Avatar billede totterfc Nybegynder
29. april 2003 - 01:09 Der er 23 kommentarer og
2 løsninger

Harddisk ses i BIOS men starter ikke op?

Har lige købt mig en ny Seagate 80gb harddisk. Har installeret den med windows XP og alt er fjong i nu 2 dage. Så i dag starter jeg den computeren op, den finder fint harddisken og poster fint, men loader aldrig windows :( Skærmen forbliver sort. Dette gjorde den også i foregårs, og jeg troede den var og slukkede og tændte igen og alt var fint. Har rebootet 2-3 gange siden den fejl viste sig. Nu gør den dog dette hver gang :(
Har skilt det meste ad, har prøvet at boote op fra harddisk 2, men der er ikke noget OS på. Så jeg får blot meldingen om at den ikke kan starte op pga. mangel på OS.
Har taget stik ud og i igen og sikret mig at alt er fjong...
Det sjove er at BIOS fint ser min harddisk(e).
Ville den gøre det hvis Seagaten var gået død?

Håber nogen kan give et logisk svar.

PS: Husk på den har virket fint i 2 dage. Og nu pludselig ikke virker. Jeg har ikke ændret noget.
Avatar billede jeanpoul Nybegynder
29. april 2003 - 01:45 #1
maby en fejl i bootsectoren på din nyindkøbte seagate. jeg ville anbefale dig at kontakte forhandleren og få den byttet.
tror ikke der er vildt meget du kan gøre:::
du kunne prøve..
at sætte den som secondær. boote op på floppy med win98 startdisk,
se om du kan køre en fdisk på den.. eller bare en alm scandisk. for at tjekke, for beskadige sectorer.
Avatar billede jeanpoul Nybegynder
29. april 2003 - 01:45 #2
sry skulle være et svar :) håber da du får den op og køre.
Avatar billede totterfc Nybegynder
29. april 2003 - 01:46 #3
Håber ikke den skal byttes :( Gider fandeme ikke at sidde og Fdiske og installere windows igen igen :( Jeg prøver lige...
Avatar billede peet-49 Novice
29. april 2003 - 08:56 #4
Hvis du har et andet drev hængt på samme kabel, og jumper ikke er rigtigt indstillet, har du det problem.
Avatar billede retaxes Nybegynder
29. april 2003 - 10:12 #5
1. Load Default Setup i bios
2. Udfør en Repair af Windows
Avatar billede totterfc Nybegynder
29. april 2003 - 15:11 #6
Sidder nu og booter med min WIN XP cd. Har trykket repair og står nu i mit C drev (dog ikke mit C drev hvis I ved hvad jeg mener) jeg trykkede dir og ser nu det der ligner en start up diskettes indhold. Jeg trykkede lige chkdsk...Og den siger følgende: The volume appears to contain one or more unrecoverable problems :(

Peet: Husk på den virkede i 2 dage uden problemer. Så det du siger giver vel ikke mening i dette tilfælde?
Avatar billede fromsej Praktikant
29. april 2003 - 15:13 #7
Den disk er defekt, få den byttet.
Avatar billede totterfc Nybegynder
29. april 2003 - 15:16 #8
Ah shit :( Er der intet at gøre? Lyder underligt at den ses i BIOS og det hele ser fint ud før den skal boote...Jeg vil nu prøve at sætte den som secondary og installere windows på harddisk 2.
Det er ikke fordi der ligger vildt sindssyge ting på den disk, men en masse ting som jeg aldrig nåede at tage backup af, og som jeg godt så reddet, hvis reddes kan uden de store probs.
Avatar billede totterfc Nybegynder
29. april 2003 - 15:17 #9
Hvad om jeg trykker "Fixboot"?
Avatar billede fromsej Praktikant
29. april 2003 - 15:18 #10
Prøv.*S*
Avatar billede totterfc Nybegynder
29. april 2003 - 15:18 #11
Rettelse til mit 3 indlæg. Jeg trykkede dir, det virkede ikke. Og trykkede så HELP og så det der ligner en start up diskette.
Avatar billede totterfc Nybegynder
29. april 2003 - 15:22 #12
Uh shit...NU spørger den om den skal skrive en ny bootsector...Here goes nothing...

Ok nu skrev den at den havde fixed en ny bootsector til mig...

Restartede og mangler nu NTLDR og den siger jeg skal trykke for at restarte...Hvad nu?
Avatar billede fromsej Praktikant
29. april 2003 - 15:23 #13
prøv med en Repair

1:Det første du skal gøre er at boote op på din Windows XP/2000 CD, husk at din bios skal stå til at være first bootdevice cdrom.
Når den har installeret nogle foreløbige filer skal du;

2: springe det første tilbud om repair i Consolemode over og fortsætte din installation (nyinstallation)

3: Nu kan du så vælge hvilket drev din nye installation skal ligge på og her er det gerne dit C drev.
4: Og nu fortæller den dig der er et styresystem på dette drev og om du vil slette det (L) eller du vil lave en repair (R) - det er her du skal trykke på R.

5: Og du vil nu se at den laver en helt ny installation men det dejlige er bare at den beholder alle dine indstillinger og dit skrivebord intakt men nu er du sluppet for alle dine fejl og mangler :-)

7:PS husk at have din CD-Key klar, denne skal bruges da det jo er en "nyinstallation"

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;Q315341
Avatar billede totterfc Nybegynder
29. april 2003 - 15:25 #14
Ah ok for jeg brugte den første repair option jeg havde...Lyder positivt det du skriver nu.

Hmmm ser lige at mit C drev er slettet!?! Den bruger kun 100mb på det drev? Er det mon Fixboot der har nakket C drevet?
Avatar billede fromsej Praktikant
29. april 2003 - 15:27 #15
Der er et eller andet gruelig galt, hvis Repair ikke hjælper dig nu så må du have fat i et HD tool fra Seagate.
Avatar billede totterfc Nybegynder
29. april 2003 - 15:28 #16
C drevet er gone så vidt jeg kan se. HAvde selvfølgelig lavet en lille partition til C drevet på 4gb (til windows) så det jeg vil have ligger stadig og hygger sig på D drevet.
Jeg kan også se at den har slettet mit givne navn til c drevet. Og den nu kun er en FAT...Og ikke FAT32 som den var og som resten er.
Avatar billede totterfc Nybegynder
29. april 2003 - 15:31 #17
prøver at formattere C drevet nu. Det ser ud til at virke fint.
Jeg havde lavet nogle enkelte ting på mit C drev. Såsom endelig at lave katagorier i min Internet explorer favorites mappe :) Men ok det går nok.

Hvis det blot er C drevet der er smuttet og jeg blot skal formattere og reinstallere så er det ok...Laver så en backup og får den byttet.

Men har I et bud på hvorfor dette er sket?
Avatar billede totterfc Nybegynder
29. april 2003 - 15:35 #18
Har på fornemmelsen jeg ikke skulle have lavet en "Fixboot" og så havde mit C drev stadig været intakt? Men jeg skal ikke kunne sige om den allerede var død inden.
Men hvilken fejl har jeg været ude for? Jeg kan forestå hvis det er en fejl i bootsectoren som Jeanpoul er hurtigt ude med. Men jeg har sgu aldrig hørt om en harddisk der sletter sig selv? (hvis det altså ikke er Fixboot der gjorde dette)
Avatar billede fromsej Praktikant
29. april 2003 - 15:39 #19
Det lyder også mærkeligt, men jeg har ingen erfaring med fixboot så der bliver jeg dig svar skyldig.
Men at disken er defekt er jeg ikke i tvivl om.
Prøv at køre et disktool, når du er færdig med backup.
http://www.seagate.com/support/seatools/
Avatar billede totterfc Nybegynder
29. april 2003 - 15:42 #20
Der lover jeg dig at jeg gør. Blot underligt at den lader til at installere fint her...(nu skal jeg vælge sprog i windows f.eks.)
Avatar billede totterfc Nybegynder
29. april 2003 - 16:23 #21
Jeg lavede en online test med seatools hvor der ingen problemer var. Nu prøver jeg diskette versionen men den siger den ikke kan loade DOS...

Harddisken lader til at være helt fjong igen og jeg er på nettet fra den und alles. Gad bare godt at få et logisk svar på dette. Det er ikke fordi jeg i blinde har slettet mit c drev eller for sjov nakkede windows på det. Og jeg plejer at have styr på sådanne ting. Så jeg kan ikke helt forstå hvad der er sket?
Avatar billede totterfc Nybegynder
01. maj 2003 - 19:09 #22
Fromsej hvis du laver et svar så kan du få nogle point...
Avatar billede fromsej Praktikant
01. maj 2003 - 19:21 #23
Det gør jeg så.*S*
Avatar billede totterfc Nybegynder
01. maj 2003 - 19:24 #24
Og et nyt spørgsmål om du kan/gider: http://www.eksperten.dk/spm/347273 ;)
Avatar billede fromsej Praktikant
01. maj 2003 - 19:27 #25
Gider godt, men kan ikke.*S*
Tak for points.