Avatar billede lovskov Nybegynder
05. maj 2003 - 19:15 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Speedstream og Fjernskrivebord

HEJ - Jeg er lidt i tvivl om det er det rigtige sted at spørge. Jeg skal have forbindelse til en Win XP Pro' fjernskrivebord. Det er der ingen problemer med fra mit netværk. En kollega kan ikke komme igennem - han har ADSL Proaccess fra TDC med en Speedstream router.
Problemet er altså ikke i den ende hvor XP'en med fjernskrivebord befinder sig, men i den ende hvor "klienten" befinder sig. Vi kan godt oprette en VPN forb. til det andet netværk, men fjernskrivebordet virker ikke. Kan det være Speedstream routeren der ikke lader os komme ud? Jeg er godt klar over at man skal pille i NAT for at komme ind på netværket, men vi skal jo ud.
Kan nogen hjælpe?
Avatar billede jpvj Nybegynder
05. maj 2003 - 19:34 #1
Det burde ikke være speedstream routeren, der er problemet. Der er åbent for alt ud. Fjernskrivebord benytter TCP port 3389 i standard konfiguration (kan ændres i reg. databasen).

Som jeg forstår det ser problemet således ud:
PC1 ----> XP OK
PC2 ----> XP fejl

I så fald er der følgende muligheder:
PC2 har et generet netværksproblem - dette kan testes ved at sætte den på lokalnettet og se om den kan fjernstyre en XP.
Der er blokeret for udgående traffik (TCP port 3389) på SpeedStream routeren ved PC2.
Der er en firewall foran XP'en, der ikke tillader traffik ind fra andre IP numre end PC1 (+evt andre).

JP
Avatar billede lovskov Nybegynder
05. maj 2003 - 20:24 #2
Hej JP
Teg mener også at Speedstream skulle være åben for udgående trafik. Maskinen -klienten - der er tale om virker når vi prøver på det lokale netværk. Problemet opstår først når vi rykker ud af huset og prøver via Proaccess/Speedstream. Vi benytter en vpn forbindelse - kan det være problemer med ip adresseområdet. Sspeedstreamrouteren har jo 192.168.1.1 og det har den server/gateway også (altså på lan siden) som vi etablerer vpn forb. til.
pel
Avatar billede jpvj Nybegynder
06. maj 2003 - 10:21 #3
Det er ligegyldigt. Det er pakket ind i headeren, så når den når frem til VPN serveren, så ved den hvor pakken skal routes hen. Hvordan kører i VPN? PPTP eller L2PT? ... eller hardware IPSec?

Prøv at beskrive din VPN løsning i detaljer.

JP
Avatar billede jpvj Nybegynder
06. maj 2003 - 10:21 #4
... evt. i et nyt spm :-)
Avatar billede lovskov Nybegynder
06. maj 2003 - 17:34 #5
Håber at det er OK med at fortsætte her. Der er tale om en Linux MITEL SME server. Den er baseret på en RedHat 7.?. Den har mulighed for at etablere en PPTP. Det virker helt fint når jeg tilslutter mig (jeg har samme løsning) Jeg har også prøvet via ISDS fra mit sommerhus - det brager igennem. Så min mistanke er altså den Proaccess med Speedstream.
Avatar billede jpvj Nybegynder
07. maj 2003 - 14:16 #6
I de tidligere firmware udgaver var der problemer med PPTP - routeren gik simpelthen ned. Det blev dog løst med en firmware opgradering, som TDC lagde ind for over 1 år siden på deres ProAcces routere.

Har du prøvet at test maskinen med en anden router? Så kan du i hvert fald let isolere problemet...

JP