Avatar billede jpkn Nybegynder
30. april 2003 - 13:17 Der er 24 kommentarer og
1 løsning

Kan ikke se andre pc`ere på netværk

Hej eksperter

Jeg har en DI-604 router, og den virker fantastisk når jeg bruger den på internettet (2 xp pcère og 1 98nd pc er koblet på), men når jeg skal bruge pcèrne i netværket kan jeg ikke få dem til at virke. Jeg kan ikke se de andre computere i netværket. På xp maskinerne har jeg kørt guiden og på 98 pc`en har jeg kørt guiden fra xp.
Hvad gør jeg forkert????
Avatar billede Slettet bruger
30. april 2003 - 13:20 #1
Der skal oprettes 2 ens brugere på begge computere og disse 2 brugere skal have samme adgangskode. Der skal selvfølgelig logges ind med en af disse brugere hvis der ønskes adgang til den anden.
Avatar billede don_z Nybegynder
30. april 2003 - 13:25 #2
Du kan højreklikke på netværksforbindelser og så egenskaber på lokalt netværk så trykker du på (TCP/IP) og på egenskaber der inde skriver du 192.168.0.1 det sidste tal kan også være et andet du bestemmer selv, men de første skal være de samme på begge computere.
Avatar billede Slettet bruger
30. april 2003 - 13:35 #3
og i subnet skal der stå 255.255.255.0 hvis du benytter 192.168.0 segmentet.
Avatar billede don_z Nybegynder
30. april 2003 - 13:36 #4
ja men hvis du bare trykker på subnet så kommer de selv frem, altså tallene
Avatar billede jpkn Nybegynder
30. april 2003 - 13:41 #5
Schulze  - Hvad mener du med der skal oprettes 2 ens brugere på begge computere?

don z  - den står til hent automatisk IP-adresse
Avatar billede torleifj Nybegynder
30. april 2003 - 13:45 #6
Hent automatisk IP adresse er den sikre vej hvis du har aktiveret DHCP serveren i routeren. Du kan dog ikke være sikker på at PC'erne også har fået en ny IP adresse. For at være sikker skal du i en prompt taste:

ipconfig /release
ipconfig /renew

på '98 bruges winipcfg i stedet for ipconfig.

Det vigtige er at PC'erne kommer til at ligge i samme subnet, dvs at de 3 første tal er ens hvis subnet masken er 255.255.255.0
Avatar billede jpkn Nybegynder
30. april 2003 - 13:48 #7
Når jeg trykker på vis arbejsgruppecomputere - får jeg at vide at jeg ikke har tilladelse til at bruge denne netværksressource, og da jeg har alle rettigheder på xp-maskinen forstår jeg ikke rigtig den meddelelse.
Avatar billede torleifj Nybegynder
30. april 2003 - 13:49 #8
Kan du beskrive problemet lidt nærmere? Har du haft det til at virke inden du fik router?

Har du instaaleret fil og udskriftsdeling?
Avatar billede Slettet bruger
30. april 2003 - 13:52 #9
På din windows 98 maskine skal der være en bruger med brugernavnet john og adgangskoden 12345
Det skal der på samme måde på Windows XP klienten. Ellers kan alle og enhver jo logge ind på din computer og åbne alle dine filer :)
Avatar billede Slettet bruger
30. april 2003 - 13:54 #10
En Windows 98 klient får ikke bare adgang til en Windows XP computer fordi de er i samme arbejdsgruppe. Den pågældende bruger der prøver at åbne xp maskinens delte filer skal også være oprettet som bruger på xp maskinen.
Avatar billede jpkn Nybegynder
30. april 2003 - 14:01 #11
I øjeblikket logger jeg ind på pc`erne uden brug af brugernavn/kendeord  -  er det nødvendigt, at bruge det når man skal køre i netværk?
Avatar billede jpkn Nybegynder
30. april 2003 - 14:04 #12
Torleifj  - Jeg har aktiveret fil og udskriftsdeling på alle 3 computere, Nej jeg har ikke haft det til at virke, kun når jeg kører internet, så virker det fint.
Avatar billede torleifj Nybegynder
30. april 2003 - 14:27 #13
Nej, du vælger ved delingen hvilke rettigheder de enkelte brugere har. Hvis der er fri adgang for alle er det ikke nødvendigt med password.

Har du delt dine drev?
Avatar billede torleifj Nybegynder
30. april 2003 - 14:29 #14
Du er ikek kommet til at give PC'erne samme netværksnavn, vel?
Avatar billede jpkn Nybegynder
30. april 2003 - 14:35 #15
Nej alle 3 pc`er har forskellige netværksnavne. Nej jeg har ikke delt drevene, men kun nogle biblioteker på drevene.
Avatar billede torleifj Nybegynder
30. april 2003 - 14:37 #16
Ja, ok, det var også det, jeg mente.

Har du kontrolleret at IP adresserne ligger i samme subnet og at dette subnet er defineret som lokalt i routeren? Ellers smider routeren forespørgslen ud på WAN porten.
Avatar billede jpkn Nybegynder
30. april 2003 - 14:43 #17
Den er sat til automatisk hent af ip-adresse, men hvordan ser jeg at det er samme subnet?
Avatar billede torleifj Nybegynder
30. april 2003 - 14:58 #18
Hvis subnet masken er 255.255.255.0 skal de første 3 tal være de samme for alle PC'er. Du kan se ip adressen og subnet masken med ipconfig (uden argumenter).
Avatar billede jpkn Nybegynder
30. april 2003 - 15:04 #19
Undernetmasken er 255.255.255.0 på alle maskiner og Ip-adressen er 192.168.0.138 - 192.168.0.153 - 192.168.0.158
Avatar billede torleifj Nybegynder
30. april 2003 - 16:12 #20
Skummelt. Så burde det jo virke. Jeg sidder ikke lige ved min DI-604, så jeg kan ikke prøve om man kan gøre noget forkert.

Hvilken workgroup er computerne i, og hvilket navn har du givet dem? Er det iøvrigt XP home eller pro?
Avatar billede jpkn Nybegynder
30. april 2003 - 16:15 #21
Arbejdsgruppen er den samme for alle 3 pc`ere og det er XP-pro jeg bruger.
Avatar billede torleifj Nybegynder
30. april 2003 - 16:35 #22
Har du navngivet computerne individuelt?

Har du prøvet at boote forfra på alle PC'er? Det har jævnligt en gavnlig effekt på synligheden på netværket.

Jeg har ingen XP-pro, så jeg kan ikke rigtigt deltage i andet end generel opsætning af IP netværk.

Håber du får mere held med den nye tråd, du har oprettet.
Avatar billede jpkn Nybegynder
30. april 2003 - 16:45 #23
Ja, de er navngivet individuelt, jeg har desværre også bootet dem op til flere gange. TAK for din hjælp.
Avatar billede torleifj Nybegynder
30. april 2003 - 16:53 #24
Det var jo desværre ingen hjælp, men derudover var det da så lidt.
Avatar billede torleifj Nybegynder
02. maj 2003 - 10:16 #25
Jeg kan ikke rigtigt slippe denne her, det burde være så simpelt.

Der er faktisk en lille detalje. Du bruger 192.168.0.xxx hvilket kan være uheldigt. I nogle sammenhænge må man ikke anvende 0 som subnet nummer. Jeg har efterprøvet det på mit eget netværk og der virker det, derfor har jeg ikke nævnt noget, men det er da en mulighed at XP har et problem med det. Jeg vil foreslå at du retter adresserne til 192.168.1.xxx det er mere rigtigt.