Avatar billede martinjaeger Nybegynder
08. maj 2003 - 15:56 Der er 2 kommentarer og
3 løsninger

Hvordan installerer jeg en ATA driver på et MSI 655 motherboard ?

Jeg har netop idag modtaget mit nye indmad til computeren. Det bestod af en 2,4 GhZ P4, et MSI 655 Max motherboard, og 1 GB ram. Mit problem er i øjeblikket at jeg ikke kan få computeren til at boote på min harddisk. Jeg har en Seagate 40 GB, som jeg har kørt med uden problemer i snart 1 år.
Når jeg starter computeren, fortæller den mig i statup'en at "No drivers attached to the FastTrak controller, the BIOS is not installed".

Der fulgte en diskette med til Motherboarded hvor på der står ATA driver, har prøvet at sætte den i under opstart, men her kan den så fortælle mig at "Non-system disk, press any key to restart".

Hvad skal jeg gøre for at installere den driver på motherboarded.

Mvh Martin Jæger
Avatar billede jpvj Nybegynder
08. maj 2003 - 16:03 #1
Du skal ikke installere en driver til det. Hvis ikke din Fasttrack BIOS kan detecte din harddisk er der noget galt - enten med kablingen eller disken. Kontroller at du bruger et 80p kabel og det vender rigtigt.

JP
Avatar billede thomasolsen Nybegynder
08. maj 2003 - 16:03 #2
når du skal installer skal du trykke F6 for at installer.

Thomas
Avatar billede torleifj Nybegynder
08. maj 2003 - 16:05 #3
Den skriver vel no drives og ikke drivers?

I givet fald kan den ikke se din harddisk. På det tidspunkt er det controller BIOS'en, der har magten, så der skal ikke installeres drivere.

Første forudsætning for at det virker er at den kan se drevet. Nu kender jeg ikke lige det bundkort, men rapporterer BIOS'en på noget tidspunkt under opstart at den har set din harddisk?
Avatar billede martinjaeger Nybegynder
08. maj 2003 - 16:28 #4
Jeg tror jeg er ved at være ved enden, men jeg holder lige spørgsmålet åbent, hvis jeg tager fejl. Tak for hjælpen indtil videre,
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
08. maj 2003 - 16:58 #5
http://www.hexus.net/review.php?review=515
Kiggede lige kort på ovennævnte artikel og fejlmeddelelsen kommer fra Sata raidcontrolleren, hvilket er fint nok idet du ikke har nogen Sata enheder tilsluttet, så den fejlmeddelelse er ikke grunden til at du ikke kan boote.
Så check at harddisken sidder i ide1 connectoren og er jumpet som master. Gå derefter ind i bios og sæt first boot device til ide0 eller hd0, hvad det nu hedder i din bios. Check også i bios om den i det hele taget kan se din harddisk.