Avatar billede sydpost Nybegynder
05. maj 2003 - 15:06 Der er 20 kommentarer og
1 løsning

Boot på USB-key

Jeg er rendt ind i et lille problem. Jeg har fra arbejdet fået en Compaq Evo 310 stillet til rådighed. Her er der i BIOS mulighed for i
boot-rækkefølge at sætte USB til første.

Jeg kunne godt tænke mig at have muligheden for at boote på min USB-key (64 MB FujitsuSiemens key/diskette), men hvordan får jeg den gjort "Boot-bar".

Håber meget på en løsning på mit "lille"  problem. På forhånd tak for hjælpen.

Hilsen
Brian
Avatar billede jensendk Nybegynder
05. maj 2003 - 15:08 #1
USB bootting er maskinspecifikt.. Dell har  på deres site en download til at gøre GX260 i stand til at boote på USB.

Hvordan man gør på Compaq skal være usagt.
Avatar billede sydpost Nybegynder
05. maj 2003 - 15:13 #2
Jeg kan sagtens sætte maskinen op til at boote på USB-porten (gøres i BIOS), men hvad skal jeg have liggende på USB-keyen, for at en boot vil fungere (hvilke filer, skal den formateres specielt eller andet?).
Avatar billede backside Nybegynder
05. maj 2003 - 15:17 #3
Kan man ikke vælge USB når man skal oprette en "boot diskette"?
Jeg aner ikke noget om det, det var bare en ide. ;)
Avatar billede ricky Nybegynder
05. maj 2003 - 15:24 #4
jeg ved det heller ikke præcist... men vil formode at man i formateringen skal tilføje boot-partition ligesom ethvert andet medie...
Avatar billede sydpost Nybegynder
05. maj 2003 - 15:30 #5
Der er ikke umiddelbart mulighed for at vælge USB, når der skal oprettes startdisketter. Her forventer Microsoft, at man vil benytte 4 almindelige disketter.
Avatar billede ricky Nybegynder
05. maj 2003 - 15:47 #6
du skal ikke oprette startdisketter - men formatere som alm. diskette med boot-option - hvis du ikke er med - så skriv hvilket OS du bruger ?
Avatar billede sydpost Nybegynder
05. maj 2003 - 16:07 #7
Tror ikke helt jeg er med. Jeg bruger Windows 2000 Professionel (dansk, hvis det har betydning).
Avatar billede ricky Nybegynder
05. maj 2003 - 16:24 #8
ok - gå ind i stifinder - vælg 'denne computer' - højre klik usb-key'en - vælg formatér - vælg boot eller startup eller hvad det nu hedder på dansk... og så ok
Avatar billede sydpost Nybegynder
06. maj 2003 - 09:13 #9
Muligheden for at vælge boot eller lignende findes ikke, når jeg vil formatere usb-keyen. Jeg kan kun vælge størrelse (kun 1 valg), filsystem og navn. Derudover kan jeg vælge ekspresformatering.
Avatar billede ricky Nybegynder
06. maj 2003 - 10:28 #10
hmm... prøv med denne her:
http://www.memorykeytools.com/MBRTool.asp - lad høre om det virker.
Avatar billede backside Nybegynder
06. maj 2003 - 12:09 #11
ricky>> "This site contains the Memory Key Boot Utility that can be used to format a Dell USB Memory Key"

Det er jo en FujitsuSiemens key sydpost har.  ;)
Avatar billede ricky Nybegynder
06. maj 2003 - 12:58 #12
det er da et forsøg værd...
Avatar billede sydpost Nybegynder
12. maj 2003 - 15:33 #13
Beklager min manglende tilbagemelding. Jeg har nu forsøgt at benytte Dells produkt til at formatere min USB-Key, men her får jeg så en besked, der hedder "Drive geometry is unknown. Cannot format.". Så den går åbentbart ikke.
Avatar billede ricky Nybegynder
12. maj 2003 - 17:32 #14
ok. nu har jeg siddet og surfet lidt - og det lader til at det er forskelligt fra usbkey til usbkey... har du prøvet at kontakte Fujitsu-Siemens ?
Avatar billede backside Nybegynder
12. maj 2003 - 18:16 #15
Hvis det er en memorybird understøtter den ikke boot.
Avatar billede sydpost Nybegynder
14. maj 2003 - 09:20 #16
Det er en memorybird. Det var jeg ikke klar over havde betydning. Dvs. at det kommer ligeså meget an på USBkeyen som på PC'ens BIOS, om man kan boote på en USBkey?
Avatar billede venturer Nybegynder
14. maj 2003 - 09:22 #17
Præcis :)
Avatar billede backside Nybegynder
19. maj 2003 - 09:09 #18
Er det lukketid?
Avatar billede sydpost Nybegynder
22. maj 2003 - 11:04 #19
Ja, så blev jeg så klog. Tak for indlæggene og de gode forslag. Points går til backside, da det var herfra afsluttende svar kom - selv om det jo ikke lige var det svar jeg havde håbet på :-)
Avatar billede backside Nybegynder
22. maj 2003 - 11:12 #20
Takker for point.  ;)
Avatar billede kongkuba Nybegynder
28. juni 2003 - 23:56 #21
er du stadig interaseret i at få gjort din usb key gjort bootable ??