Avatar billede urinus Nybegynder
03. maj 2003 - 00:36 Der er 7 kommentarer

Varmer Problemer

Hey...
Når jeg starter min computer og går ind i BIOS, så viser den at CPU temp. er 40c.  Er det ikk en smule meget?, Og så er problemet så: at den fryser nogle gange i spil, lige når den er frosset, så mærker jeg på kølerillerne på CPU´en og så er det rimelig varme, og når jeg mærker på dem når jeg bare er i Windows så er de ganske kolde, når jeg så går ind i BIOS lige efter den er frosset, så siger den stadig at CPU er 43c. Max (sikkerheds) temperaturen er sat til 70c.
Skal jeg have fat i større køler eller hva?
Jeg har følgende computer:
2200+ xp AMD processer med igloo2320 køling
SiS bundkort K7S6A  1.0
G-force 4 mx 440
512 DDR-ram PC 2700
Onboard lydkort
Har Windows XP Professional, Service Pack 1 (5.1 - 2600).
Avatar billede abpdk Nybegynder
03. maj 2003 - 00:38 #1
Jeg mener AMD's Atlon serie har maks ved 90 grader, så du er slet ikke tæt på!
Min egen 1333Mhz (Thunderbird) kører ved 45-50, og den har det fint. Min ikke problemet skyldes noget andet!?
Avatar billede abpdk Nybegynder
03. maj 2003 - 00:38 #2
(min=mon)
Avatar billede urinus Nybegynder
03. maj 2003 - 00:39 #3
Men jeg kan TYDELIGT mærke at den er meget varmere når den lige er frosset, end når den bare står at køre....
Avatar billede abpdk Nybegynder
03. maj 2003 - 00:51 #4
Hmm, ifølge producenten (http://www.glacialtech.com.tw/pdf/Igloo%202320.pdf) er din køler kun rated til 2100+ så jeg skal ikke kunne sige om den burde være tilstrækkelig, men du kan kan vel mærke om det passer med de 43 grader din BIOS påstår din CPU er (temperatur føleren kunne jo også være kaput, hvem ved!).

Jeg ved egentlig ikke (og har aldrig tænkt over) om en cpu er på "overarbejde" når en maskine fryser, men jeg tvivler på at det er mere end normalt. CPU'er er alle forskellige, så det er ikke til at sige hvor meget din kan holde til, men jeg tror godt du kan mærke hvis den nærmer sig "afbrændings-punktet".
Avatar billede dwal Nybegynder
03. maj 2003 - 00:54 #5
abp : Ved 90 grader brænder processoren sammen. Så ville ikke sige 90 er "maks"

70 grader er i overkanten.. også selvom den "KAN" holde til mere. Ville foreslå du køber en ny køler. TermalTake's kølere ville være et godt bud.
Avatar billede abpdk Nybegynder
03. maj 2003 - 01:01 #6
urinus>> Jeg vil nok også foreslå dig at kikke efter en anden køler da, som jeg også nævnte, din nuværende køler ikke lader til at være rated >2100+.

dwal>> Jeg har endnu ikke hørt om en defekte bundkort/cpu-temperaturføler, men selvfølgelig kan det jo være der problemer (bl.a.) ligger, men hvis den siger 43 grader (og det passer) er det jo ikke ligefrem grund til at hente skum-slukkeren ;)
Avatar billede chalde Seniormester
03. maj 2003 - 09:08 #7
Når en cpu arbejder hårdt skaber den mere varme..  når du f.eks mærker på heatsink når den er idle(i windows f.eks), er den langt køligere end når den arbejder/lige har arbejdet..
43 grader er en meget fin temp for en amd... min 2600+ ligger på 48idle og 55 full load..
Min gamle t-fugl på 1.33ghz arbejde stabilt ved op til 70 grader... Det er som regel først over de 70 du vil opleve at computer fejler/fryser pga for høj cputemp...
Fandt du ud af noget her: http://www.eksperten.dk/spm/347763