Avatar billede dennism Nybegynder
07. maj 2003 - 15:15 Der er 31 kommentarer og
1 løsning

GRUB

Hvor findes der et program til Linux Red Hat 9.0, hvormed man kan redigere nogle ting i sin opstartsindlæser? Jeg skal bl.a. har ændret standardsystemet, og jeg skal evt. have slette et!
Avatar billede torleifj Nybegynder
07. maj 2003 - 15:18 #1
Jeg er ikke helt med på hvad du vil, men skal du ikek bare rette i grub.conf ?
Avatar billede dennism Nybegynder
07. maj 2003 - 15:30 #2
Jeg har en GRUB-opstartsindlæser, som efter opstart af computeren spør hvilket OS til vil boote!
Det er den jeg vil redigere!
Hvor kan jeg finde grub.conf?
Avatar billede dennism Nybegynder
07. maj 2003 - 15:33 #3
Jeg har fundet det.. Den ser ud som følger:

default=2
timeout=10
splashimage=(hd0,4)/boot/grub/splash.xpm.gz
title Red Hat Linux (2.4.20-9)
    root (hd0,4)
    kernel /boot/vmlinuz-2.4.20-9 ro root=LABEL=/ hdc=ide-scsi
    initrd /boot/initrd-2.4.20-9.img
title Red Hat Linux (2.4.20-8)
    root (hd0,4)
    kernel /boot/vmlinuz-2.4.20-8 ro root=LABEL=/ hdc=ide-scsi
    initrd /boot/initrd-2.4.20-8.img
title DOS
    rootnoverify (hd0,0)
    chainloader +1

Jeg vil nu have slettet "title Red Hat Linux (2.4.20-8)", og "title Red Hat Linux (2.4.20-9)" skal gøres til standard! Hvordan gør jeg det?
Avatar billede dennism Nybegynder
07. maj 2003 - 15:36 #4
Kan jeg iøvrigt ændre "title" under at det ødelægger noget?
Avatar billede torleifj Nybegynder
07. maj 2003 - 15:37 #5
default=1
timeout=10
splashimage=(hd0,4)/boot/grub/splash.xpm.gz
title Red Hat Linux (2.4.20-9)
    root (hd0,4)
    kernel /boot/vmlinuz-2.4.20-9 ro root=LABEL=/ hdc=ide-scsi
    initrd /boot/initrd-2.4.20-9.img
#title Red Hat Linux (2.4.20-8)
#    root (hd0,4)
#    kernel /boot/vmlinuz-2.4.20-8 ro root=LABEL=/ hdc=ide-scsi
#    initrd /boot/initrd-2.4.20-8.img
title DOS
    rootnoverify (hd0,0)
    chainloader +1

default = 1 er jeg lidt i tvivl om, men jeg tror det er korrekt. Jeg sidder ved en Win2k lige nu, så jeg kan ikke lige prøve det.
Avatar billede dennism Nybegynder
07. maj 2003 - 15:37 #6
Og hvad hvis jeg ikke ønsker nogen timeout, skal den så bare stå på 0? Altså sådan, at den ikke automatisk loader et system, før jeg har trykket enter..
Avatar billede torleifj Nybegynder
07. maj 2003 - 15:38 #7
> Kan jeg iøvrigt ændre "title" under at det ødelægger noget?

Ja, der er ingen Windoze fælde her :o)
Avatar billede torleifj Nybegynder
07. maj 2003 - 15:39 #8
> Og hvad hvis jeg ikke ønsker nogen timeout, skal den så bare stå på 0? Altså
> sådan, at den ikke automatisk loader et system, før jeg har trykket enter..

Hmm... det ved jeg ikke. Hvad siger

man grub

??
Avatar billede dennism Nybegynder
07. maj 2003 - 15:40 #9
Sorry.. Jeg forstod ikke lige dit spørgsmål dér!
Avatar billede torleifj Nybegynder
07. maj 2003 - 15:41 #10
i et terminalvindue bør du kunne få hjælp om grub ved at taste

man grub
Avatar billede dennism Nybegynder
07. maj 2003 - 15:42 #11
Ok.. Forresten.. Hvordan laver jeg en ny bootdiskette? Min gamle vil jo nok forsøge at boote version 2.4.20-8...
Avatar billede dennism Nybegynder
07. maj 2003 - 15:44 #12
Jeg kan ikke finde nogen information om "timeout" der!
Avatar billede torleifj Nybegynder
07. maj 2003 - 15:46 #13
mkbootdisk /dev/fd0 2.4.20-8

så vidt jeg husker.

Som sagt, jeg er lidt handikappet, jeg må nøjes med Win2k på arbejdet så timeout har jeg ikke lige et bud på. Hvad med at angive et meget stort tal?
Avatar billede torleifj Nybegynder
07. maj 2003 - 15:47 #14
Undskyld

mkbootdisk /dev/fd0 2.4.20-9

naturligvis!
Avatar billede dennism Nybegynder
07. maj 2003 - 15:54 #15
Jeg kunne jo forsøge med 0.. Og i tilfælge af at den går i kage, så har jeg jo min diskette!
Ikke?
Avatar billede dennism Nybegynder
07. maj 2003 - 15:56 #16
Så skriver den:

usage: mkbootdisk [--version] [--noprompt] [--device <devicefile>]
      [--verbose -v] [--iso] [--kernelargs <args>] [--size <size>]  <kernel>
      (ex: mkbootdisk --device /dev/fd1 2.0.31)

HVad skal jeg skrive som device, bare floppy eller hva!? Er lidt nybegynder.. sorry...
Avatar billede dennism Nybegynder
07. maj 2003 - 15:57 #17
Jeg har fundet ud af det med bootdisken!
Avatar billede dennism Nybegynder
07. maj 2003 - 16:10 #18
Hmm.. Nu er jeg sku på den!
Jeg har nu sat Timeout til 0, og den starter nu Windows med det samme!
Og den bootdisk jeg lige lavede, virker ikke! :(

Hvordan kan jeg nu få bootet mit linux igen? Kan det gøre vha. mine installations cder?
Avatar billede dennism Nybegynder
07. maj 2003 - 17:09 #19
Smider du ikke lige et svar?
Avatar billede dennism Nybegynder
07. maj 2003 - 17:12 #20
Smider du ikke lige et svar?
Avatar billede torleifj Nybegynder
07. maj 2003 - 17:40 #21
undskyld, jeg var lige til møde :o)

Du kan vel boote på din installations cd og taste linux rescue når den spørger om et eller andet med hvad den skal boote. Så bør du få en linux bootet på CD og kan mounte din harddisk og rette grub.conf

Det er rigtigt, jeg havde lige glemt at den skulle have en --device til mkbootdisk.

Kan du ikke også bare boote Linux fra din floppy?
Avatar billede dennism Nybegynder
07. maj 2003 - 17:43 #22
floppy'en virker jo ikke, så derfra han jeg ikke boote.

Hvordan kan jeg gå ind og rette grub.conf når den har mount'et det på /mnt/sysimage? HVad skal jeg skrive?
Avatar billede torleifj Nybegynder
07. maj 2003 - 17:45 #23
Jeg er hjemme ved min Linux maskine om en times tid, så kan jeg give bedre svar hvis du ikke har fået det til at virke.

Jeg er forresten også forholdsvis nystartet (4 mdr) men meget begejstret for Linux, og så har jeg lige været ude i store grub problemer. Derfor er jeg nogenlunde hjemme i lige det.
Avatar billede dennism Nybegynder
07. maj 2003 - 17:47 #24
Men altså.. Hvilken kommando/funktion skal bruges for at kunne redigere grub.conf når det er tekst baseret?
Avatar billede torleifj Nybegynder
07. maj 2003 - 18:04 #25
Oh undskyld, jeg så ikke at floppy'en ikke virkede. Har du mounted din Linux systemdisk som /mnt/sysimage ?

Så vidt jeg husker ligger grub.conf i /boot/grub

Så vil jeg mene du skal taste

cd /mnt/sysimage/boot/grub

og derefter eksempelvis

emacs grub.conf

med mindre at du er venner med "vi" , det er jeg IKKE!
Avatar billede torleifj Nybegynder
07. maj 2003 - 18:05 #26
Jeg er lige væk i 30-45 minutter....
Avatar billede torleifj Nybegynder
07. maj 2003 - 19:12 #27
Kan du forresten ikke bare bruge din tidligere boot floppy?
Avatar billede torleifj Nybegynder
07. maj 2003 - 19:55 #28
Øh, hvor blev du af? Jeg bliver helt bekymret....

Jeg har iøvrigt checket efter, ovenstående er korrekt.

Det kan være at du blier nødt til at gendanne din boot partition. Det gøres ved at taste:

grub

root (hd0,0)      << husk mellemrum mellem root og (  ellers virker det ikke
setup (hd0)
Avatar billede dennism Nybegynder
07. maj 2003 - 21:22 #29
Hey.. Er lige kommet hjem fra fodbold :)

Jeg fået alt til at virke perfekt vha. emacs! :)

Mange tak for hjælpen!
Avatar billede torleifj Nybegynder
07. maj 2003 - 22:05 #30
Det var så lidt!

Husk at lave en boot floppy, der virker. Jeg bruger:

mkbootdisk --device /dev/fd0 2.4.20-9

Hvad skrev du forresten som timeout?

Tak for point.
Avatar billede dennism Nybegynder
07. maj 2003 - 22:17 #31
Jeg gik tilbage til timeout=10 :)
Avatar billede torleifj Nybegynder
07. maj 2003 - 22:27 #32
:o)