Avatar billede swasper Nybegynder
08. maj 2003 - 22:17 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Varmen fra grafikkortet giver cpu'en problemer

Først og fremest, så er der her en lille tegning af min computer, så kan det være at I bedre kan forstå hvad mit problem er! :-)
http://mitdigitalejeg.dk/comp.gif

Jeg har sådan en Heatpipe Cooler her fra Zalman monteret på mit grafikkort:
http://www.zalman.co.kr/english/product/zm80a-hp.htm

Den er super skøn, men den afgiver en del varme, det er ikke noget problem på venstre side, men på den højre side som peger hen mod cpu'en er der lidt problemer.

Varmen fiser direkte ind i den ene af de to blæsere der er monteret på den køler der sidder på min cpu, og det er altså for meget for blæseren.

Det er ikke noget problem når jeg bare sidder inde i Windows og arbejder, men så snart jeg går i gang med at spille et krævende spil, så bliver det for meget. Efter en halv til en hel time så fryser systemet, og jeg er nødt til at slukke for maskinen lidt.

Her ud over kommer der en høj pive tone derfra, som gør at man ikke kan holde ud til at spille på maskinen i mere end ti minutter af gangen, pive tonen er også når man bare sidder ude i Windows, men her er den ikke særlig høj, og er til at leve med, men stadig ikke det skønneste at høre på.

Så mit spørgsmål er, hvad gør jeg nu?

Umiddelbart rækker min hjerne kapicitet til at sige at jeg nok skal have fat i en ny køler til min cpu, hvor blæseren f.eks. er monteret oven på i stedet for på siderne af køleren.

Men hvad skal jeg købe, jeg vil selvfølgelig gerne have at køleren, køler rigtig godt, men samtidigt skal den være rimelig støj fri?!

Min cpu er en AMD Athlon XP 2100+

Håber der er nogle der kan hjælpe?!
Avatar billede bartfreak Nybegynder
08. maj 2003 - 22:25 #1
De bedste guides jeg kender er..

http://www.tweakup.dk/HTML/trinfortrin/fancontrol/1.htm

http://www.oldhoj.dk/overclockingfaq.htm

M.H.T. kølere  thermatel er et godt valg
Avatar billede peet-49 Novice
08. maj 2003 - 23:19 #2
Monter et par kabinetkølere, så der bliver gennemluftning af kabinettet.
Avatar billede isojumper Nybegynder
09. maj 2003 - 00:00 #3
Avatar billede bruns Nybegynder
09. maj 2003 - 09:48 #4
Hør på Peet49. Jeg vil anbefale et par 12 db Pabst blæsere, dem kan du ikke høre.
Avatar billede bartfreak Nybegynder
23. maj 2003 - 00:16 #5
fik du et svar
Avatar billede peet-49 Novice
23. maj 2003 - 14:52 #6
Takker.