Avatar billede maniacdog Nybegynder
23. november 2000 - 11:51 Der er 14 kommentarer og
2 løsninger

Dual processore, PII + PIII + Motherboard(s).

Hejsa medeksperter :-)

Jeg er i gang med og skrabe hardware sammen til og opbygge mig et Dual system som jeg kan \"lege\" med, mere pga. jeg mangler erfaringer m.m.

Nu kommer mine små spørgsmål så,

1)
I et dual system, kan man så bruge en PII og en PIII med samme frekvens (MHz) på et dual board?

2)
Kan man køre med en PII 450 MHz og en PII 300 MHz på samme board? Hvis ja eller nej hvad konsekvenser har det så?

3)
Hvis du kender eller selv har, så nævn gerne motherboard navn m.m. til dual (Slot 1).

Håber i kan svare mig på det :-)

Avatar billede limemedia Nybegynder
23. november 2000 - 12:09 #1
Processorerne skal være ens på et dual board
Avatar billede maniacdog Nybegynder
23. november 2000 - 12:10 #2
100% ens?
Avatar billede maniacdog Nybegynder
23. november 2000 - 12:11 #3
dvs. PII og PII og ikke PII + PIII ?
eller PII 400 MHz og PII 400 MHz og ikke PII 400 MHz og PII 300 MHz ?
Avatar billede limemedia Nybegynder
23. november 2000 - 12:12 #4
100% ens ja !
Avatar billede schubert Nybegynder
23. november 2000 - 12:18 #5
Ja, det skal være 2 processorer med sammen clockfrekvens og samme \"stepping\" (pII/PIII)

Jeg vil anbefale ASUS P2B-DS et virkelig stabilt board, jeg har et par servere stående ude hos nogle kunder med disse boards i. Vi har indtil videre (ca.20 måneder)ikke oplevet et eneste problem med dem.

I den rigtige revision kan du få boardet til at køre helt op til 800 Mhz PIII.
(rev.1.11 og opefter.

En anden god idé er at køre med ECC-ram når du anvender dualboards. (ECC=Error Checking correcting)Dette vil være med til at du får en 100% stabil maskine.

Jeg vil lige indskyde, det er ikke en god idé at forsøge at overclocke en dual
Avatar billede maniacdog Nybegynder
23. november 2000 - 12:30 #6
Okay,
Jeg havde også selv set på P2B-DS.
Den rigtige revision? mener du BIOS eller hvad?

Og hvad mener du med Stepping? at det skal være 2xPII eller 2xPIII ?
Avatar billede karakzan Nybegynder
23. november 2000 - 12:31 #7
Undskyld jeg spørger men hvorfor køre dual når der kun er en meget lille håndfuld profesionelle grafikprogrammer og operativsystemer som understøtter 2 processore?

Hvis du er gamer og kun spiller spil på en windows 95/98/ME computer kan computeren kun finde ud af at bruge den ene processor.

Selvfølgelig hvis du er profetionel grafiker som leger meget med photoshop 5.0 eller 3Dstudie max så er det en god og billig løsning eller hvis du bruger et operativsystem som Unix/Linux men ellers vi jeg ikke anbefale et Dual processor system. :-)
Avatar billede maniacdog Nybegynder
23. november 2000 - 12:50 #8
karakzan> som jeg skriver så er det fordi jeg skal bruge erfaring til Server systemer Windows NT, Linux, Windows 2000 m.m.
Ikke til spil. Og det med at windows 9x bruger kun 1 processor vidste jeg godt.
Avatar billede schubert Nybegynder
23. november 2000 - 13:00 #9
Der findes forskellige udgave af boardet. Revision nr. er alt efter hvornår det er produceret. Grundlaget for boardet ligger altid i rev. 1.00, herefter kommer der i takt med at Intel udvikler PIII m.m, nye revisioner. PIII er det f.eks først muligt at køre fra revision 1.11. (som tidligere skrevet) Revisionen er altså noget at gøre med den fysiske hardware.

Bios er en anden snak, men jeg ved at de efterhånden er oppe på bios ver. 1013 eller 14 til P2B-DS

/karakzan

Nu findes der jo andet en computer kan bruges til end at spille. Der spilles på ca. 18 % af den samlede computerkraft der findes på denne klode. Så mon ikke de bliver brugt til meget andet.

Jeg kan fortæller dig at, Windows NT både workstation og server fint understøtter dual processorer.

Dette gælder også for en del andre MS server applikationer. Men det er rigtigt at der ikke endnu er udkommet spil der understøtter det.
Avatar billede maniacdog Nybegynder
23. november 2000 - 13:13 #10
schubert> Ville du besvare det andet der manglede?
(hvad mener du med Stepping? at det skal være 2xPII eller 2xPIII ?)

:)
Avatar billede limemedia Nybegynder
23. november 2000 - 13:16 #11
maniac >> de to processorer skal være identiske både med clock frekvens og p2 / p3...
Avatar billede burningice Nybegynder
23. november 2000 - 15:42 #12
schubert> det passer ikke Q3 understøtter dual processor
Avatar billede pladask Nybegynder
23. november 2000 - 16:32 #13
Det er da kun Unreal Tournament som understøtter Dual, og det er kun når man sidder som server online. Mener jeg da:)

ww
Avatar billede burningice Nybegynder
23. november 2000 - 16:49 #14
understøtter unreal dual cpu?? Det vidste jeg ikke... men Quake3 gør i hvert fald
Avatar billede maniacdog Nybegynder
23. november 2000 - 17:22 #15
Så fik jeg de svar jeg skulle bruge, takker :-)
Avatar billede pladask Nybegynder
23. november 2000 - 20:30 #16
Unreal Tournament er vidst den eneste af versionerne der gør. Dette gør det dog kon når man kører en server online. Desuden vidste jeg heller ikke at Q3A understøttede Dual, så vi har begge lært noget i dag:)

ww