Avatar billede lars_resulture Nybegynder
06. maj 2003 - 05:48 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Mail auto-svar problem

Jeg har et problem med en "After New Mail Has Arrived" agent, der med Simple Actions (Reply to Sender) svarer på en indkommen mail.
Denne agent ligger i en fælles mail-box baseret på standard mail template og oprettes af en bruger.
Dertil findes en anden web-enabled database, som giver en web-bruger mulighed for at udfylde en formular, som så vha en agent mailes til fælles mail-boxen.
Fælles mail-boxen modtager altså mails både fra "levende" brugere og den omtalte web-database.
Domino serveren er version R5.0.11.

Problemet er, at Auto-svar agenten svarer KUN på mails sendt af en "levende" bruger.
HVORFOR ??
Avatar billede wise Seniormester
06. maj 2003 - 08:58 #1
Kan det være noget med at det er en server (webserveren) der står som afsender på web-mailsne? - Bare en tanke...
Avatar billede jogii Nybegynder
06. maj 2003 - 09:39 #2
En anden mulighed er :
Mail der bliver oprettet af agenter har et $AssistMail på sig som indikerer at den ikke er sendt via UI.

Se her for en liste over $ og $$felter

http://www-10.lotus.com/ldd/46dom.nsf/55c38d716d632d9b8525689b005ba1c0/f921f5676b6b348b852566330069c898?OpenDocument

Det er nemt muligt at forfatteren af OOO-agenten undersøger eksistensen af dette felt for at se det muligvis var en anden OOO-agent der står og sender.
//Jörg
Avatar billede lars_resulture Nybegynder
06. maj 2003 - 11:11 #3
Undskyld, jeg glemte at fortælle...

at web-databasen ligger på server A og
fælles mail-boxen ligger på server C og
at mail routes via server B.

Altså mail fra ...
Internet -> server B -> server C
Server A -> server B -> server C

Agenten i web-databasen er ikke signeret med server-id'en men med en admin-id, som så står som afsender.
Hvad angår $AssistMail, så må jeg lige tjekke det...

MEN jeg forstår slet ikke hvorfor Lotus har valgt at en mail med $AssistMail ikke er en "rigtig" mail vedr. "After New Mail Has Arrived" ?!?!?!

Nogle der har et bud på hvordan jeg får mail-boxens agent til at trigge selvom mailen har $AssistMail (hvis det altså er årsagen til forskelsbehandlingen..) ??
Avatar billede jogii Nybegynder
06. maj 2003 - 11:37 #4
Jo ser du, hvis det er en komputergenereret besked der er tale om, så er der jo ingen til at læse den pågældende ooo-besked i den anden ende (tænker Lotus). En anden potentiel fejlkilde med komputergenerede beskeder er at vi jo ikke kan være sikker på email-afsenderadressen. Ofte er det jo servere der står som afsender.

Vedr. $AssisMail-feltet, så kan du evt. lave en agent der fjerner feltet efter levering.
//Jörg
Avatar billede lars_resulture Nybegynder
06. maj 2003 - 11:42 #5
Jamen mit problem er jo nettop at får en "After New Mail Has Arrived" agent til at trigge på disse mails med $AssistMail ?!?
Hvis jeg først skal have en "On New And Modified Documents" agent til at fjerne $AssistMail feltet, tror jeg sq ikke at "After New Mail Has Arrived" agenten trigger !??!?
Eller hvad siger i ??

Nok et forsøg værd ;-P
Avatar billede jogii Nybegynder
06. maj 2003 - 14:00 #6
Undskyld, jeg var gået over til at tro det var OOO-agenten (som normalt kører skeduleret). Min fejl.
Hvorfor agentmails ikke trigger på "After new mail has arrived"? Har du prøvet "Before new mail arrives"?

Generelt kører "After new mail arrives"-agenter på HJEMMESERVER.
Hvis du midlertidigt ændrer din hjemmeserver til at være ServerC (måske skal du også gøre det i dit persondokument i adressebogen).

En anden fejlkilde er funktionen "Simple Action -> Include DocLink" som kræver at postkassen har en oversigt/folder med "Default when database is first openend". Ved at vælge f.eks. Inbox til at være Default kan agenter der inkluderer DocLinks virke.
Avatar billede lars_resulture Nybegynder
06. maj 2003 - 17:28 #7
Det lyder som om du har fat i noget med den hjemmeserver, Jörg, det må jeg lige teste engang...
Avatar billede lars_resulture Nybegynder
09. maj 2003 - 10:40 #8
Godt, jeg har testet lidt...

Det viser sig, at brugerens svar-agent ligger på samme server, som også er brugerens hjemmeserver.
"Before New Mail Arrives" ser ikke ud til at virke,  heller...  ;-(
Og til sidst, der bli'r ikke brugt "Include DocLink".

Så vi er ude i noget med at Lotus tror det er smart at skelne mellem "menneske-sendte" mails og "agent-sendte" mails og forøvrigt ikke svare på "agent-sendte"...

Hvad siger i ?  Er der andre forklaringer i kan komme i tanke om ??

Jörg, hvis du vil lave et svar, så vil jeg tildele dig 100 point.
Selvom du ikke er kommet med det endegyldige og korrekte svar (endnu da), så vil jeg alligevel gerne belønne indsatsten.
Avatar billede lars_resulture Nybegynder
07. juni 2003 - 19:50 #9
Jeg lukker...