Avatar billede rasmusr Nybegynder
29. april 2003 - 19:13 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Regnskabsafslutning?

Når regnskabet (for år 2002) bliver afslutter I Summa Summarum 2 så overfører den selv årets resultat til det nye regnskab (år 2003) (til en valgfri konto (det må jo så være til den konto der hedder "overført fra tidligere år!)). Men hvad med det gamle (regnskabet fra år 2002)? For at aktiv og passiv siden får det samme beløb (så regnskabet stemmer), skal periodens resultat ned til årets resultat under passiver! Det er i hvert fald hvad jeg har lært på handelsskolen :-)

Hvordan gøres dette? Eller kan man aflevere en balance til skattevæsnet der ikke stemmer?!?
Avatar billede halifax Nybegynder
30. april 2003 - 00:16 #1
I mit system (Winfinans) posterer jeg selv resultatet fra drift til passiver (Egenkapital), så aktiver og passiver stemmer. De tre sidste konti under drift ser sådan ud hos mig:

Kto xx  Årets resultat (type: sum)          xx.xxx,xx kr
Kto zz  Overført resultat (type: drift)
Kto vv  Ikke overført resultat (type: sum)  xx.xxx,xx kr

Før sidste postering viser kto xx og vv naturligvis det samme

Herefter debiteres kto zz (v/overskud) og krediteres under Egenpapital i Passiver.

Det betyder, at den sidste konto "Ikke overført resultat" nu viser 0 (nul), og status stemmer. For det har du da ret i, at den skal.

Håber det var til at forstå. Så er det lige om Sum-Summa virker på samme vis. Står der ikke yderligere til "Årsafslutning" i hjælpefilen.
Avatar billede halifax Nybegynder
30. april 2003 - 00:29 #2
Nogle regnskabsprogrammer skriver Kredit posteringer med rød skrift. Ved et driftsunderskud skulle "Kto zz Overført resultat" derfor krediteres for, at sidste konto går i nul.
(Når den går i nul er det samtidig "bevis" for at resultatet er overført til status).

Herfra stammer udtrykket "Røde tal på bundlinien" ved underskud, mener jeg.  :)
Avatar billede halifax Nybegynder
30. april 2003 - 00:46 #3
Jeg tror din kontoplan under Drift skal se ud, som jeg har beskrevet ovenfor. Sum-Summa skal jo have en konto at overføre resultatet fra (kto zz)

Og så kunne jeg forestille mig, om der i programmets opsætning skal angives, hvilken konto resultatet skal overføres FRA og hvilken konto det skal overføres TIL. Altså hvis der er noget automatik.
Ellers vil gl. regnskab 2002 ikke komme til at stemme.
Avatar billede rasmusr Nybegynder
30. april 2003 - 00:48 #4
Det ser ud til at være en løsning der kan fungere (har dog ikke prøvet endnu), men jeg vil meget gerne hører hvad andre bruger af programmer gør?
Avatar billede rasmusr Nybegynder
30. april 2003 - 00:53 #5
Det eneste den selv gør automatisk er at overfører summen af alle driftskonti over til en valgfri konto (her vælger jeg selvfølgelig Overført fra tidligere år). Altså kan man ikke specifikt vælge hvilken konto man vil have beløbet fra. Den ændre intet i det gamle regnskab selv. Derfor passer balancen heller ikke. Der er heller ikke oprettet sådan en konto som du beskriver (zz) fra standard.

Der er to eksemplregnskab i programmet også. Det første er fra 2002 og kører helt frem til 31/12. Det andet er fra 2003 og går kun til februar (det er samme firma). Når jeg ser på balancen i det fra 2002 stemmer den heller ikke. Altså er aktiver og passiver ikke ens da periodens resultet ikke kan ses i balancedelen.
Avatar billede rasmusr Nybegynder
30. april 2003 - 00:56 #6
Og alt dette gør det jo pludselig meget forvirrende, for programmet er jo ellers udemærket.

Men jeg vil meget gerne hører hvad andre Summa Summarum-bruger gør når de skal afslutte deres regnskab, inden jeg bruger din løsning Halifax. :)
Avatar billede rasmusr Nybegynder
30. april 2003 - 01:00 #7
Der står forresten intet om det i hjælp filerne.
Avatar billede halifax Nybegynder
30. april 2003 - 01:34 #8
Jeg har lige startet er version 1.0.1 op    :)
I hjælpefil under "Hvordan gør man" er punktet "Afslut regnskab"
Læs det og se punktet "Øverfør resultat til konto"
(hjælpefilerne kan være forskellige)

Her står: Vælg den konto som årets resultat skal overføres til i nyt regnskab.
(Det bør være kontoen Årets resultat under egenkapital)

Men der står ingen ting om hvordan balance i gl. regnskanb kommer til at stemme = dit problem.

Har du prøvet at gøre det for at se resultatet heraf??
Der kan jo stadig bogføres (rettes) i gl. regnskab og herefter foretages Overfør efterposteringer i munuen Filer.
Det sker der ikke nogen fejl ved.
Avatar billede halifax Nybegynder
30. april 2003 - 01:50 #9
Åbningsbalance 2003 vil blive korrekt, såvidt jeg kan se.

Jeg kan herefter ikke forestillemig andet, end at programmøren (Sten Hjelmstrand) har forestillet sig, at det problem du rejser, hører under begrebet "Revisors efterposteringer".

Det officielle årsregnskab er altid redigeret mere eller mindre, fx. er specifikationsgraden af konti ofte mindre, samt det er forsynet med påtegninger, noter osv = revisors arbejde.
En udskrift fra en økonomiprogram bruges sjældent (aldrig) som officielt regnskab.
Avatar billede rasmusr Nybegynder
30. april 2003 - 08:44 #10
Jeg har ikke nogen revisor og det får jeg heller ikke lige forløbigt, da der mangler kunder i mit firma.

Når du siger at et udskrift fra et økonomiprogram sjældent/aldrig bruges som officielt regnskab er det så noget du ved, eller er det noget du formoder?

Men det er nu heller ikke noget problem lige at smække tallene over i exel og så det stilled pænt op (det har jeg faktisk skabeloner til). Så hvis det er det der skal til så må jeg jo bare gøre det.
Avatar billede halifax Nybegynder
30. april 2003 - 15:57 #11
"Når du siger at et udskrift fra et økonomiprogram sjældent/aldrig bruges som officielt regnskab er det så noget du ved, eller er det noget du formoder?"

Det er noget jeg ved. Jeg har tidl. klaret bogholderi/regnskab for tre mindre virksonheder, li'som jeg i 33 år har arbejdet i bank. Nok om det!
Men en udskrift til Told&Skat vil være OK. De kræver jo ikke et "forkromet" årsregnskab til at fastslå årets indtægt og firmaets status på statustidspunktet.

To firmaer overtog jeg fra revisor, som havde forestået konteringen og lavet kontoplanen. Hans kontoplan indeholdt til slut under DRIFT netop det, som jeg ovenfor kalder kto. zz og vv.
Revisor benyttede PC Plus, som sum-summa i opbygning og funktionalitet læner sig meget op af.

Såfremt du i din kontoplan opretter tilsvarende konti, zz og vv, efter den sidste sumkonto "Periodens resultat" og ved årets afslutning føretager følgende posteringer:

Debet : Overført resultat
Kredit: Årets resultat (under Passiver)

vil din balance 2002 blive korrekt.
Samtidig vil "Åbningsbalance 2003" ikke blive forkert når du foretaget handling "Afslut regnskab".
Det skyldes, at nok anviver Sum-Summa automatisk at overføre Periodens resultat. (med følge at balance 2002 ikke stemmer).
Men når du har foretaget ovennævnte postering vil summen af debet og kredit under "Drift" være ens = nul.
Og det forrykker jo ikke tallene i det ny regnskab, at Sum-Summa overfører en postering på nul kr. Du har jo forinden lavet den korrekte postering manuelt.
Jeg synes, det er en uhensigtsmæssighed i programmet, at det gør som det gør. Du er også selv blevet opmærksom på det. Og din lærdom fra handelsskolen er ikke helt ved siden af.

Jeg anbefaler at du ved overførsel af "Periodens resultat" anvender kontoen under passiver "Årets resultat". Det viser de to "eksempelregskaber" i programmet også.

Primo 2003, eller ultimo 2003, foretager du så en eftetrpostering sådan:

Debet : Årets resultat
Kredit: Overført fra tidligere år.

Herved opnås, at du kan se: Hvad var resultatet netop sidste år (til sammenligning med det igangværende år).
Mens kontoen "Overført fra tidligere år" vil komme til at indeholde en opsummering af flere års resultater efterhånden som tiden går.

Håber ikke at denne smøre virker for regnskabsteknisk på dig og blot gør virvirringen endnu større.
Avatar billede rasmusr Nybegynder
30. april 2003 - 20:13 #12
Nej det er ikke for teknisk. Jeg har oprettet det som du foreslog og afluttet regnskabet. Det fungerer fint. =)

Jeg takker mange gange for din hjælp. Den faldt i god jord. =)

Hav en forsat god dag Halifax!
Avatar billede rasmusr Nybegynder
30. april 2003 - 20:14 #13
Max points til dig.
^_^