OpenGL finde i en software og en hardware implementering (jeg snakker Windows..).
Software implementeringen skal man absolut undgå. Den er forældet og Microsoft har ikke tænkt sig at opgradere den da den er en konkurrent til Direct3d.
Hardware implementeringen er via en CPU på grafikkortet (hedder GPU - graphics processing unit). Hastigheden af denne CPU samt driverens optimering afgør hastigheden på OpenGL.
Når du vælger et grafikkort skal du kigge på hastigheden samt chipset på dette. GeForce serien fra nVidia er meget populær, den har fuld OpenGL ICD (driver). Den fåes også i en dyere serie som hedder quadro eller lign. Kig selv på produktsiden hos
www.nvidia.com - der er også benævnt specifikationer for ydelsen for de forskellige produkter.
Men grafikkort er ikke det eneste. En mere eller mindre "moderne" maskine bør være fundamentet.
Ideen med at flytte beregninger over i grafikkortet er netop at mindske CPU på bundkortet. Al data som flyttes fra CPU til grafikkort er vektordata (næsten..) og derfor fylder "en trekant" kun 3x4 x 32 bit (forenklet eksempel).