Avatar billede allan_engell Nybegynder
30. april 2003 - 16:46 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

OpenGL

Jeg har et helt specielt 3D-tegnesystem som jeg gerne vil have til at afvikle grafik så hurtigt som muligt. I programmets specifikation er der angivet at det understøtter OpenGL til at afvikle sine 3D-visninger.

Mit spørgsmål går på om der findes et grafikkort der kan speede denne 3D-visning op, eller om OpenGL simpelthen bare handler om at have så meget processorkraft som muligt.

Håber der er nogle kloge hoveder derude, der kan hjælpe mig.
Avatar billede soreno Praktikant
30. april 2003 - 17:47 #1
OpenGL finde i en software og en hardware implementering (jeg snakker Windows..).

Software implementeringen skal man absolut undgå. Den er forældet og Microsoft har ikke tænkt sig at opgradere den da den er en konkurrent til Direct3d.

Hardware implementeringen er via en CPU på grafikkortet (hedder GPU - graphics processing unit). Hastigheden af denne CPU samt driverens optimering afgør hastigheden på OpenGL.
Når du vælger et grafikkort skal du kigge på hastigheden samt chipset på dette. GeForce serien fra nVidia er meget populær, den har fuld OpenGL ICD (driver). Den fåes også i en dyere serie som hedder quadro eller lign. Kig selv på produktsiden hos www.nvidia.com - der er også benævnt specifikationer for ydelsen for de forskellige produkter.

Men grafikkort er ikke det eneste. En mere eller mindre "moderne" maskine bør være fundamentet.

Ideen med at flytte beregninger over i grafikkortet er netop at mindske CPU på bundkortet. Al data som flyttes fra CPU til grafikkort er vektordata (næsten..) og derfor fylder "en trekant" kun 3x4 x 32 bit (forenklet eksempel).
Avatar billede soreno Praktikant
30. april 2003 - 17:50 #2
Jeg har ikke selv megen praktisk erfaring med nyere grafikkort, derfor tør jeg ikke komme med et bud på et fornuftigt kort. Du kan selv snuse lidt rundt her, hvis det skal være billigt:
http://www.edbpriser.dk/hardware/grafikkort.asp

Jeg har ikke nævnt andre producenter end nvidia da jeg mener du er bedst tjent med at "følge mængden".
Avatar billede johnstigers Seniormester
30. april 2003 - 20:08 #3
Så skal du over i noget HELT andet end Nvidia hvis det er et 3D tegneprogram - de kort er ca. 8 - 10 gange dyrere end nvidias kort til fornøjelse
Avatar billede soreno Praktikant
30. april 2003 - 21:05 #4
Til CAD og lign. er det QUADRO serien fra nvidia der er aktuel.
http://nvidia.com/view.asp?PAGE=quadrofx

Er det i den helt tunge ende skal du have grafikkort i 50.000-150.000 klassen. Det er bare ikke mit indtryk du har det behov og hvis du havde havde du nok henvendt dig til en konsulent. :-)
Avatar billede allan_engell Nybegynder
01. maj 2003 - 07:42 #5
Tak for svarene. Det løste mit spørgsmål, for jeg var i tvivl om OpenGL kunne acceleres på et grafikkort.

Pt. har jeg et ATI Radeon 7500 grafikkort, som tilsyndeladende skulle understørre OpenGL.
Avatar billede soreno Praktikant
01. maj 2003 - 07:44 #6
Det er formegentlig kun et spørgsmål om at installere en korrekt driver for at du har fuld understøttelse af OpenGL.

De fleste nye grafikkort har understøttelse af OpenGL.