Avatar billede tynell Nybegynder
01. maj 2003 - 16:10 Der er 14 kommentarer

Hvordan overlever et IT-firma?

Hvordan har du måtte tilsidesætte kunders og aktionærers interesser for at din virksomhed kunne overleve?

Hvilke dilemmaer har branchens tur ned fra tinderne bragt dig i?

Kontakt mig, hvis du er interesseret i at blive interviewet til en radioudsendelse om overlevelse i IT-branchen - evt. anonymt. Arbejdstitlen er "Overleverne".

Channel stuffing, bevidst fejlprogrammering med konkurrencefrit add on-salg, hemmelige kick back-aftaler og Hafnia-modellen er nogle af de sure æbler, IT-virksomheder har måtte bide i for at redde arbejdspladser og økonomi. Har du?

Venlig hilsen Jesper Tynell, DR P1
_________________________________________

Jesper Tynell
Programmedarbejder, DR P1
TV-Byen, KH 4
2860 Søborg
Mobil: 28 57 56 59
Tlf.:  35 20 86 94
e-mail: tyne@dr.dk eller jesper@tynell.dk
_________________________________________
Avatar billede doggy82 Praktikant
01. maj 2003 - 16:15 #1
tynell du må altså kun oprette samme spørgsmål én gang !!
http://www.eksperten.dk/regler.phtml
Avatar billede tynell Nybegynder
01. maj 2003 - 16:18 #2
Jeps, men jeg forstår først nu, hvordan sitet fungerer. Jeg kom til at acceptere et svar og så forsvandt spørgsmålet. Sorry! Skal ikke ske igen  :-)
Avatar billede hoejrup Nybegynder
01. maj 2003 - 16:40 #3
En del af sandheden om IT-virksomheder der overlevelsesevne:

1. Mange it-virksomheder med succes anvender pistol salg. Når pengene er i kassen, så er de bedøvende ligeglade med kunden!
2. Dem der overlever har de bedste sælger, men sjældent de bedste produkter!
Det er nemlig svært at sammenligne dårlige it produkter med rådne appelsiner. For
it produkter er ret komplekse, og fejlene dukker først op senere. Gode eksempler; Amanda til arbejdsformidlingerne, der har været en tur forbi DMdata. Og stadigvæk ikke fungere optimalt. Elendige it virksomheder der levere dårligt webdesign, og stadigvæk lever i bedste velgående.
Du kan bare søge på jubii under webdesign, så bliver du chokeret!

/per
Avatar billede doggy82 Praktikant
01. maj 2003 - 16:43 #4
nåå ok, fint tynell
velkommen :-)
Avatar billede tynell Nybegynder
01. maj 2003 - 16:46 #5
Det er gode svar, men jeg vil også gerne i mail- eller telefonisk kontakt med jer. Hvordan kommer jeg det? Herlig hilsen Jesper  :-)
Avatar billede doggy82 Praktikant
01. maj 2003 - 16:52 #6
Nu er det jo normalt så'n at man skal gi' "løsnigen" her.
Men lad bare spørgsmålet stå åbent, der kan godt gå en uges tid før folk får set spørgsmålet. Så går jeg da udfra at de ringer eller skriver en mail hvis de har lyst til at deltage. :-)
Avatar billede tynell Nybegynder
01. maj 2003 - 16:55 #7
Tak!  :-)
Avatar billede mat Nybegynder
01. maj 2003 - 17:09 #8
gik det hele ikke galt fordi der var nogle opblæste sælgertyper, der fik hypet "IT" helt ud i det ekstremt groteske, hvor kun blinde opblæste sælgertyper ikke kunne se at det ikke kunne bære? Det var vel derfor det fik tilnavnet "boblen" eller?
Avatar billede mat Nybegynder
01. maj 2003 - 17:10 #9
spørgsmålet er om branchen ikke bare er ved at finde sit naturlige niveau?
Avatar billede johnstigers Seniormester
01. maj 2003 - 20:37 #10
tynell> http://www.eksperten.dk/spm/347188 - tjek lige vores regler!
Avatar billede NanoQ Nybegynder
01. maj 2003 - 22:25 #11
hoejrup, jeg er bestemt ikke enig i dine "sandheder". Det er bestemt ikke den type virksomheder der overlever. Tværtimod er det dem der går ned med et brag, når det går op for deres målgruppe at virksomheden ikke er andet end hat og blå briller.

Langvarig succes kommer af hårdt arbejde. Det vil sige gode produkter og god kundepleje. Kan man opfylde dette, og måske endda til en konkurrencedygtig pris, sidder man muligvis på et guldæg.

Fejlen de fleste gør er netop at tro de kan sælge et middelmådigt produkt, ved hjælp af smarte salgsteknikker. Det giver da ganske vist en hurtig omsætning i starten. Men denne type virksomheder knækker halsen på sigt.
Avatar billede turaxis Nybegynder
02. april 2004 - 00:34 #12
Jeg er delvist enig med Nanog.

Hvis produktet er godt, og kundepejen er i top, så spiller prisen ikke nogen større rolle.

Det "pistol sælgerne" ofte kører på er prisen, og sammenligner deres produkt med andre kendte og gode produkter, blander det sammen med en gang teknisk snak som kunden oftest ikke forstår og køber derfor produktet. - Men det holder jo ikke i længden, når kunden ser hvad det er han/hun har købt, og bliver klogere, skifter kunden til en anden (som forhåbningsvis) har et bedre bedre produkt, og så er kunden (oftest) ret ligeglad med om prisen er højere.

Derimod dem som leverer et reelt produkt fra starten, samt en god kundepleje behøver faktisk ikke ret meget reklame, det taler for sig selv, kunderne fortæller andre kunder om ydelsen (eller varen, måske begge dele) - og det er faktisk den bedste reklame man kan få. - Det er trofaste kunder, som er parat til at betale for det som det er værd. - God service, og et godt produkt er også værd at betale for.
Avatar billede turaxis Nybegynder
12. april 2004 - 00:30 #13
mon ikke snart det er tid til at lukke dette spørgsmål ??

har snart været åben i et år !!!
Avatar billede johnstigers Seniormester
12. april 2004 - 01:46 #14