Avatar billede llcoolj2 Nybegynder
08. maj 2003 - 20:06 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Kan ikke boote efter nyt Mobo & CPU

Min CPU brændte sammen, da køleren gav op.

Derefter er nyt bundkort og ny CPU blevet sat i.
Spec.

Athlon XP thoroughbred 2400+
Køler: Thermaltake Silent Viking II (kan køle optil 2800+)
ASUS A7V8X.

Problem:

I første omgang havde jeg monteret køleren skævt og CPU'en blev derfor meget varm. 70..75..80..grader og SÅ blev der slukket.
Herefter blev køleren monteret korrekt og
Nu kan det hverken lade sig gøre at boote fra harddisk eller floppy. Jeg kan gå i bios, hvor alt ser fint ud.
CPU temp. er ok og alle IDE-enheder findes korrekt.

Den forkerte montering har ikke medført nogen som helst ridser eller lignende i CPU'en.
Er CPU'en ikke oppe at køre, når man er i bios.
Forsøges det at boote fra en MS-DOS-boot-floppy læser disk-drevet en smule, men netop idet der skal skrives noget på skærmen sker der intet mere...
(har testet bootdisk,RAM,Grafikkort i en anden maskine).
Avatar billede kenp Novice
08. maj 2003 - 20:08 #1
får du nogle fejl på nogen måde!
Avatar billede kenp Novice
08. maj 2003 - 20:09 #2
altså fejlmeldinger
Avatar billede hub Nybegynder
08. maj 2003 - 20:10 #3
Prøv at resette bios med jumper
Avatar billede llcoolj2 Nybegynder
08. maj 2003 - 20:11 #4
Jeg får ingen fejl. Den læser lidt på diskette drevet og så bliver der stille...
Avatar billede llcoolj2 Nybegynder
08. maj 2003 - 20:13 #5
Den har været tændt mindre en 10 gange med det nye bundkort og jeg har ikke ændret noget i bios.
Avatar billede Slettet bruger
08. maj 2003 - 20:14 #6
Har du sat boot rækkefølgen rigtigt? (diskette > cd > harddisk
Avatar billede hub Nybegynder
08. maj 2003 - 20:15 #7
Når den læser på diskettedrevet er det sandsynligvis fordi bios er korrupt. Den forsøger så -via bootblock - at indlæse en ny bios fra diskette. Muligvis kan du nøjes med at resette bios
Avatar billede llcoolj2 Nybegynder
08. maj 2003 - 20:15 #8
boot-rækkefølgen er i orden, og jeg har 'disabled' alle andre devices end floppy
Avatar billede llcoolj2 Nybegynder
08. maj 2003 - 20:23 #9
hub: Den læser på diskettedrevet fordi jeg har bedt den om det. Sætter jeg harddisken som 1. bootdevice læser den en smule fra harddisken og går i stå.
Avatar billede llcoolj2 Nybegynder
08. maj 2003 - 20:52 #10
Nogen der ved om koden til BIOS bliver eksekveret af CPU'en eller af en anden chip på bundkortet?
(Er det en anden chip, må det næsten være CPU'en der er skyld i problemerne)
Avatar billede retaxes Nybegynder
08. maj 2003 - 21:27 #11
den kortvarige varme den har været ude for har nok skadet din CPU.

det den har været ude for er nok en Termal Runaway, hvor strømmen i CPU går i vejret efter en meget stejl kurve, det går så hurtigt at selvom man skynder sig at slukke er det forsent.
du må prøve med en anden CPU.
Avatar billede adidaz Nybegynder
12. maj 2003 - 11:34 #12
Nu kan AMD tåle 95 grader så jeg tror ikke den er brændt af...
Chek alle dine ting igen  især om RAM sidder ordentligt. tag dem ud og sæt dem i igen  ligeledes med grafikkort osv.
Avatar billede llcoolj2 Nybegynder
13. maj 2003 - 13:08 #13
Det var CPU, der var "delvist" brændt af.
Jeg har nu prøvet med en anden CPU og alt virkede fint.
retaxes: Det er vel dig der skal have point, men det kræver vist at laver et svar-indlæg.
Avatar billede retaxes Nybegynder
13. maj 2003 - 13:20 #14
så fik jeg alligevel ret.
Avatar billede retaxes Nybegynder
13. maj 2003 - 13:21 #15
adidaz> det kan godt være at den kan tåle en temp. på 95°, men en Termal Runaway kan ikke stoppes, det går simpelthen for stærkt.
Avatar billede retaxes Nybegynder
14. maj 2003 - 11:29 #16
takker for pointene..