Avatar billede thojo Nybegynder
06. maj 2003 - 11:31 Der er 4 kommentarer og
2 løsninger

Boot problemer

Jeg har 2 problemer..

1)
Det lille er at jeg har installeret RH8 på en ny harddisk og den booter fint, men når jeg sætter min gamle harddisk ind for at kopire mine data over så booter den op på den gamle istedet.. bios'en har ingen indflydelse lige meget hvad jeg sætter den til.. hvordan kan jeg undgå det??

2)
Når jeg booter op kommer der:
hda:hda: dma_intr: status=0x51 { DriveReady SeekComplete Error}
en hel masse gange.. og ellers starter den fint op..
Jeg har så fundet ud af at med kommandoen fsck kan man checke og rette sådanne fejl, men ikke på allerede mountede partisioner.
Hvordan får jeg lavet et fsck-check på min root partision?
Avatar billede mickey777 Nybegynder
06. maj 2003 - 12:16 #1
1) På den gamle harddisk skal du måske have slettet MBR.

Det gør du ved at skrive FDISK / MBR i DOS-mode.

Sæt din nye harddisk med RH8 som primære og din gamle harddisk som slave, så burde det opstartsproblemer være overstået.

2)Her står der noget omkring hvordan man anvender fsck  http://www.ecn.bris.ac.uk/cgi-bin/man2html?fsck%5B1M%5D
Avatar billede thojo Nybegynder
06. maj 2003 - 12:47 #2
problemet er at jeg ikke kan komme ind p åden gamle harddisk, så jeg kan ikke slette MBR og det gør så den prøver at starte op hver gang, men fejler og genstarter sig selv.. Så jeg vil ikke hvordan jeg får den til ikke at blive læst med når jeg booter
Avatar billede kimwitt Nybegynder
06. maj 2003 - 13:10 #3
Du kan jo altid prøve at boote i DOS mode med en gammel windows 98 diskette. Det er også muligt, hvis du kører 2000/XP, at køre recovery delen fra installations cd'en. Der er det miligt at reparere MBR'en. Det letteste vil jeg mene er at boote op fra en gammel win98 diskette og køre en fdisk /mbr
Håber du kan bruge det. :o)
Avatar billede thojo Nybegynder
06. maj 2003 - 14:13 #4
Kan man ikke slette MBR'en fra fdisk i linux?? For den har jeg fået adgang til nu
Avatar billede thojo Nybegynder
07. maj 2003 - 17:44 #5
Jeg fandt ikke nogen løsning på noget af det.. lukker
Avatar billede thojo Nybegynder
07. maj 2003 - 17:44 #6
ellers tak for hjælpen :)