Avatar billede lens Nybegynder
23. november 2000 - 00:34 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Windows og linux på samme hd.

Jeg har pt. winme og linux redhat på samme hardisk. Windows har masterboot, mens linux bootes fra diskette. Det jeg gerne vil vide er, om man kan slette windows(format c:), installere win2k på denne partition, og stadig undgå at der sker noget med linux?
Avatar billede cc2000 Nybegynder
23. november 2000 - 08:01 #1
det kan du sagtens, men du skal bare huske ikke at fjerne eller overskrive andre partioner når du går i gang med installationsforl¸bet.

PS: du beh¸ver ikke k¸re format c: f¸rst, det g¸r installationen selv.
Avatar billede abruscato Nybegynder
23. november 2000 - 12:03 #2
Køb Globe-hæftet \'Hurtigt igang med Red Hat Linux 6.0 (el. 6.2)\'. Der står det beskrevet hvordan man gør.
Avatar billede andmar Nybegynder
23. november 2000 - 19:23 #3
Ingen grund til at købe et forældet hefte.
Som sagt så sker der ikke noget med linux
så længe du ikke overskriver linux partitionen.
On-line linuxbog : www.sslug.dk/linuxbog
Avatar billede lens Nybegynder
23. november 2000 - 23:41 #4
Grunden til at jeg spørger er, at jeg har hørt at windows sletter linux\'s boothalløj, så det i stadig ligger der, men i praksis er ubrugeligt, da man ikke kan starte det.
Jeg har allerede læst linuxbogen, og mere til, og jeg ved også godt at svaret sikkert ligger og roder på sslug, men det er netop grunden til at jeg spørger: jeg synes sslug roder.

-cc2000> formaterer windows selv sin partition ved install? (jeg skal vel af med mit gamle win på en eller anden måde, da den ellers bare lader alt muligt rod ligge og flyde!)
Avatar billede lens Nybegynder
23. november 2000 - 23:44 #5
Med fare for at blive beskyldt for dobbelmoral (jeg kunne selv finde på at anbefale sslug mm.) vil jeg alligevel tillade mig at afvise - det er svaret jeg vil have, og ikke en henvisning til hvor jeg måske kan finde det efter et stykke tid) sorry señor abruscato
Avatar billede andmar Nybegynder
23. november 2000 - 23:48 #6
Jamen der ligger ingen linux boot på disken når
du booter fra floppy
Avatar billede lens Nybegynder
24. november 2000 - 00:05 #7
Så kører den altså alt opstart fra floppydisken? Er man så ikke temmeligt meget på den hvis den crasher?, altså-den må jo være ret specifik for mit system, da den vel skal vide hvor  den skal finde linux.
Avatar billede andmar Nybegynder
24. november 2000 - 08:27 #8
Jo, det er også derfor boot disken bliver
lavet under installation af linux, en anden
boot diskette ville ikke virke. Der ligger
en linux kernel på floppien (tror jeg nok) med
drivere der er specifikke for dit system.
  Så snart du ser at floppien virker, så kan
du ændre på din win partition.