Avatar billede summermuggy Nybegynder
08. maj 2003 - 10:45 Der er 14 kommentarer og
4 løsninger

RD Ram vs. DDR Ram...hjælp!

Jeg har en P4 1,4 med 128 MB RD ram og har seriøst brug for 512 MB mere Ram. Problemet er bare at 2x256 MB RD ram PC800 koster i nærheden af 1600 kr...

Spørgsmålet til er, hvad jeres holdning er. Synes I det bedre kan betale sig at smække min P4 1,4 over på et nyt bundkort og så købe 512 MB DDR ram til 499,- eller skal jeg investere i RD rammene?
Avatar billede jpvj Nybegynder
08. maj 2003 - 10:48 #1
Nyt bundkort. RD-RAM er på vej "ud" og koster altid mere en DDR RAM, som altid vil være omsættelige.

JP
Avatar billede coltman Nybegynder
08. maj 2003 - 10:48 #2
Tests viser at P4 kører bedre med RD-RAM, men om du kan mærke forskellen er en anden sag. Der er kun relativt få procents forskel i ydelse, så jeg vil sige at du bør se på økonomien først og fremmest.
Avatar billede pilfinger Nybegynder
08. maj 2003 - 10:49 #3
det erc jo et temprements spørgsmål. men hvis du vil skal du da smide rd ram i. hvis du ikke skal ud og investere i nyt bundkort for at få ddr ram i så ville jeg gøre det men det kommer jo an på hvad du skal bruge den til alså puteren.
Avatar billede hvidgaard Nybegynder
08. maj 2003 - 10:55 #4
Nu er det jo ikke ligefrem let at få fat i et nyt bundkort til de gamle p4'er, socket 462 er allerede forældet og man kan næsten kun købe socket 478 (til P4 altså)... Men det ville da helt klart være at fortrække at købe ddr da du kan bruge dem senere.
Avatar billede peet-49 Novice
08. maj 2003 - 11:08 #5
hvidgaard> du har vist misforstået et eller andet: socket 462 er til AMD og P4 kører kun på socket 478
Avatar billede the_collector Novice
08. maj 2003 - 11:20 #6
Mon ikke det var socket 423 hvidgaard mener. På edbpriser er der kun et bundkort med socket 423, det fås i to udgaven en til RD og en til DDR ram. Socket 462 bliver normalt kaldt socket A.

summermuggy>>Så hvis din Pentium 4 er en socket 423, kan det være endog meget svært at få fat i et andet bundkort. Er det en socket 478, så er der rigeligt at vælge imellem.
Avatar billede summermuggy Nybegynder
08. maj 2003 - 11:26 #7
kan det passe at min p4 1,4 CPU er 423 PIN?
Avatar billede coltman Nybegynder
08. maj 2003 - 11:36 #8
Ja det kan godt passe, da det er din P4 er i den lave ende hastighedsmæssigt. Det var op til Ca. 1,6 MHz der blev produceret 423pins proc. så vidt jeg husker...
Avatar billede the_collector Novice
08. maj 2003 - 12:34 #9
Hvis du er heldig har du en socket 478, de starter nemlig ved 1.4 GHz jvnfr http://developer.intel.com/design/pentium4/datashts/. Socket 423 processorer har kunnet fåes op til 2.0 GHz, så ved hjælp af linket jeg giver dig her og ved at kigge hvad der står på processoren, kan du sikkert bestemme hvilken du har. Ellers kan det være at Sandra fra Sisoft kan hjælpe dig. Du finder den her http://www.sisoftware.net/. Den findes i to udgaver en gratis og en udvidet, der koster penge.
Avatar billede hvidgaard Nybegynder
08. maj 2003 - 12:36 #10
Dooh... My bad socket 423 self, 462 eller bedre kendt Socket A er jo til AMD...
Avatar billede summermuggy Nybegynder
08. maj 2003 - 13:33 #11
ok, har under søgt sagen. Jeg har et Intel D850GB motherbord så jeg er 100% sikker på det er en P4 1,4 423 pins processor.

Ergo er mit eneste valg vel at opgradere med rd ram. Hvis jeg vil starte på at købe DDR ram bliver og derfor købe et nyt board, blir jeg også nødt til at købe ny processor = mange penge?

Eller? Hvad er jeres mening?
Avatar billede coltman Nybegynder
08. maj 2003 - 13:42 #12
Tjae, fra de 1600 og ned til et OK motherboard er der Ca. 600,- det kan du godt få en ok processor til. men så mangler du stadig RAM.

for at opgradere står at du så har et nyt og (mere) fremtidsikret system. men det kommer jo nok an på hvor meget du har brug for den ekstra RAM i første omgang. Hvad er det du ikke kan, med de 128 MB du har (mistanke om at du kører XP?)
Avatar billede summermuggy Nybegynder
08. maj 2003 - 17:33 #13
Ja, ;) jeg har XP og det er helt umuligt at køre spil i en fornuftig opløsning uden at det hele hakker helt vildt. Jeg går ikke ud fra at det har noget med processoren at gøre, da 1,4 jo er en rimelig hastighed. Jeg spiller spil som Morrowind, C&C Generals osv. Jeg synes egentlig at det er for "tidligt" at opgradere min P4 1,4. Eller?
Avatar billede hvidgaard Nybegynder
08. maj 2003 - 18:16 #14
En P4 1,4GHz skulle være nok til at køre det meste... Men det er jo op til pengepungen om du vil opgradere mobo+cpu+ram eller købe rdram
Avatar billede the_collector Novice
09. maj 2003 - 09:27 #15
Ja, jeg kan godt se dit dilemma. Men regner du med at du sagtens kan bruge din nuværende processor en 2-3 år endnu, så ville jeg købe RD-ram. Jeg kører selv med 750 MHz derhjemme, så man kan sagtens klare sig med mindre.

Coltman-> hvor finder man en ok processor til 600,-, hvis du mener at et ok MB koster 1000,-. Jeg mener, at hvis man ofrer 1000,- på et MB, så skal man nok af med mindst 1500,- for at finde en matchende processor. Hvis han vil købe en ny Pentium4 til socket 478, så koster den mindst 1200,- inkl. forsendelse og så er den kun på 1.7 GHz. Og her ser jeg bevidst bort fra en Celeron, da det er en helt anden og meget "brystsvag" processor. Skal han have f.eks. en 2.4GHz Northwood, så koster den ca. 1500,- inkl. forsendelse http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1244598127. Grunden til at jeg vælger denne processor er, at det er den som nok har det bedst ydelse/pris forhold af Pentium4 idag. Så regn med at hvis du skal opgradere, så kommer det til at koster godt 3000,-.
Avatar billede coltman Nybegynder
09. maj 2003 - 16:30 #16
The collector> Hvem har sagt det skal være en intel proc.? Du kan få en athlon XP 2100+ for 613.- + fragt, og det er stadig en OK hastighed... Med et OK MB kan man jo opgradere senere...

Til gengæld vil vil jeg give dig ret i at Summermuggy bør kunne klare sig et godt stykke tid fremover ved at opgradere RAM'en.
Avatar billede the_collector Novice
09. maj 2003 - 16:54 #17
Coltman-> Det kan jo også være at Summermuggy foretrækker Intel. Det er jo tit tale om religion med processorer. Derfor blev jeg på Intel siden.
Avatar billede coltman Nybegynder
09. maj 2003 - 17:27 #18
The collector> Jeg er selv til Intel, men for folk med et budget er AMD altså et godt alternativ...