Avatar billede eskeeske Nybegynder
05. maj 2003 - 16:51 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

W2K Server eller W2K Pro

Hej,

Hvis man skal hoste noget asp.net og sine egne service-programmer på en Hardware server i DIX´en. Kan man så ikke bare bruge Window 2000 Profesional? Er der nogen fordele ved at bruge Windows 2000 Server. Og er der nogen fordele ved at bruge Windows 2003 Server.

Hvad er forskellen på Windows 2000 Profesional og Windows 2000(3) server.

p.s. Der skal også være en MS-SQL-Server installeret.

Skriv noget klogt, Med Venlig Hilsen.
Avatar billede jpvj Nybegynder
05. maj 2003 - 17:04 #1
Der er forskelle på, hvordan en Server version af Windows håndterer belastning i forhold til en Workstation. (En workstation kan ex. kun acceptere 10 samtidige forbindelser i et peer-to-peer netværk).

Windows 2003 server er optimeret mht. hastighed på en lang række punkter. Særligt i store organisationer (ex. med disjoint forest namespace) skulle administrationsværktøjerne være væsenligt bedre.

Billigste Windows server er en OEM version, som du kan købe sammen med den server du skal have stående. Priserne kan du finde på www.edbpriser.dk.

JP
Avatar billede eskeeske Nybegynder
05. maj 2003 - 17:09 #2
Min server skal kunne håndtere flere tusinde samtidige brugere.
Er det alene en grund til at man skal vælge en server version?
Avatar billede drumm Nybegynder
05. maj 2003 - 17:14 #3
Professional er begrænset af samme grund - du kan ikke forvente, at du kan servicere mange brugere på en Professional udgave.

ASP.NET Professional er mest til udvikling m.v. og det kan ikke tilrådes at bruge det i produktion.
Avatar billede drumm Nybegynder
05. maj 2003 - 17:14 #4
Ups, det skulle have været asp.net PÅ en Windows 2000 Professional, sorry :)
Avatar billede jpvj Nybegynder
05. maj 2003 - 17:19 #5
drumm> nå... det var godt du lige fik tilføjet den sidste :-)
Avatar billede eskeeske Nybegynder
05. maj 2003 - 17:30 #6
Super.

Er det okay at købe en hardware server, med preinstalleret styresystem (OEM). Er det så fuldstændig den rene Microsoft vare man får.

Min Søster Compac computer og min fars Dell computer med preinstallerede styrestymer er inficeret med diverse skod programmer, og "forbedringer".
Avatar billede jpvj Nybegynder
06. maj 2003 - 10:19 #7
Det kan du ikke regne med. Spørg leverandøren. Typisk er alle mærkevare maskiner preloaded med en række applikationer. For servere er det typeisk overvågningssoftware og andre producentspecifikke ting som drivere og hjælpeprogrammer.
Avatar billede eskeeske Nybegynder
06. maj 2003 - 10:23 #8
Tak,
Avatar billede burningice Nybegynder
06. maj 2003 - 12:33 #9
drumm>> helt præcis kan man kun servicere 10 brugere af gangen på en Win2k Pro ;)

jpvj>> hastighed og sikkerhed... det er de to hovedpunkter i Win2k3. Sikkerheden er så høj, at man ikke engang kan installere Exchange 2k, plus at IIS er skrevet om helt fra bunden. Forhåbenligt har MS taget ved lære af IIS 5, og fået lavet efterfølgeren ordenligt ;)
Avatar billede eskeeske Nybegynder
06. maj 2003 - 12:37 #10
Guld cyberfesser. Er det helt sikker på at IIS i Win2k3 er helt nye, og at man ikke kan opnå det samme ved at patche IIS 5.

Kom med et svar også.
Avatar billede eskeeske Nybegynder
06. maj 2003 - 12:38 #11
Er du helt sikker på -
Avatar billede jpvj Nybegynder
06. maj 2003 - 12:43 #12
cyberfessor> Du kan naturligvis lave en app. der lytter efter mere end 10 forbindeler - det er blot en begrænsning i file/printer sharing. Der er forskelle på, hvordan processer prioriteres. Min erfaring er, at der kan opstå de mærkeligste problemer, hvis man leger server med en Workstation - HAR prøvet :-)

Enig i din kommentar. Dog kan jeg ikke se, at det er et problem, at en E2K ikke kan installeres. Windows 2000 virker jo fint i eksisterende installationer, og i nye installationer kan man jo så vælge at købe/opgradere til W2K3 i stedet. ... og nu gider jeg ikke starte en linux/ms/grådighed/dumme diskussion :-)

... og ja - jeg håber også at MS har tænkt sig godt om, men det må fremtiden jo afsløre...

JP
Avatar billede burningice Nybegynder
06. maj 2003 - 12:43 #13
eskeeske>> jeps... den er helt ny :)
Avatar billede burningice Nybegynder
06. maj 2003 - 12:46 #14
jpvj>> enig i at det ikke er det store problem, og hvis man absolut vil køre exchange på sin win2k3-spand, så må man vente til den nye Exchange kommer. Jeg nævnte dog bare det eksempel fordi at der har været så meget debat og ramaskrig om det ;)