Avatar billede mads_97 Nybegynder
24. november 2000 - 10:53 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Er min Harddisk for stor?

Jeg har købt en 30Gb-HD, min Targa maskine med et Chaintech 5sim bundkort, er ca. ½time om at indlæse Win98. Jeg kan godt formatere min nye HD men, alle fil-flytnings værktøjer får maskinen til at gå ned. Min nye HD er med _fdisk blevet sat til 4-drev på 7,5Gb stykket. Jeg har nu formateret alle drev, hvad skal jeg gøre for at få min maskine til at køre bare nogenlunde? Hjælp...
Avatar billede handmade Nybegynder
24. november 2000 - 10:56 #1
Umiddelbart kunne det lyde som et problem med master boot record.
Prøv at skrive fdisk/mbr
Avatar billede mads_97 Nybegynder
24. november 2000 - 10:59 #2
Hvad gør det?
Avatar billede handmade Nybegynder
24. november 2000 - 10:59 #3
Check også jumperne.
Der er som regel 3 indstillinger: master - slave -standalone. Master hvis du har flere drev på samme controller/standalone hvis den sidder alene på controlleren
Avatar billede handmade Nybegynder
24. november 2000 - 11:00 #4
mbr er en (udokumenteret) switch der genskaber en master boot record
Avatar billede mads_97 Nybegynder
24. november 2000 - 11:04 #5
Jeg har hørt noget om en bios opdatering, er det tilrådigt i dette tilfælde?
Avatar billede mads_97 Nybegynder
24. november 2000 - 11:04 #6
Og hvor finder og bruger jeg en sådan?
Avatar billede handmade Nybegynder
24. november 2000 - 11:07 #7
Ja, hvis andet ikke hjælper.
Som regel ville du ikke kunne se hele HDD hvis din BIOS ikke understøtter drev af denne størrelse. Et sådan problem kan også afhjælpes med en diskmanager, men det er ikke dit problem, vel?
Avatar billede mads_97 Nybegynder
24. november 2000 - 11:10 #8
Tak for hjælpen, nu vil jeg hjem og se om det virker. Ellers.....;-)
Avatar billede handmade Nybegynder
24. november 2000 - 11:14 #9
Her finder du BIOS updates til Chaintech:

http://www.driverzone.com/cat2.php3?id=18&pass=bios