Avatar billede donwang Nybegynder
28. april 2003 - 15:19 Der er 27 kommentarer og
1 løsning

Matematiske afgangseksamen?

Hey! Jeg skal snart til folkeskolens matematiske afgangs eksamen... Så jeg vil forståeligt nok være 100 % sikker på at jeg har styr på det hele:O) Derfor vil jeg bede jer om at lave en liste over opgaver, i mener jeg kan komme ud for... Gerne med et lille tilhørende regnestykke...:O)
Avatar billede rangerbs Nybegynder
28. april 2003 - 15:26 #1
hehe...
Jeg skal også til folkeskolens afgangs eksame her den 5. maj...
Der er ikke noget særligt du behøver at vide da det forholdsvis er meget let det man skal lave ;D
hvis du har fulgt bare lidt med i løbet af året er der ikke noget at være nervøs for :D

regner selv med at få mindst 10 da jeg fik 11 i terminen :D

Mvh RangerBS
Avatar billede doggy82 Praktikant
28. april 2003 - 15:27 #2
Pythagoras !
Du har en retvinklet trekant. De to af siderne har længden 3 cm og 4 cm.
Hvor lang er den sidste ? (det er også den længeste side)
Avatar billede donwang Nybegynder
28. april 2003 - 15:29 #3
=5:O)
Avatar billede rangerbs Nybegynder
28. april 2003 - 15:31 #4
yep... den kommer du helt sikkert til at bruge ;D

ellers er det meget godt at kunne lidt med funktioner... ligninger er også en god ting at kunne, men du behøver dog ikke 2. grads ligninger :D
Avatar billede donwang Nybegynder
28. april 2003 - 15:33 #5
Næ... Liningerne plejer ikke at være svære:O)
Avatar billede donwang Nybegynder
28. april 2003 - 15:34 #6
Må jeg lige tilføje at den "længste side" kaldes for hypotenusen:O)
Avatar billede doggy82 Praktikant
28. april 2003 - 15:36 #7
nææ det var flot svaret.
Jeg husker at jeg selv var oppe i pythagoras
til mundligt mat. Fik 10.
Men det er efterhånden mange år siden. I kan jo glæde jer til i skal til at lære "rigtig" matematik hvis i vælger at gå på gymnasiet.
Jeg har det nogle gange som om at jeg ikke lærte noget mat i folkeskolen, men det er nok bare fordi at jeg kan det i søvne.
Avatar billede doggy82 Praktikant
28. april 2003 - 15:36 #8
og hvad hedder den rette vinkels hosliggende sider ?
Avatar billede donwang Nybegynder
28. april 2003 - 15:37 #9
Tror nok jeg vælger gymnasiet efter 10....
Avatar billede donwang Nybegynder
28. april 2003 - 15:38 #10
Katete...
Avatar billede donwang Nybegynder
28. april 2003 - 15:50 #11
Der mååå... Være flere?
Avatar billede mickey777 Nybegynder
28. april 2003 - 15:57 #12
Vinkel og rumfangsberegninger vil være forekommende. Og grafberegninger ved areal, skæringspunkter osv.
Avatar billede melange Nybegynder
28. april 2003 - 15:58 #13
jeg har det også osm doggy82. Hvad lærte man egentlig i folkeskolen :)

som jeg husker det, er alt man skal kunne "Pythagoras læresætning" og så ellers kun lidt bogstavsregning, men har man styr på at sqrt(a) = a^½ og at a^3 * a^5 = a^8 kan det ikke gå galt :)
Avatar billede mickey777 Nybegynder
28. april 2003 - 15:59 #14
find løsninger for følgende ligning:

Sin (X) + Cos (X) = 0

hvor X tilhører 2*pi
Avatar billede donwang Nybegynder
28. april 2003 - 16:03 #15
Hvad faen er "sin" og "cos"? (Jeg fatter ikke den ligning)

Hvor vil du hen med "hvor X tilhører 2*pi"?
Avatar billede melange Nybegynder
28. april 2003 - 16:03 #16
mickey777 << det er vist ikke folkeskolestof :) Godt nok lærte jeg i min folkeskoletid at der var noget som hed Sinus og Cosinus, men jeg lærte aldrig at regne med det, eller få en dybere forståelse for hvad det var og hvad det kan bruges til
Avatar billede doggy82 Praktikant
28. april 2003 - 16:13 #17
Trigonometri :-)

Det er noget af det smukkeste i verden.

Dessuden giver det ikke nogen mening at sige:
"hvor X tilhører 2*pi"
Men du kan f.eks. sige:
"I intervallet [0;2pi]"
Avatar billede donwang Nybegynder
28. april 2003 - 17:56 #18
Ja... Det skal jo helst være folkeskolestof:O)
Avatar billede henrikus Nybegynder
28. april 2003 - 19:12 #19
Hmmm

Som sagt før, pythagoras, a^2+b^2=c^2
Ellers skal du være i stand til at regne alle mulige geometri opgaver.
Sandsynlighedsregning måske.
økonomi, rente regning.
Trigonometri skal du ikke kunne, jeres lommeregner kan ikke regne regne med cosinus og sinus.
Koordinatsystemer skal du kunne finde ud af og så kan man jo bruge formlerne
a=(y2-y1)/(x2-x1) og b=y1-a*x1.
Det var vist lige det jeg kan huske.
håber det hjælper lidt:)
Avatar billede fdnet.dk Nybegynder
28. april 2003 - 20:11 #20
Hvis det er skriftligt skal du bare op i en blækregning. Dem har du løst massere af i løbet af året. Til eksamen er blækregningen i genre.

En billet til bussen koster 10 kroner. Ved køb af 4 får man 12,5% rabat pr. billet.

Hvad bliver den samlede pris for 4 billetter.

Sådan en opgave kommer der ofte. Den høre også til en af de nemme så vidt jeg husker. Det er 2 år siden jeg var oppe.
Avatar billede donwang Nybegynder
28. april 2003 - 20:36 #21
Jeg skal nok klare det:O)

Men denne formel her har jeg da vist aldrig hørt om:
a=(y2-y1)/(x2-x1) og b=y1-a*x1. ???
Avatar billede melange Nybegynder
28. april 2003 - 20:44 #22
donwang << det er fordi det igen er 1.g stof :)

når folk tænker tilbage tror mange at 1.g stof er 9. stof.
1.g stof minder nemlig meget om det man laver i 9., der er bare "så meget mere af det" så det er det folk husker.
Avatar billede lacalifornia Nybegynder
28. april 2003 - 21:07 #23
melange >> NEJ! 1.G stof ligner IKKE 9. stof. Jeg har selv prøvet, og springet er (på mit gymnasium" KÆMPESTORT!!

I 9. klasse:

2.grads ligninger??? er de dobbelt så store?? eller måske dobbelt så svære???
trigonometri??? trigonomehvafornoet?
sinus og cosinus??? hvem?? hvad?? hvor??
brøks brøker??? stammer du?!?!?!?
polynomier??? ehhh.....

og hvis jeg ellers havde fulgt med i timerne kunne jeg sikkert nævne endnu mere....
Avatar billede melange Nybegynder
28. april 2003 - 21:35 #24
lacalifornia << joo, jeg vil stadigvæk mene at 1.g stof ligner 9. klasse :)

selvfølgelig lærer man ting man ikke lærer i 9. klasse og selvfølgelig lærer man MEGET mere end man lærer i 9. klasse (er det ikke hele pointen med gymnasiet ?).

Kigger jeg i min matematikbog fra 1.g ("Mat 1" af "Jens Carstensen". Bruges på næsten alle gynmasier) hedder de overordnede kapitle:

-tal
-Mængder
-Ligninger og Uligheder
-Rødder og potenser
-Geometri

Alt dette laver man også i 9. klasse, bare på lidt lavere niveau.
Senere lærer man om "analytisk geometri", "funktioner" og hvis ens lærer går hurtigt frem lærer man også om "Eksponentialfunktioner" og "logaritmefunktioner".

Alt dette vil jeg mene ligger i samme "gren" af matematikken, og minder om det man lavede i 9. klasse.

I 2. begynder man så at arbejde på en ny gren som hedder "Infinidecimalregning" (tror jeg nok det staves :P), og det er så her jeg befinder mig nu.
Det er megt muligt du ikke er i stand til at se ligheden mellem 9. klasse og 1.g når du selv befinder dig i 1.g, men jeg kan allerede mærke at jeg begynder at tvivle på hvad jeg lærte i 1.g og hvad som var 9. klasse. Og om 3 år tror jeg overhovedet ikke jeg kender forskel mere.
Avatar billede =maddog= Nybegynder
28. april 2003 - 23:15 #25
Sådan er det altid.
- Ved du det ikke er det virkelig svært.
- Ved du det er det pærelet.

Jeg kan heller ikke huske hvad jeg lærte hvornår. Jeg erindrer at der vistnok var noget rentes-regning.

Hansen sætter 10 kr. banken til 0,5% rente pr. måned. Hvor mange penge ville der være på kontoen efter 6 et halvt års forløb?
Avatar billede donwang Nybegynder
29. april 2003 - 18:35 #26
Kan i ikke teste mig reduceringer?
Avatar billede melange Nybegynder
29. april 2003 - 18:50 #27
donwang << okey, her er lidt ligninger og reduveringsstykker fra min 1.g bog (så hvis du kan klare dem er du godt kørende).
Hjælpemiddler er ikke tilladt.

Reducer: 2(a + b)^2 - 4b(a - b)

Reducer: 5x(x - y) - 3y(y - x)

Forkort brøken: (12x + 18y)/(12y - 18x)

Forkort brøken: (x^2 - xy)/(xy - y^2)

Reducer: 3/(a - b) - (6b)/(a^2 - b^2)

Reducer udtrykket: 4a - ab - b(a - 7) + (ab - 2b) * 2

Reducer udtrykket: (2a - b)(2a + b) - 4(a + 3b)^2 + 4b(6a - 1)

SOm sagt, dette er fra 1.g, og derfor kan de godt virke svære for dig, så fortvivl ikke hvis du ikke kan!

Hvis du vil have flere kan du godt få det, og hvis du selv kommer med udregninger og dit bud på resultat skal jeg nok regne efter.
Avatar billede =maddog= Nybegynder
29. april 2003 - 19:15 #28
hvad med to ligninger med to ubekendte?
den her er på den svære side - find x og y for følgende ligninger:
4*x - 8*y = -1169 - 27/4*x*y
4*y = 4 + 43*x
(hint: løs den nederste først.)