Avatar billede svjensen Nybegynder
07. maj 2003 - 08:31 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

order by asc giver fejl

Jeg trækker persondata ud af flere forskellige tabeller og får dem præsenteret via en asp side.
Jeg beder om at få dem sorteret (order by ASC) efter titel_id, således at personer med titel_id1 vises øverst.

Problemet er blot at det ikke virker. Jeg har ca. 20 forskelllige titler, og titlerne 1 - 9 vises som de sidste (ORDER BY ASC => 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9)

Og det er jo ikke lige meningen.
id feltet er et integer felt, auto increment, primary key
Avatar billede kschiller Nybegynder
07. maj 2003 - 08:44 #1
Det fremgår ikke helt af dit indlæg, men husker du at angive hvilken kolonne der skal sorteres efter?:

ORDER BY title_id ASC
Avatar billede bjornicle Nybegynder
07. maj 2003 - 08:57 #2
nu er det vel ogsaa et numeric field, e.g. int, bigint, etc, og ikke et varchar/char kolonne ?
Avatar billede svjensen Nybegynder
07. maj 2003 - 09:42 #3
kschiller -> Ja jeg angiver kolonnen. Scriptet virker på den måde at man ved at klikke på overskriften kan sortere data efter den pågældende kolonne, og ved at trykke igen vender sorteringen på hovedet (asc/desc).

bjonicle -> Som jeg skrev er det et integer felt. Men sorteringen af de øvrige felter (alle varchar) virker uden problemer.

For at opsummerer så virker sorteringsfunktionalitet som sådan. Men i den kolonne hvor der sorteres efter det omtalte id felt, der er rækkefølgen ikke korrekt (se ovenfor).
Avatar billede ocp Nybegynder
07. maj 2003 - 09:56 #4
Jeg er 99% sikker på at du, på et eller andet sted i din query, får konverteret id til en streng, måske endda med et space foran? Kan du ikke vise os tabeldefinitionen og dit query?
Avatar billede svjensen Nybegynder
07. maj 2003 - 13:23 #5
Problemet er løst.
ocp du havde ret. Problemet bestod i at jeg sorterede efter id feltet i navne tabellen (som var char) og ikke efter titel tabellen, hvor id er integer.

Kast et svar, og du får point.

Søren
Avatar billede ocp Nybegynder
07. maj 2003 - 13:34 #6
Svar ;)