Avatar billede bsk Nybegynder
29. april 2003 - 11:13 Der er 19 kommentarer

Problemer med printdriver til WinXP-pro

Hej.

Jeg har har følgende:

1 Novell Server
1 Win98 maskine
2 Win95 maskiner
2 WinXP-Pro maskiner

Alle ovenstående kan printe ud til en Netværksprinter; Minolta DiAlta Di250f, spec.:

http://www.minolta.dk/minolta/webadmin.nsf/lookupbyurl/index.htm?opendocum ent

se under Produkter:
            -S/H Multifunktional
              -Di250f (Den nye udgave)

Jeg har et problem der bevirker følgende:

Når jeg skal udskrive fakturaer fra min win98 maskine, fra regnskabsprogrammet(DOS-baseret), hvortil der er lavet en speciel drivertilretning til programmet, så går det godt nok, hvis ikke der er blevet udskrevet et dokument fra en af winXP-Pro maskinerne. Deres driver sætter åbenbart nogle "donkeys" som ikke forsvinder af sig selv. Driveren gør, at der går kuk i sorteringen og i valg fra papir-skufferne, når fakturaerne skal udskrives. Jeg vil lige tilføje at den driver jeg har downloaded til WinXP'erne hedder PI 3500. Problemet bevirker, at jeg er nød til at slukke for minoltaen og herefter tænde igen, hver gang jeg skal udskrive fakturaer fra min win98 maskine.

Hvis nogle er bekendt med mit problem, hører jeg meget gerne fra jer.

MVH
BSK
Avatar billede jpvj Nybegynder
29. april 2003 - 11:24 #1
Hmmm... du skal nok kigge i din printerdriver. Det er formodentlig en PCL driver, der er blevet modificeret. Jeg har prøvet en del printertilretninger til Navision 3.56, og det har ikke givet de store problemer.

Start med at sende en reset til printeren - så ved du hvor du starter hver gang...

Kan desværre ikke lige udtale mig om dit specifikke problem...

Der er andre alternativer, men de er lidt mere besværlige i det daglige, så ...

JP
Avatar billede bsk Nybegynder
29. april 2003 - 11:39 #2
Hej JP.

Hvad mener du med "at sende en reset til printeren"?

Ved du hvordan man kan komme til at se kommandoerne i en printdriver? og hvor man evt. kan se en oversigt over koderne.

Jeg må tilstå, at printertilretning er noget jeg aldrig har prøvet at rode med, men jeg er meget interesseret i at finde ud af hvordan man gør.

MVH
BSK
Avatar billede jpvj Nybegynder
29. april 2003 - 14:12 #3
Du skal have en manual med printerkoder specielt til den printer du har. Nogen gange kan du finde en side med PCL koder til printeren (det kan man ex. hos HP). De er generelt meget ens - det er jo PCL sprog.

Sidder der en Fiery controller i?

Som en supporter engang fra Naviteam udtrykte det: Det er ikke noget vi har eller giver tilbud på - det forgår på timebasis. Ofte koster det mere at tilrette en printer driver end selve printeren kostede.

JP
Avatar billede jpvj Nybegynder
29. april 2003 - 14:17 #4
Med "sende en reset kommando" mener jeg at man laver en software reset af printeren. Det kunne ex. være noget i stil med <ESC>&F (helt tilfældig ex.)
Avatar billede bsk Nybegynder
30. april 2003 - 09:34 #5
Hej JP.

Hvis nu jeg starter med at sende en reset til printeren, kommer det så ikke til at påvirke/overskrive den tilrettede printdriver?

Den har nemlig været "ENORMT" dyr!

Om det er en Fiery controller kan jeg ikke umiddelbart se!

MVH
Bsk
Avatar billede jpvj Nybegynder
30. april 2003 - 11:35 #6
Hvilket regnskabs program er der tale om?

Jeg antager at din "printerdriver" blot er en række PCL koder, der kan rettes manuelt. Princippet er, at man retter i driveren, så det første der sendes er en PCL reset. Men lad os nu lige først høre lidt detaljer...
Avatar billede bsk Nybegynder
30. april 2003 - 13:48 #7
Regnskabsprogrammet hedder Navision ElliconC5, men vi har også et kalkulationspgr.(det er lavet til flerbruger, og er spec. inden for El-faget). Begge pgr. er DOS-baseret.

Vedr. min tilrettede printerdriver, så skal der ikke røres ved den, da den ligger på alle win95 til win98 maskinerne. Det skal derimod være driveren til XP'maskinerne der skal tilrettes, så der kan printes ud på samme måde som fra win98, og så skal de her "donkeys" fjernes, eller hvad???

Regnskabspgr. skal nemlig også kunne aktiveres fra XP'erne og herfra også sendes til printeren. Regnskabspgr. ligger på min Novell server.

MVH
Bsk
Avatar billede jpvj Nybegynder
30. april 2003 - 14:01 #8
Du kan ikke rette i printerdriveren til Windows. Hvis ikke et program kan skrive korrekt ud under XP (evt. med justeringer af hvordan der skrives til LPT porten). Så er der ikke noget at gøre ved det.

Virker udskriften fra regnskabsprogrammet under XP, hvis blot der ikke er udskrevet noget fra en Windows applikation under XP?

Jeg har forresten ikke forstået hvad du mener med "Deres driver sætter åbenbart nogle "donkeys" som ikke forsvinder af sig selv". Er det blot et fjollet udtryk for, at det ikke virker?

JP
Avatar billede bsk Nybegynder
30. april 2003 - 14:26 #9
Hej JP.

"Deres(MicroSoft) driver sætter åbenbart nogle "donkeys", som ikke forsvinder af sig selv" en udtalelse fra en Minolta supporter der mente at jeg skal have lavet endnu en speciel tilretning af en driver? - Så, det er såmænd nok bare et udtryk for, at "det ikke virker med xp" - eller hva'?

MVH
Bsk
Avatar billede jpvj Nybegynder
30. april 2003 - 14:51 #10
Har aldrig hørt udtrykket - dermed ikke sagt at det ikke findes. Har tilgengæld hørt meget vrøvl fra inkompentente supportere :-)

Du svarede ikke på min første spm. i forrige indlæg...

JP
Avatar billede bsk Nybegynder
30. april 2003 - 15:21 #11
He He ;)

Jeg har faktisk ikke turdet at printe ud fra ElliconC5 på XP'en, da jeg ikke har "råd" til at ødelægge min tilrettede driver. Jeg har fået af vide, at hvis jeg ændre på opsætningen i Egenskaber under papir udskrift og klikker anvend. Så vil dette påvirke udskrivningen af fakturaerne???

Kan det mon passe at det påvirker samtlige maskiner i netværket, når printeren på de enkelte maskiner ikke er sat op til "deling"?

MVH
Bsk
Avatar billede jpvj Nybegynder
01. maj 2003 - 10:46 #12
Nej, du kan ikke ødelægge noget som helst ved at ændre indstillinger i XP's printerindstillinger..

Du kan vel lave en kopi af priorammets printerdriver? Så kan den vel lægges ind igen.

JP
Avatar billede bsk Nybegynder
01. maj 2003 - 11:25 #13
Hej igen JP.

Hvad mener du med dette: Du kan vel lave en kopi af priorammets printerdriver? Så kan den vel lægges ind igen.?

Jeg har lige fundet ud af at den ´"tilrettede driver" ligger i selve ElliconC5 programmet.??
Vil det så sige at jeg, hvis jeg vil udskrive en faktura fra pgr. på XP'en, ændre i den tilrettede driver - hvis nu jeg går i egenskaber på printeren og ændre opsætningen på udskrift, eller i det hele taget, når jeg skal installere en driver under installationen af selve printeren??

MVH
Bsk
Avatar billede bsk Nybegynder
01. maj 2003 - 11:33 #14
Forresten ligger selve ElliconC5-programmet på Novell serveren, det er kun en genvej der er installeret på XP'en.

MVH
Bsk
Avatar billede jpvj Nybegynder
01. maj 2003 - 16:52 #15
OK - Hvis du ændrer i printerdriveren i programmet så ændrer du det jo for alle på en gang. Men kan du ikke lave en kopi af driveren til "leg og test"? Det kan man let i Navision.

JP
Avatar billede bsk Nybegynder
05. maj 2003 - 09:55 #16
Hej JP.

Hvordan kan man "let i Navision lave en kopi af driveren"?

Jeg kender nemlig endnu ikke Navision. Dvs. jeg har ikke arbejdet med det før, og jeg bruger heller ikke programmet i det daglige arbejde. Hvis du kan give mig en kort beskrivelse vil det være dejligt.

Kan det i øvrigt være, at den driver der hedder xxx pcl 5e, og som skulle være til win2000, ikke virker ordentlig med winxp?

Alle de andre pc'er der har netop denne driver installeret sætter nemlig ikke disse "xxxx".

Undskyld den sene svartid, men jeg har ikke ADSL hjemme, så det vil blive for dyrt for mig at logge på i weekenden.

MVH
Bsk
Avatar billede bsk Nybegynder
25. juni 2003 - 16:04 #17
Øh- haloooooo?

Er der andre der kan hjælpe?

mvh
bsk
Avatar billede jpvj Nybegynder
25. juni 2003 - 16:43 #18
Er her stadig :-)

Jeg skal lige forstå det korrekt: Jeres økonomiprogram hedder ElliconC5?

Har aldrig set det, men du kan da sende mig en kopi, så skal jeg nok kigge på det.
Avatar billede jpvj Nybegynder
25. juni 2003 - 16:44 #19
Hvor I landet holder firmaet til? ... kunne jo være, at jeg kom forbi en dag..