Avatar billede kennethbon.dk Nybegynder
29. april 2003 - 22:36 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Min computer går i sort ved første boot...

Jep - den går død efter bios-gennemgang - inden den går i Windows (XP).
Herefter trykker jeg reset - og efter 'sikkerhedsskærmen' kører den fint videre ind i Windows.

Det sker kun, når maskinen er 'kold' og startes første gang - og det skete både ved Win2000 og XP (helt rene installationer).

Jeg kører ECS K7S5A rev 3.1 med en AMD 1700+ XP cpu - og gode ram.

Når jeg kører cpuen ned 100/100 (1100 mhz) - så starter den op uden problemer - men når jeg så kører 133/133 - så kommer dette problem!

Jeg har tidligere kørt en 2000+ xp på samme bundkort - uden disse problemer.

RAM, HD, GFX-kort er testet og uden fejl...
Avatar billede carsten_lusk Nybegynder
29. april 2003 - 22:58 #1
Kører du med sidste nye BIOS Release ??
Avatar billede kennethbon.dk Nybegynder
29. april 2003 - 23:00 #2
Jeps - 29.10.02 som er den seneste officielle fra ECS. Og jeg har prøvet at clear CMOS og loade default og optimal settings.

Der er INTET at se i Windows error eller system/event log...
Avatar billede carsten_lusk Nybegynder
29. april 2003 - 23:02 #3
Noget kunne tyde på at din CPU muligvis er ustabil, siden du kan starte den på en lavere freq.

Du kan evt. forsøge at slå internal/external cache fra i BIOS. Kan den starte derefter, med dens rigtigt freq. Så er CPU'en defekt/ustabil
Avatar billede kennethbon.dk Nybegynder
29. april 2003 - 23:16 #4
Hm - det må jeg prøve imorgen.

Jeg har kun 3 slags cache i min BIOS... L1, L2 og system BIOS cacheable - kan det passe?
Avatar billede carsten_lusk Nybegynder
29. april 2003 - 23:19 #5
Ja, det passer fint.
Du kan enable/disable både Internal/External i BIOS.
Avatar billede kennethbon.dk Nybegynder
29. april 2003 - 23:23 #6
Hm synes altså hverken ordet enable eller disable står nogen steder i min BIOS...? Nu er ECS så også kendt for kun lige at lave det absolut mest nødvendige...kan det hedde noget andet?
Eller er L1 og L2 extern og system bios intern?
Avatar billede carsten_lusk Nybegynder
29. april 2003 - 23:25 #7
Normalt kan næsten alle funktioner i en BIOS sættes til Enable/disable (on/off), selv på gamle 75 MHz PC'ere, så hvis de ikke hedder det i din, skulle det undre mig meget.
Avatar billede kennethbon.dk Nybegynder
29. april 2003 - 23:27 #8
Hmmm - enable/disable hedder det jo - synes bare ikke jeg er stødt på ordene internal og external...
Avatar billede carsten_lusk Nybegynder
29. april 2003 - 23:32 #9
Hent evt. en manual her: ftp://ftp.ecs.com.tw/manual/eng/k7s5a31eng.zip
og kig på side 28, der kan du slå L1/L2 cache fra. Det er åbenbart kun på ASUS det hedder internal/external cache, beklager :-)
Avatar billede kennethbon.dk Nybegynder
29. april 2003 - 23:35 #10
Ok - så det er bare L1 og L2 jeg slår fra? Og ikke andre?
Avatar billede carsten_lusk Nybegynder
29. april 2003 - 23:37 #11
Det er kun L1 og L2.
Den bliver dog MEGET langsom af det, men det kan hurtigt påpege om der er fejl i din CPU
Avatar billede kennethbon.dk Nybegynder
29. april 2003 - 23:41 #12
Ok jeg prøver lige imorgen og vender tilbage. Hvis jeg gør det nu starter den jo fint op, fordi den er 'varm'... :)
Avatar billede carsten_lusk Nybegynder
29. april 2003 - 23:45 #13
Ja, det er også det der undrer mig lidt, men det er eneste mulighed jeg lige kan komme på
Avatar billede kennethbon.dk Nybegynder
30. april 2003 - 08:13 #14
Den gør det samme - stopper første gang og kører videre 2. gang (selvf. i meget langsommere tempo :)
Avatar billede gaffemis Nybegynder
30. april 2003 - 13:19 #15
Jeg vil foreslå en større strømforsyning, har set problemet, specielt når der ikke er nok strøm......
Avatar billede kennethbon.dk Nybegynder
30. april 2003 - 13:24 #16
Mja - men efter at være gået fra 2000 til 1700 XP ? Det lyder mærkeligt i mine ører - og fejlen sker netop kun når den er kold og ikke har brugt overdrevent meget strøm..
Avatar billede kennethbon.dk Nybegynder
27. januar 2004 - 08:38 #17
Lukket. Har aldrig fået løst problemet, der dog nu er blevet periodisk...