Avatar billede fangel Nybegynder
28. april 2003 - 16:07 Der er 13 kommentarer og
3 løsninger

Guide til Java... fra Java nybegynder til ret højt plan...

Hej

jeg har programmeret PHP i over 1½ år, og føler at jeg skal søge nye græsgange... så derfor vil jeg begynde på Java...

jeg har altså prøvet at programmere før, så jeg behøves ikke at få forklaret hvad en variabel og en if-else betingelse er... men jeg har aldrig leget med Java før...

det jeg gerne ville kunne ende med at lave er (og jeg har ikke travlt, ved godt at det vil tage sin tid at lære det) 2 forskellige ting

1) et klient program til noget XML-sjov som jeg skal til at lave i PHP, det skal kunne synkronisere sine XML filer mod de filer der ligge på en FTP server, og kunne lave fortolkning af XML filerne (plus vise det grafiskt)

2) et server program til brug i real-time chats (med flash som front-end, kan godt selv lave flashen) og andre "multi person real-time ting", hvor et java program skal agere server. programmet skal lytte efter requests på en bestemt port, og når den får et request skal der kunne være 2-vejs kommnikation mellem browser/klient....

altså 2 krævende ting, men jeg leder bare efter guider der kan tage mig fra nybegynder niveau og forhåbentligt op til et højt plan...

guiderne behøves ikke være dansk, engelsk er også acceptabelt...

Morten
Avatar billede soreno Praktikant
28. april 2003 - 16:10 #1
Start med at læse denne:
http://javabog.dk
Avatar billede magoo20000 Nybegynder
28. april 2003 - 16:15 #2
Det absolut bedste du kan er, at læse tutorialen fra java.sun.com.
Avatar billede riversen Nybegynder
28. april 2003 - 16:16 #3
Avatar billede mat Nybegynder
28. april 2003 - 16:17 #4
Det er ikke det du spørger om, men kender du moocks unity server? Du kan hente en gratis version, der understøtter op til 10 brugere (og du kan endda spørge ham om du må få den fulde pakke gratis, hvis det ikke er til kommercielt brug). Den er programmeret i java og kommer bl.a med en .fla chat og kommunikerer via xml.

Så har du lige fået det hele at sidde og kigge på :)

http://www.moock.org/unity/

mvh mat
Avatar billede jakoba Nybegynder
28. april 2003 - 16:17 #5
Enig. lad være med at spring over begynderbogen blot fordi du har programmeret et andet sprog. Det er forskelle og endda meget vigtige forskelle.

En sådan forskel imellem PHP og Java er begrebet datatyper. i php er det nærmest irellevant. i Java er det monumentalt vigtigt og skal virkelig læres.
Avatar billede fangel Nybegynder
28. april 2003 - 16:21 #6
jakoba => kender godt til Java's forståelse af variabler, da jeg også har lært mig selv en smule C++, og dette også har samme variabe struktur som Java...

mat => jeg vil hellere lave det selv, da jeg kan få det til at lave lige det jeg vil...

I 3 andre => kigger på det... lydder meget lovende... især javabog.dk

Morten
Avatar billede anjamunck Nybegynder
28. april 2003 - 16:24 #7
Kære Morten,

Nu ved jeg ikke om du også påtænker kurser - i givet fald så min hjemmeside www.kursusplanen.dk - kan du se kurser som er sat til afholdelse (dvs ringe risiko for flytninger/aflysninger). Jeg får lister fra de store kursushuse. Derudover er der også e-learning (med øvelser) etc.
Held og lykke

Smil fra

Anja
Avatar billede arne_v Ekspert
28. april 2003 - 16:26 #8
Der er lidt på nettet.

Basal Java:
  http://java.sun.com/docs/books/tutorial/

XML:
  http://java.sun.com/webservices/docs/1.1/tutorial/doc/index.html

Men jeg vil klart anbefale dig at købe en eller flere gode bøger.
Avatar billede arne_v Ekspert
28. april 2003 - 16:29 #9
Avatar billede fangel Nybegynder
28. april 2003 - 16:31 #10
nogle der har noget om Java <-> MySQL databaser ?

Morten
Avatar billede arne_v Ekspert
28. april 2003 - 16:36 #11
Databse adgang i Java er standardiseret via JDBC.

Der er en online tutorial på:
  http://java.sun.com/docs/books/tutorial/jdbc/index.html
Avatar billede arne_v Ekspert
28. april 2003 - 17:10 #12
Fortsat på:
http://developer.java.sun.com/developer/Books/JDBCTutorial/

JDBC er faktisk så simpelt, at det er et af de områder, hvor du ikke
behøver købe en bog.
Avatar billede fangel Nybegynder
28. april 2003 - 17:54 #13
riversen => lægger du også et svar, så får du også del i "kagen"...

Morten
Avatar billede soloman Nybegynder
30. april 2003 - 11:22 #14
Jeg har lige begyndt på en bog om Java - Thniking in Java. Den er gratis at downloade fra

http://www.bruceeckel.com/
Avatar billede fangel Nybegynder
30. april 2003 - 14:28 #15
soloman => OK, læg et svar hvis du vil have point
riverse n => læg et svar hvis du vil have point
Avatar billede fangel Nybegynder
03. maj 2003 - 13:13 #16
lukker bare her... alle der har svaret får point (ligelidt fordelt)