALS Praktikant
09. maj 2003 - 15:16 #1
Det er fordi du ikke har sat Excel op til den type felt-seperator, som din CSV-fil benytter.
Måske er Excel sat op til komma og filen benytter simikolon, eller omvendt.
09. maj 2003 - 15:38 #2
Hvis du højreklikker på filen, og vælger Åben med, Excel starter guiden, som når du åbner filen i Excel.
09. maj 2003 - 15:46 #3
ib-rene-cairo>> Nej det har ikke noget med det at gøre.
Selvom du gemmer en csv-fil fra Excel, sker det samme når du åbner filen ved at dobbeltklikke på den.
Avatar billede juhlemanden Nybegynder
09. maj 2003 - 15:50 #4
erikjuul>> jeg har ikke 97 her det er et problem som jeg har på mit job, så jeg kan ikke teste... Men den starte da ikke guide når man højreklikker, går den?... men det hjælper mig jo ikke når den _skal_ åbnes med  dobbeltklik...

/juhlemaden
09. maj 2003 - 15:53 #5
Højreklik, Åbn med.., Excel: Filen åbnes med guide
Dobbeltklik: Filen åbnes uden guide

Det kan du ikke ændre.
Avatar billede juhlemanden Nybegynder
09. maj 2003 - 16:08 #6
erikjuul>> Det jeg ikke forstår helt er hvorfor den ikke kan åbne den rigtig når jeg dobbeltklikker.... For der kommer ingen guide når jeg åbner den gennem excel... så den kan jo godt finde ud af det uden guide...

/juhlemanden
Avatar billede bak Seniormester
09. maj 2003 - 16:29 #7
Jeg synes nu ib-rene's teori lyder rigtig.Hvis csv-filen kommer fra et land eller program, der ikke bruger semicolon som separator, men komma istedet, vil en DK-Excel ikke åbne den korrekt ved dobbeltklik.
Avatar billede juhlemanden Nybegynder
09. maj 2003 - 16:39 #8
bak>> filen er ikke fra "udlandet" det er en jeg selv laver.... Men hvis der blev brugt en anden seperator end semicolon, ville jeg jo skulle igennem en guide når jeg åbner den gennem excel, og det kommer jeg ikke...

/juhlemanden
Avatar billede bak Seniormester
09. maj 2003 - 16:44 #9
nej ikke hvis filen hedder csv, så kommer du ikke gennem nogen guide selvom separatoren er forkert.
Avatar billede juhlemanden Nybegynder
14. maj 2003 - 18:25 #10
Lukker, og takker for hjælpen :O)
/juhlemanden