Avatar billede mcmeyer Nybegynder
29. april 2003 - 11:40 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Installation af Win XP på en Win 98 (+format)

Ønskes: Windows XP installeret
Haves: Windows 98

Jeg har en Pc med 2 fysiske harddiske fordelt på 2 patitioner c: + d: på disk 1 og e: på disk 2.

Jeg har lavet backup af hele c: + d: og vil nu have disse formatteret og styresystemet Win XP installeret.

Jeg er lidt i tvivl om PRÆCIS hvordan jeg gør.

Når jeg åbner win98 og starter disken begynder installationen, men jeg vil jo gerne have formateret disken, og troede egentlig dette kom som en mulighed.

Hvad gør jeg..??

Jeg har en ide om hvad jeg skal, men er ikke sikker..

Så derfor er dette korrekt - og hvis ikke hvad skal jeg så ændre:

1. lav en win98 startdisk

2. sætte pcen (via bios) til at boote på disk som primær (er den ikke idag, da jeg har ændret det for 100 år siden)

3. start pc'en på start disk

4. skriv format c: + format d: (kommer jeg automatisk i "dos" eller??)

5. Når Pc'en er formatteret sætter jeg disken i mit f: drev - og skriver "cd f:" + setup.exe eller..???

Jeg er lidt i tvivl om præcis hvordan jeg gør.

PS. DET ER MEGET VIGTIGT AT DE DATA JEG HAR PÅ MIN E: HARDDISK IKKE SLETTES PÅ NOGEN MÅDE. e: er kun data, det nuværende om det kommende styresys ligger på c:. D: er også bare lagerplads..!!
Avatar billede popsy Novice
29. april 2003 - 11:42 #1
Du får mulighed for at vælge installationsdisk, og formatere denne, inden inst. går i gang.
Avatar billede hub Nybegynder
29. april 2003 - 11:43 #2
du skal boote på CD-sæt bootsekvens i BIOS
Avatar billede jpvj Nybegynder
29. april 2003 - 11:44 #3
Enig: Sæt din "Boot order" i BIOS setup, så CD-ROM er først. Så booter du maskine med XP CD'en i, og følger vejledningen på skærmen. Du kan både partitionere (dvs. slette og oprette) og formattere inden selve installationen begynder. Peace of cake - følg vejledningen på skærmen.
Avatar billede mcmeyer Nybegynder
29. april 2003 - 11:50 #4
OK. dvs jeg gør følgende:

1. ændre boot order til CD-Rom som nr. 1

2. genstarter - og så starter installationen selv??

3. derefter kommer muligheden for formation af c: + d: ?? - og Vi er stadig enige om at dette IKKE berører e:..?
Avatar billede mcmeyer Nybegynder
29. april 2003 - 11:51 #5
"Du får mulighed for at vælge installationsdisk, og formatere denne, inden inst. går i gang."
<-- den blev ved med at sige e: - men den SKAL ligge på c: og når jeg ændre til c: kan jeg ikke få lov af formatere (får ikke muligheden)

"du skal boote på CD-sæt bootsekvens i BIOS"

<-- Er det det samme som : "1. ændre boot order til CD-Rom som nr. 1"
Avatar billede hub Nybegynder
29. april 2003 - 11:52 #6
Du kan nøjes med at formatere C: Det andet drev kabn formateres fra Windows efter installation. Husk at give dine drev et navn, så du rammer det rigtige drev under installationen.
Avatar billede hub Nybegynder
29. april 2003 - 11:57 #7
vedr. 11.51.45: det fordi du prøver at installere fra en kørende Windows
Avatar billede hcma Novice
29. april 2003 - 12:34 #8
Formatter dit C-drev
Sæt din Bios til at boote fra cd som nr. 1
Sæt din WinXP i cd-drevet og gå så frem derfra
Avatar billede henninga Novice
30. april 2003 - 01:00 #9
Det kommer lidt an på hvilken XP du har købt.
Hvis det er en opdatering skal du starte den fra Win98 - Den kan du ikke boote på.
Hvis det er fuld version kan du gøre som hub/jpvj/catbody skriver, men du behøver ikke sætte din cd-rom til at boote som nummer 1 hvis du ingen disk har i A-drevet og har formatteret C-drevet - så er der nemlig kun CD-rom tilbage at boote på.
Avatar billede popsy Novice
06. maj 2003 - 00:06 #10
Fandt du ud af det?
Avatar billede popsy Novice
12. juni 2003 - 02:58 #11
Du bør nok give noget feedback, eller få lukket spørgsmålet igen :)
Avatar billede mcmeyer Nybegynder
10. juli 2003 - 11:17 #12
Beklager ventetiden. Havde glemt at lukke spm. Men det er hermed gjort.
Avatar billede jpvj Nybegynder
10. juli 2003 - 11:18 #13
henninga> Du kan godt installere en upgrade på en blank harddisk. Der er ingen grund til at boote den fra Win98.