Avatar billede the_legend Nybegynder
08. maj 2003 - 16:41 Der er 25 kommentarer og
1 løsning

ny til linux og skal hente og installere det og oprette partition

Hej jeg har xp og vil gerne have en partition på min 80gb harddisk. jeg vil gerne køre linux op den partition men jeg vil ikke formatere den, og den skal starte op med xp. er som sagt ny og vil gerne have en god forklaring til at oprette partition og installation af linux.
Avatar billede torleifj Nybegynder
08. maj 2003 - 16:56 #1
Larmende tavshed...

Jeg har ikke prøvet at installere Linux oven i Windows, men jeg er 99% sikker på at dagens gode nyhed er at eksempelvis Redhat 9 gør det hele for dig og giver dig den gode forklaring undervejs.

Håber der dukker en op, der har prøvet det.

Pas på Linux, der er stor risiko for at du snart ikke orker at køre Windows mere!
Avatar billede soreno Praktikant
08. maj 2003 - 16:58 #2
Du bør partitionere din harddisk inden du går igang med at installere Linux - f.eks. med Partition Magic (købeprogram).
Avatar billede torleifj Nybegynder
08. maj 2003 - 17:02 #3
soreno>> det er vel kun at reducere størrelsen af den eksisterende partition han bør gøre inden installationen, er det ikke? RH9 er jo ret hjælpsom med yderligere partitionering, og for en nybegynder er det en enorm hjælp.
Avatar billede soreno Praktikant
08. maj 2003 - 17:16 #4
Jow, det fremgik vist bare ikke af min kommentar.

Altså, hvis Linux skal ligge på samme harddisk som Windows, og man ikke ønsker at formatere, så skal resize foregå inden Linux installeres. Partition Magic kan klare opgaven, men koster penge. Jeg synes at kunne huske at der var en der gjorde opmærksom på at der bl.a. på Redhat cd'en ligger et program der også dynamisk kan resize partitioner - men jeg kan selvfølgelig ikke huske hvad det hedder eller hvor det ligger.

Redhats partitions program (diskdruid ?) er ganske glimrende - det er de partitionsprogrammer der følger med de fleste distributioner, altså glimrende :-)
Avatar billede torleifj Nybegynder
08. maj 2003 - 17:32 #5
Ifølge www.linuxbog.dk hedder programmet til frigivelse af plads fips.exe under forudsætning af at den eksisterende partition er i FAT32 format.
Avatar billede the_legend Nybegynder
08. maj 2003 - 17:39 #6
ehm hvilket program skal man bruge for at lave en partition og hvor henter man så linux?
Avatar billede torleifj Nybegynder
08. maj 2003 - 17:42 #7
http://www.redhat.com/download/mirror.html

Partitoneringsprogrammet er med i Linux distributionen, og den foreslår dig selv under installationen at den skal partitionere for dig.
Avatar billede the_legend Nybegynder
08. maj 2003 - 17:49 #8
ok prøver.. mit windows kan ikke gå ned eller noget på nogen måde vel?
Avatar billede torleifj Nybegynder
08. maj 2003 - 17:50 #9
Det får du mig aldrig til at svare nej på :o)

Har du mulighed for at tage en backup?
Avatar billede the_legend Nybegynder
08. maj 2003 - 17:50 #10
øhh det er jo bare en masse filere..

kan man ikke hente en exe fil?
Avatar billede torleifj Nybegynder
08. maj 2003 - 17:56 #11
Til Linux installationen? Nej, og du kommer til at sætte pris på CD'erne, de kan bruges til en hel del. Du behøver kun at hente disk 1, 2 og 3.

Hvor i landet bor du? Du kan eventuelt få CD'erne af mig og eventuelt også låne en 80G disk samt Ghost til backup for en kort bemærkning.
Avatar billede torleifj Nybegynder
08. maj 2003 - 17:59 #12
Oh undskyld, nu forstår jeg pludselig hvad du mener (tror jeg).

se

ftp://sunsite.dk/mirrors/redhat/9/en/iso/i386/

det er

shrike-i386-disc1.iso.................... Mar 14 2003 04:26        668991488
shrike-i386-disc2.iso.................... Mar 14 2003 04:30        677511168
shrike-i386-disc3.iso.................... Mar 14 2003 04:35        508592128

du har brug for. De brændes som et iso image på CD'en.
Avatar billede the_legend Nybegynder
08. maj 2003 - 18:04 #13
jeg bor i kbh NV.
Avatar billede torleifj Nybegynder
08. maj 2003 - 18:07 #14
Det er jo ikke så galt, jeg arbejder i Ballerup, så vi kunne godt finde ud af noget hvis du ikke har mod på at gøre det den hårde vej.
Avatar billede torleifj Nybegynder
08. maj 2003 - 18:08 #15
Jer er lige offline en times tid, jeg er på vej hjem.
Avatar billede the_legend Nybegynder
08. maj 2003 - 18:10 #16
ok!! måske en dag vi kunne finde ud af noget=?
Avatar billede torleifj Nybegynder
08. maj 2003 - 19:11 #17
Det kan vi godt. Vil du bare have CD'erne eller skal jeg lave en backup og smide Linux ind for dig?
Avatar billede the_legend Nybegynder
08. maj 2003 - 19:18 #18
øh hvad mener du lige med back up?
Avatar billede torleifj Nybegynder
08. maj 2003 - 19:31 #19
Jeg mener at hvis jeg skal installere nogetsomhelst, så kopierer jeg først disken og checker at maskinen kan køre på kopien. Derefter retter jeg partitionstabellen og installerer Linux.

Jeg er lige lidt ustabil over de næste par timer, jeg skal lige køre en lille tur med familien og lægge børn i seng.
Avatar billede torleifj Nybegynder
08. maj 2003 - 19:33 #20
Der er forresten en anden rigtigt rigtigt god løsning: Du kan få en 30G Maxtor Fluid disk for  lidt over 400,- så vidt jeg husker. Den vil være rigtigt god som Linux systemdisk.
Avatar billede the_legend Nybegynder
08. maj 2003 - 20:04 #21
jamen det er bare det min penge pung er ikke noget at råbe hurra for. Har næsten lige været indlagt og mistede jobbet går i folkeskole og har en timeløn på ca 50 så jeg har sgu aldrig penge.. så det skal være en gratis løsning..
Avatar billede torleifj Nybegynder
08. maj 2003 - 21:53 #22
Uhada, det lyder jo slet ikke godt. Så må vi jo finde en gratis måde at gøre det på.

Hvilket bundkort og hvilket grafikkort har du forresten?
Avatar billede the_legend Nybegynder
09. maj 2003 - 07:56 #23
jeg har et gf4 mx440 pci. jeg har et ecs k7s5a.
Avatar billede torleifj Nybegynder
09. maj 2003 - 08:12 #24
Kanon,

gf4 kortet har jeg ingen erfaring med, men jeg har en PC med K7S5A. Glimrende bundkort iøvrigt.

Send mig lige en mail på redhat9user(fjern dette først)@yahoo.dk så kan vi udveksle kontaktinfo og aftale detaljerne. Jeg kan først læse din mail i aften, vi måikke bruge webmail på jobbet pga virusforskrækkelsr :o)
Avatar billede soreno Praktikant
09. maj 2003 - 10:06 #25
nVidia har lavet et smart autoupdate (efter sigende - jeg har endnu ikke selv afprøvet det). Men jeg har prøvet de konventionelle drivere og det fungerede glimrende - man skal bare lave en del manuelt arbejde (læs README filen grundigt).

http://www.nvidia.com/view.asp?IO=linux_display_ia32_1.0-4363
Avatar billede the_legend Nybegynder
09. maj 2003 - 20:28 #26
lukker