Avatar billede jpkn Nybegynder
30. april 2003 - 16:02 Der er 26 kommentarer

Hjemmenetværk virker ikke - router DI-604

Jeg har 3 pcèr (2 xp 1 98) koblet sammen v.h.a. router di-604 og dette kører fint når jeg er på internet, men jeg kan ikke få pcèr til at dele filer printere på lokalnetværket.
Avatar billede Slettet bruger
30. april 2003 - 16:35 #1
Hvordan har du sat dit LAN op ??

Alle PC'ere i samme workgroup ??
samme IP range (f.eks. 192.168.1.xxx)
samme sub (f.eks. 255.255.255.0)

Husk at fil og printer deling skal være aktiveret på dine Win98 PC'erer
Husk at deaktivere firewall på din WinXP
Avatar billede jpkn Nybegynder
30. april 2003 - 16:42 #2
Ja, det er nøjagtig sådan jeg har sat det op, men det virker ikke!!
Avatar billede torleifj Nybegynder
30. april 2003 - 16:43 #3
Vil han ikke kunne se Win98 maskinen fra XP selvom firewall'en er aktiveret?
Avatar billede Slettet bruger
30. april 2003 - 16:50 #4
kan du pinge de forskellige PC'ere ??
Avatar billede jpkn Nybegynder
30. april 2003 - 16:53 #5
ja, det virker fint når jeg pinger fra de enkelte pc`er.
Avatar billede Slettet bruger
30. april 2003 - 16:59 #6
Men du kan ikke se dem under "andre computerer" ??
Vildt mærkligt..... Du er sikker på de alle er i samme workgroup ???
Avatar billede Slettet bruger
30. april 2003 - 17:00 #7
Husk at oprette ens kontoer på alle PC'ere.

ex.
Hvis "peter" på PC1, skal have adgang til PC2, så skal "peter" også være oprettet som bruger på PC2.
Avatar billede jpkn Nybegynder
30. april 2003 - 17:59 #8
Ja, de er alle i samme arbejdsgruppe og fra den ene xp pc kan jeg se de to xp-pcèr(men når jeg klikker på den der ikke er den selv, får jeg at vide, at den ikke er tilgængelig) fra den anden xp kan jeg ikke se nogen. 98 pcèn kan hverken ses eller selv se nogle af de andre.
Hvordan gør man det der med ens kontoer på alle pc`er???
Avatar billede torleifj Nybegynder
30. april 2003 - 22:28 #9
Uden at vide det med sikkerhed for XP uden domain controller, så tror jeg den simpleste måde er at logge ind ved opstart med samme brugernavn og password på alle PC'er. Så bør de genkende dig selvom du forsøger at få adgang fra de andre PC'er, blot du er logget ind på samme måde.

For at udelukke routerens indflydelse kan du konfigurere PC'erne med fast IP og forbinde 2 PC'er med et krydset kabel.
Avatar billede alexbp Nybegynder
01. maj 2003 - 00:45 #10
Dit problem ligger i konfiguration af SHARE's og brugerrettigheder til disse, eller navnligt mangel på samme.

1) - Du skal lave et SHARE på den folder / printer du vil dele til andre fra hver PC
2) - WinNT/2000/XP er meget mere focuseret på sikkkerhed og acccount's, så du skal altså tildele permission til at f.eks. andre brugere må tilgå dine share's
3) - Den bruger som prøver at koble på et SHARE, skal være oprette med en konto på din XP, hvis du altså ikke kører på en DOMAIN - jeg går ud fra du kører dit eget lille LAN med en WORKGROUP.
4) - Win95/98 prøver at logge på et share, med det login & password du nu engang har startet den op med (dvs. der skal være en konto på XP'erne med lige nøjagtig det brugernavn/password, som så også har har fået read,read/write,read only adgang i XP account-manager'en på det pågældende SHARE
5) - Du kan altid koble på et SHARE, hvis du har Administrator - account'en lige ved hånden, sådan her:
Tilslut netværks-drev på f.eks.: \\WinXP1\c$
Tilslut som: Administrator
Password: xxxxx

Any luck ??
Avatar billede alexbp Nybegynder
01. maj 2003 - 00:47 #11
Glemt alt det med kabling, m.v. - Hvis du kan ping dem, virker din hardware umiddelbart OK
Avatar billede dark_one Nybegynder
01. maj 2003 - 06:49 #12
prøv at "vække" guest account

//Dark
Avatar billede jpkn Nybegynder
01. maj 2003 - 09:55 #13
Til alexbp
Jeg har angivet på nogle foldere/printere, at de skal deles (er de så ikke shared - jeg er ikke nogen ørn udi dette, så derfor er spørgsmålet måske dumt)
Jeg kører mit eget lille lan med en arbejdsgruppe og ikke domain, men når jeg logger på pc`erne angiver jeg ikke noget brugernavn/password (er det nødvendigt).

Til dark one
Jeg forstår ikke hvad de mener?
Avatar billede Slettet bruger
01. maj 2003 - 11:39 #14
du bruger vel login/password på dine XP maskiner ???
Opret den samme bruger på alle 3 maskiner...
Avatar billede haverslev Novice
01. maj 2003 - 14:31 #15
har haft samme problem med Windows ME, hvor der er Norton Internet sec. 2003 på.
For at komme få adgang til ME maskinen, skulle den vide hvilke IP adresser der skal have adgang til den. Jeg skrev blot mine 3 andre IP adresser og så var der fuld adgang - måske det også er dit prob.
Avatar billede dark_one Nybegynder
01. maj 2003 - 14:50 #16
Under administration af maskinens konti er der en gæstekonto, som default er deaktiveret, prøv at aktivere denne !

//Dark
Avatar billede jpkn Nybegynder
01. maj 2003 - 15:23 #17
Phatlasse  -    Nej jeg bruger ikke login/password på xp maskinerne

Haverslev  -    Hvor angiver man IP-adresserne
Avatar billede mbmp Nybegynder
01. maj 2003 - 15:31 #18
På XP maskinerne -- Gå ind i funktioner (Øverst i et åbent vindue), vælg mappeindstillinger, sørg for at der er flueben ud for "enkel fildeling"
Derudover skal du sørge for at der er IPX protokoller på alle maskiner, samt NetBIOS
Jeg håber det løser dit problem :-)
Avatar billede alexbp Nybegynder
01. maj 2003 - 19:55 #19
...
>Jeg har angivet på nogle foldere/printere, at de skal deles (er de så ikke >shared - jeg er ikke nogen ørn udi dette, så derfor er spørgsmålet måske dumt)
Jo, dine foldere er så shared med et share-navn.

Men igen, du skal specifikt give adgang til brugere/bruger-gruppe, om at disse må koble på dine share's.
1) - Altså lav en bestemt bruger-konto på hver XP-maskine
-> - Bruger: TestBruger
  - Password: 1234
2) - Hvis du siger du ikke logger på dine PC'ere når de starter, skal du lige lure hvilken bruger systemet automatisk har logget på som, ved f.eks. at vælge:
START \ Luk computer \ Log af Xxxxx bruger
3) - ... vælg så annullér, og opret lige nøjagtig den/de brugere istedet for TestBruger, og vælg evt. BLANK password, hvis du ikke ved hvad dine maskiner logger på med som auto - (Hvis man bare klikker OK 1. gang man skal logge på efter installation, vil det være dit navn du skrev under installation, med tomt password. - Ellers bør du sætte flueben under Kontrolpanel \ Admin.... således at brugere ".. skal logge på " så kan du nemlig lettere selv sikre hvilken konto der er logget på med.

> ... men når jeg logger på pc`erne angiver jeg ikke noget brugernavn/password >(er det nødvendigt).
Nej, det er ikke nødvendigt, men se bare hvor unødigt svært det er blevet for dig, at du ikke gør det ... - taler af bitter erfaring som Sys.Adm. for andre Fam.medlemmer med de nye "rigtige" styresystemer installeret
Avatar billede alexbp Nybegynder
01. maj 2003 - 20:00 #20
Prøv evt. at starte en command-prompt, ved at Skrive 'cmd' I Start \ Kør på WinNT/2000/XP maskiner eller 'command' på Win9x maskiner:
-----------------------------------------------------------
C:\Winnt>net use

C:\WINNT>net use

Status          Lokalt navn    Fjernnavn
----------------------------------------------------------
Afbrudt        H:              \\IBMPC330\C
OK              K:              \\TINA\C
Kommandoen er blevet udført.

C:\WINNT>
Avatar billede alexbp Nybegynder
01. maj 2003 - 20:11 #21
Prøv at skive følgende i en kommando-prompt (DOS-box), og send den her på eksperten:

C:\WinNT>net view

C:\WINNT>net view

Tilgængelige servere i arbejdsgruppen WORKGROUP.
Servernavn            Bemærkning
-----------------------------------------------------
\\ALEXBP              Alex Poulsen
\\TESTPC              Test Testesen
Kommandoen er blevet udført.

C:\WINNT>
Avatar billede jpkn Nybegynder
02. maj 2003 - 08:24 #22
Alexbp  -  foreløbig tak for svarene, jeg vil prøve det når jeg kommer hjem fra arbejde
Avatar billede jpkn Nybegynder
02. maj 2003 - 21:01 #23
Til Alexbp:
Når jeg skriver net use får jeg at vide "Der er ingen poster på listen" og når jeg skriver net view får jeg følgenden "systemfejlen 6118 opstod" samt "Listen med servere i dette netværk er ikke tilgængelig i øjeblikket"

Siger ovenstående dig noget???
Avatar billede kenn-s Nybegynder
02. maj 2003 - 21:19 #24
vad med fil ogg netværks deling i "Netværk"
Avatar billede listige_luc Praktikant
18. januar 2004 - 22:12 #25
Har nøjagtig samme problem og er spændt på om det kommer til at virke...
Avatar billede dark_one Nybegynder
26. september 2004 - 23:02 #26
du burde måske lukke den her tråd :D