Avatar billede the_demon Nybegynder
30. april 2003 - 20:47 Der er 12 kommentarer og
2 løsninger

En ordenlig omgang!

Hej
Jeg vil til at lege lidt med overclocking! :-)
min cpu vil jeg gerne have op og runde de 3,1Ghz men jeg er lidt i tvivl om hva'for noget køling jeg skal bruge. Lige nu bruger jeg standard køling. Mine ram skal også have en tur og det samme med mit grafik-kort! Jeg regner også med at softmodde grafik-kortet.

Mit system: MotherBoard: P4PE
            CPU: P4 2,8Ghz
            Ram: 1024Mb DDR (Pc 333)
            Grafik-Kort: Sapphire Radeon 9700 Pro

* Hvad for noget køling skal jeg bruge? kompressor? Vand? hvis ja hva'for noget vand-køling? det skal være til rimelige penge da jeg er en fattig mand :-)

* Kan kortet tage skade af at blive soft-moddet? Og skal det bruge ny køling når jeg overclocker det?

* Hvordan overclocker/tweaker jeg mine ram så de yder bedst muligt? og skal de have køling?

PS. Jeg har mulighed for at ændre fsb, Vcore og ram volt...
Og så vil jeg også gerne have besvaret spørgsmålene i et indlæg istedet for, der kommer 67 indlæg...
Avatar billede lrd Nybegynder
30. april 2003 - 21:18 #1
Avatar billede the_demon Nybegynder
30. april 2003 - 21:20 #2
Jeg vil gerne have et svar og ikke links til sider som jeg kan sidder og kværne igennem uden at blive klogere... :-)
Avatar billede johnstigers Seniormester
30. april 2003 - 21:22 #3
HVORFOR????? det er da tosset at overclocke en 2.8 GHz processor...???
Avatar billede lrd Nybegynder
30. april 2003 - 21:24 #4
De sider indeholder alt det du skal vide for at lege den lidt op :))
Fraråder dog altid folk at gøre det da det kan være en dyr hobby at bomme i. Fatter ikke folk gider ta de chancer med så dyrt noget grej udstyr. Du får måske en smule mere fart i din pc men du risikere jo lortet står af og så er der ikke nogen garanti der dækker. Et godt råd tænk dig om en extra gang inden du begynder.

Mhv Lrd
Avatar billede lrd Nybegynder
30. april 2003 - 21:24 #5
Enig John
Avatar billede the_demon Nybegynder
30. april 2003 - 21:25 #6
Hmmm ja, men... Det er vildt sjovt! :-P
Avatar billede lrd Nybegynder
30. april 2003 - 21:26 #7
Hmmm ja men pisse dyrt hvis det går galt
Avatar billede johnstigers Seniormester
30. april 2003 - 21:26 #8
ok - det var et svar man kunne forstå!
held og lykke med projektet ;)
Avatar billede the_demon Nybegynder
30. april 2003 - 21:27 #9
Ja det er rigtigt nok, meeeen.... Det er nu engang sjovt at se hvad dyret kan rende! ;-P
Avatar billede lrd Nybegynder
30. april 2003 - 21:28 #10
Ja siger det samme herfra :))
Godt det ikke er min tegnedreng det går udover hvis det brager ned i en sort røgsky.

Hyg jer
Avatar billede onki Nybegynder
30. april 2003 - 22:02 #11
Du går bare stille og roligt frem, det er ikke en gang sikkert du skal bruge vand til at køle den.

1. Du finder ud af din nuværende temperatur på system og CPU.
2. Du hæver FSBen med ca. 5-10MHz.
3. Hvis systemet er blevet ustabilt eller ikke vil starte må du hæve vcoren
4. Hvis dit system stiger mere end 5grader skal du overveje en anden kølingsform.
Avatar billede kreidlerhansen Nybegynder
01. maj 2003 - 01:40 #12
Onki >>> Ang. pkt 4:

Kun hvis udgangstemperaturen er relativt høj - stiger full load fra f.eks. 35º til 45º, er det jo stadig ikke nødvendigt at skifte til en anden form for køling!

Kommer du over 55-60º, vil jeg mene du skal skifte til noget ondere køling :o)
Avatar billede hestenhenning Nybegynder
01. maj 2003 - 11:14 #13
Vand er helt klart en god løsning, da det er peformer bedre og er for det meste mere lydløst end luft. Hvis du vælger vand, kan du jo også bruge det på kortet, men hvis man skal have godt udstyr, rammer du nemt 2000.
Men den BOX køler der er med din cpu, er heller ikk værst. Du kan købe en kabinet køler og bruge den som ekstra køling til dit kort, det virker meget godt. Det har jeg selv gjort og mit Sapphire 9700 non PRO løber 370 på gpu og 330 på ram, så det er ikk så skidt.
Nej dit kort kan ikk tage skade ved at softmodde, som det navnet siger er det software'en du modder og derfor ikk noget med kortes hardware at gøre.
Du skal soft modde til 9800, det er klart det bedste, og gør det med Rivatuner, det er det nemmeste. Det giver et godt boost til dit kort.
Når du hæver fsb hæver du både hastighed på cpu, ram og mobo, så dine ram kommer automatisk med.
/Thomas
Avatar billede kreidlerhansen Nybegynder
02. maj 2003 - 18:49 #14
Takker :o)

Ellers noget du er usikker på? Jo mere præcise spørgsmål, des bedre svar er mulige ;o)