Avatar billede martinjaeger Nybegynder
01. maj 2003 - 07:29 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Installere XP på Thinkpad

Har en nyere IBM Thinkpad, vil gerne installere XP Pro på den, den er helt tom. Der er kun mulighed for enten tilslutning af Floppy drev eller cd-rom drev. Og min XP version har ikke et BOOT image. Hvad skal jeg gøre, har prøvet diverse bootdisks, men de vil alle have både floppy og cd-drev samtidig. Kan ikke boote raw fra min CD. Har installeret DOS 6.22, bare for at have lidt basis styresystem på den, kan jeg loade en driver fra DOS, og derefter isætte mit CD-drev og køre winnt.exe. Eller hvad skal jeg gøre, please hjælp. Har virkelig brug for denne computer i næste uge, skal til eksamen.
Avatar billede riversen Nybegynder
01. maj 2003 - 07:32 #1
Har aldrig hørt om en lovlig winxp det er ikke er bootbar
Avatar billede riversen Nybegynder
01. maj 2003 - 07:35 #2
dvs. få cd'en byttet, da det så må være en fejl
Avatar billede arnelars Nybegynder
01. maj 2003 - 08:07 #3
første boot i bios skal være cdrom drev. opstart pc med cd i drev og følg anvisningerne på skærmen. når man laver en kopi af sin win xp skal man huke at slå skjulte filer og mapper til for ellers duer win xp ikke til andet end at tilføje og fjerne. det er meget hemmeligt.
Avatar billede jakobclausen Nybegynder
01. maj 2003 - 08:14 #4
Installationen af Windows XP foregår ved at starte computeren med CD'en husk dog at sætte din bios til at boot op på din  cdrom
kan du så ikke af uforklarige årsager ikke boote op på din cdrom kan du evt hente boot/start disketter her 6 stk ialt hent
dem nu for en sikkerheds skyld det kunne jo være ik og så er det for sent.

Pro: http://www.microsoft.com/downloads/release.asp?releaseid=33291

Home: http://www.microsoft.com/downloads/release.asp?releaseid=33290

og her efter kommer Installationsguiden som hjælper dig gennem hele proceduren hvor du både kan formater og opdele din HD
ganske som i den gamle fdisk (95/98/me) men bare meget nemmer her

Under installationen får du mulighed for at vælge hvilket drev XP skal installeres på. Det er muligt at installerer
Windows XP sammen med et andet Windows, hvis du ønsker det. Du får så en bootmenu i opstarten hvor du kan vælge system.
Avatar billede martinjaeger Nybegynder
01. maj 2003 - 14:32 #5
Tak for svaret Jakob, har dog stadig problemet med at få installationen til at fortsætte, efter at have kørt den sidste bootdisk(6), bliver jeg nød til at skifte floppy drevet ud med mit CD drev, eftersom det er enten eller. Når jeg så trykker ok, skriver den at CD-drevet ikke er tilsluttet. Hvorefter jeg kun kan genstarte, og begynde helt forfra.
Avatar billede jakobclausen Nybegynder
01. maj 2003 - 14:34 #6
martinjaeger >> Ja, når du har sat disk6 i skal du også sætte din winxp cd i. Men det tyder jo lidt på at det ikke er installationen der er problemer med, nærmere dit cd-rom drev. Og det er jo noget helt andet!
Avatar billede martinjaeger Nybegynder
01. maj 2003 - 14:37 #7
Mit cd-drev virker fint, der er kun 1 bay i computeren, og jeg skal skifte floppy drevet ud med cd-drevet, og det er som om jeg skal genstarte før cd-drevet virker.
Avatar billede martinjaeger Nybegynder
01. maj 2003 - 14:41 #8
Kan jeg på nogen måde loade en driver ved boot med floppy, og derefter skifte floppy ud med mit cd-drev??
Avatar billede jakobclausen Nybegynder
01. maj 2003 - 14:43 #9
martinjaeger >> Det tror jeg ikke der er muligt, så hvis du ikke kan boote på din winxp cd, kan jeg ikke se at der er nogen løsning på dit problem. Og som Riversen skrev i starten, plejer der altså ikke at være problemer med at boote på en GYLDIG win cd. (Har du husket at sætte den til boote på cd-rom drevet?)
Avatar billede martinjaeger Nybegynder
01. maj 2003 - 14:46 #10
ahh, jeg er sgu lidt af en dumbass, har lige fundet ud af at jeg ikke har gemt mine BIOS indstillinger efter jeg har sat den til at boote på CD-drevet. Nu virke det sgu drenge, tak for det.