Avatar billede mr_hood Nybegynder
06. maj 2003 - 14:22 Der er 15 kommentarer

Cpu bliver meget varm

Jeg har et problem med at min cpu bliver meget varm, 65 grader, det er en 2600+ xp men der sidder en, http://www.pcfocus.dk/shop/default.asp?setlng=1&productid=1798, køler på og som jeg kan se det skulle den kunne køle en 2800+ xp. Jeg har også prøvet at sætte en papst kabinetkøler i sammen med men det hjalp ikke meget på temp. jeg satte kabinetkøleren til at suge luft ind i maskinen, er det, det rigtige at gøre..?
Avatar billede mickey777 Nybegynder
06. maj 2003 - 14:24 #1
Den varme luft skal faktisk suges ud!
Avatar billede golden-dream Nybegynder
06. maj 2003 - 14:24 #2
Det er normaæt med en amd processor. Har du OC?
Avatar billede lrd Nybegynder
06. maj 2003 - 14:24 #3
http://www.hardwaretidende.dk/hard/artikel/02/08/02/0313697

Mange AMD-ejere synes også unødigt bekymrede over ofte høje cpu-temperaturer. Dette er der dog absolut ingen grund til at være, medmindre ustabilitet forekommer. Athlon XP cpu'er kan sagtens fungere upåklageligt ved temperaturer på mellem 70 og 85 grader. Dette har vi testet i fuldstændig tillukket kabinet, hvor 26 dBA 2600rpm Pabstblæseren på Alpha 8045T via Zalman Fanmate var kørt hele ned på ca. 1000rpm (over flere måneder). Cpu'en (Athlon XP 1800+) nåede ofte op i nærheden af 80 grader i krævende 3D-spil, men PC'en var fuldstændig stabil (Asus A7V333 KT333 bundkort). Athlon XP cpu'er er designet til at kunne klare op til max. 90-95 grader, mens P4 kan klare op til ca. 70 grader. Derfor skal Athlon XP ikke sammenlignes med Intel cpu'er, og cputemperaturer på under ca. 80 grader bør ikke være årsag til bekymring, såfremt PC'en er
Avatar billede mr_hood Nybegynder
06. maj 2003 - 14:24 #4
nej jeg har ikke OC'et..
Avatar billede lrd Nybegynder
06. maj 2003 - 14:25 #5
Den dør først ved omkring 90 :-)
Avatar billede golden-dream Nybegynder
06. maj 2003 - 14:26 #6
Som sagt er det normalt med en adb processor..
Avatar billede golden-dream Nybegynder
06. maj 2003 - 14:27 #7
er lidt stavespasser idag... adb = amd
Avatar billede lrd Nybegynder
06. maj 2003 - 14:27 #8
adb??
Avatar billede golden-dream Nybegynder
06. maj 2003 - 14:27 #9
AMD
Avatar billede mickey777 Nybegynder
06. maj 2003 - 14:34 #10
Prøv evt. at installere CPU Cool, der netop er beskrevet i det nyeste nummer af datatid.

Programmet kan fås på linket:

www.majorgeeks.com/article.php?sid=214

eller

www.tweakup.dk under Download-sektion og Diagnose
Avatar billede tubber Juniormester
06. maj 2003 - 14:40 #11
Skal man udnytte en kabinetblæser optimalt skal man faktisk have 2 :O)

1 i bunden der suger luft ind, og en i toppen der suger luft ud.......
Det giver et godt flow i kabinettet :O)

Hvis temp ligger stabilt er der ingen problemer, men svinger den meget kan det også være bundkortet der gør det, kigger man på AMD's hjemmeside kan man se hvad for bundkort de foreslår til den enkelte CPU.....
Jeg har en duron der kører med høj temp uden probs, men den har siddet på et bundkort der var fejl på og der blev temp ret ustabil.....

/Tubber
Avatar billede diamant Nybegynder
06. maj 2003 - 14:48 #12
Det er rigtig at Athlon XP cpu'er kan sagtens fungere upåklageligt ved temperaturer på mellem 70 og 85 grader, men så varer den ikke så længe som den skulle. Det er selvføjlig bedre at nedsætte temperaturem så ned så muligt. Din køler skulle være nok. Har du pilet limet af og sat nogen god (Artic silver III) køle pasta tiltrækkeligt på? Efter, må du sætte din cpu rigtigt på plads uden at flytte den (så undgår du at der kommer luft i). Check på det og se hvis temperaturen kommer ned.
Avatar billede foralias Praktikant
06. maj 2003 - 14:49 #13
Tag du det bare helt roligt min AMD kører også med 66 grader, uden problemer.
Den har sågar kørt med 89 grader en overgang inden jeg skiftede køler.
Det er kun intel der er så følsom, og helst ikke må blive over stuetemp.
Avatar billede spt Nybegynder
09. maj 2003 - 23:13 #14
den køler er da lille og grim xp 1800 palmino kan holdes under 40 grader selv i spil med en køler der ikke støjer.

kender en med xp 1700 og en falconrock med standardpasta 45 grader

og en med xp 1800 og samme køler dog med sølvpasta 35 grader

køv en falconrock til 109 kr og noget sølvpasta så skulle den være der.

evt en kraftigere blæser til den f.eks en 19 db silent tornado fra thermal take.

da den kun anbefales op til xp 2600

kan fås hos bl.a. shg.dk

er de 90 grader ikke i kernen og 70 grader udenfor eller har det ændret sig med Thoroughbred.
Avatar billede foralias Praktikant
19. juni 2003 - 07:53 #15
LUKKE ???