Avatar billede webbew Nybegynder
08. maj 2003 - 00:27 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Server installation problemer

Styresysem = Win2000pro Navision = Financial

Jeg har problemer med at opsætte en klient-server løsning med NAvision  Financials.
Pt. skal sever og klient køre på samme PC og senere udvides

Problem: Jeg kan ikke starte serveren (med sever.exe)!!!!
(Har fået at vide, at man vist skal ud i noget cmd-promt  og opsætning??)

Klient kan fint installeres og køres...

Er der nogen der ved hvordan det skal gøres, eller hemvise til en brugbar tutorial???
Avatar billede didb Nybegynder
08. maj 2003 - 06:31 #1
Du skal installere serveren som en service.
Prøv at gå ud i en dosprompt i Navision server biblioteket, og skriv server /? så for du hjælpen til serverprogrammet.
Lav en bat.fil hvor du skriver server installaassservice + plus de andre parameter som du ser når du får hjælpen.
Avatar billede webbew Nybegynder
08. maj 2003 - 21:18 #2
Jeg har kigget lidt på hjælpen og gjort følgende:

Via cmd-promt gået ind i stien til serveren og skrevet følgende:

(Drev og mappesti)\SERVER SERVERNAME=NAVI, NETTYPE=tCP, CACHE=800, COMMITCACHE=YES, DATABASE=C:\programmer\navision financials\database.fdb

Dette giver følgende fejlmeddelelse:

"Unable to connect to the server´s process.
This is because the server is running af a service using a system account.
Please run the client using the network instead."

Skal jeg ikke starte serveren først???
Hvad gør jeg for at komme videre??
Avatar billede didb Nybegynder
08. maj 2003 - 23:02 #3
Gør du dette på serveren?
Er du logget på som administrator?
For at installere serveren som en service, skal du tilføje følgende parameter
,installasservice.
Dette installerer serveren som en service, og vil gøre at dosprompten ikke bruges på maskinen. Herefter skal du muligvis ind i tjenester/services for at starte den, og sætte den til at starte automatisk fremover.
Når du så fra klienten skal have adgang til serveren, skal du vælge filer, database, åbn, og skrive serverens ipadresse i servernavn.

Jeg kan evt. sende dig et batfil med et eksempel.
Avatar billede webbew Nybegynder
08. maj 2003 - 23:59 #4
Hej Didb
Jeg har fulgt dit råd og indskrevet "installaservice" i cmd-linien.
Dette bevirkede at servicen blev startet.
Under services/tjenster: "Financials server NAVI" er startet...

Nu er problemet, at jeg ikke kan se denne server "Navi" under klienten...
Er det "host-filen", der nu skal rettes???????
Eller kører serveren ikke??
Eller noget helt andet???

Det kunne være dejligt, hvis du kunne sende den omtalte bat-fil til gab1@chmiel.dk. Det kan være jeg har overset nogle detaljer...
Sjovt - at det skal være så svært at få noget simpelt til at fungere................
Avatar billede webbew Nybegynder
09. maj 2003 - 00:13 #5
Forresten:
Jeg er selvfølgelig logget ind som administrator....

>"Når du så fra klienten skal have adgang til serveren, skal du vælge filer, database, åbn, og skrive serverens ipadresse i servernavn.
>"
Ovenstående kan jeg ikke helt få til at spille...
Avatar billede didb Nybegynder
09. maj 2003 - 06:01 #6
Jeg ved ikke hvilken version af Financials du kører, men hvis det er en lidt ældre skal du på klienten fortælle at du vil kører TCP. Dette gør du under funktioner, indstillinger.
Du kan evt. også rette din hosts fil med. Her skal bare stå ipadresse, og servernavn (Navi)
Avatar billede webbew Nybegynder
09. maj 2003 - 19:42 #7
Hej Didb
Har fået sagerne til at køre på to klienter og en server, efter at have tilrette hostfilen og servicefilen.
Dog er det den mest mystiske installationsproces jeg længe har set...
Man får ikke noget feed back omkring at client og server kører. Jeg opdagede det først, da jeg ville åbne et regnskab på klienten og så at regnskabet på serveren også kunne ses!!!
Jeg er i hvert fald ikke imponeret.

Tak for hjælpen. Du får de 60 point.
Avatar billede didb Nybegynder
10. maj 2003 - 07:43 #8
Hej Webbew.
Tak for det. Ja du har ret i at det langt fra minder om noget andet installationsprogram. Men det er nu ikke så svært når bare man ved det, griner..