Hvordan har du måtte tilsidesætte kunders og aktionærers interesser for at din virksomhed kunne overleve?
Hvilke dilemmaer har branchens tur ned fra tinderne bragt dig i?
Kontakt mig, hvis du er interesseret i at blive interviewet til en radioudsendelse om overlevelse i IT-branchen - evt. anonymt. Arbejdstitlen er "Overleverne".
Channel stuffing, bevidst fejlprogrammering med konkurrencefrit add on-salg, hemmelige kick back-aftaler og Hafnia-modellen er nogle af de sure æbler, IT-virksomheder har måtte bide i for at redde arbejdspladser og økonomi. Har du?
Venlig hilsen Jesper Tynell, DR P1 _________________________________________
En del af sandheden om IT-virksomheder der overlevelsesevne:
1. Mange it-virksomheder med succes anvender pistol salg. Når pengene er i kassen, så er de bedøvende ligeglade med kunden! 2. Dem der overlever har de bedste sælger, men sjældent de bedste produkter! Det er nemlig svært at sammenligne dårlige it produkter med rådne appelsiner. For it produkter er ret komplekse, og fejlene dukker først op senere. Gode eksempler; Amanda til arbejdsformidlingerne, der har været en tur forbi DMdata. Og stadigvæk ikke fungere optimalt. Elendige it virksomheder der levere dårligt webdesign, og stadigvæk lever i bedste velgående. Du kan bare søge på jubii under webdesign, så bliver du chokeret!
Nu er det jo normalt så'n at man skal gi' "løsnigen" her. Men lad bare spørgsmålet stå åbent, der kan godt gå en uges tid før folk får set spørgsmålet. Så går jeg da udfra at de ringer eller skriver en mail hvis de har lyst til at deltage. :-)
gik det hele ikke galt fordi der var nogle opblæste sælgertyper, der fik hypet "IT" helt ud i det ekstremt groteske, hvor kun blinde opblæste sælgertyper ikke kunne se at det ikke kunne bære? Det var vel derfor det fik tilnavnet "boblen" eller?
hoejrup, jeg er bestemt ikke enig i dine "sandheder". Det er bestemt ikke den type virksomheder der overlever. Tværtimod er det dem der går ned med et brag, når det går op for deres målgruppe at virksomheden ikke er andet end hat og blå briller.
Langvarig succes kommer af hårdt arbejde. Det vil sige gode produkter og god kundepleje. Kan man opfylde dette, og måske endda til en konkurrencedygtig pris, sidder man muligvis på et guldæg.
Fejlen de fleste gør er netop at tro de kan sælge et middelmådigt produkt, ved hjælp af smarte salgsteknikker. Det giver da ganske vist en hurtig omsætning i starten. Men denne type virksomheder knækker halsen på sigt.
Hvis produktet er godt, og kundepejen er i top, så spiller prisen ikke nogen større rolle.
Det "pistol sælgerne" ofte kører på er prisen, og sammenligner deres produkt med andre kendte og gode produkter, blander det sammen med en gang teknisk snak som kunden oftest ikke forstår og køber derfor produktet. - Men det holder jo ikke i længden, når kunden ser hvad det er han/hun har købt, og bliver klogere, skifter kunden til en anden (som forhåbningsvis) har et bedre bedre produkt, og så er kunden (oftest) ret ligeglad med om prisen er højere.
Derimod dem som leverer et reelt produkt fra starten, samt en god kundepleje behøver faktisk ikke ret meget reklame, det taler for sig selv, kunderne fortæller andre kunder om ydelsen (eller varen, måske begge dele) - og det er faktisk den bedste reklame man kan få. - Det er trofaste kunder, som er parat til at betale for det som det er værd. - God service, og et godt produkt er også værd at betale for.
Tilladte BB-code-tags: [b]fed[/b] [i]kursiv[/i] [u]understreget[/u] Web- og emailadresser omdannes automatisk til links. Der sættes "nofollow" på alle links.