Avatar billede mediaals Nybegynder
28. april 2003 - 10:26 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

ClickTag

Hvordan laver jeg et ClickTag i et internet banner.... Altså et intigreret link i min flash video, så lige meget hvor og hvornår man klikker, kommer man til en angivet hjemmeside.

Det skal lige siges jeg ikke er den store Flash haj.....

Mediaals
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
28. april 2003 - 11:07 #1
Har du kildefilen og flash overhovedet. Hvilken version af Flash MX?

I MX kan du give din video et instance navn i propertiesboxen (kalde den video) og så bruge :

video.onMouseDown = function(){
getURL("minSide.html","_blank")
}

I Flash 5 skal du lægge en usynlig knap i øverste lag i flashen.

/Nikolaj
Avatar billede mediaals Nybegynder
28. april 2003 - 11:26 #2
Som Sagt jeg er ikke den store flash haj, det er der normalt en grafiker til...
Jeg fik fat i den med flash 5, men jeg bruger MX, og den forklaring kunne jeg ikke lige regne ud. En lidt mere detaljeret beskrivelse....?
Jeg har alle de filer der skal bruges. Grafikeren har selv lavet flashen.
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
28. april 2003 - 11:33 #3
Det er supersimpelt i flash MX.

Markér din video ved at klikke en gang på den. Åbn så properties boxen hvis ikke den er åben (CTRL+F3) - Ude til venstre i denne box er der et instance felt. Skriv "video" uden ".

Lav så et helt nyt lag i din flash film, tryk på første frame og siden på F9 for at åbne actionspanelet. Her indsætter du så ovenstående action :

video.onMouseDown = function(){
getURL("minSide.html","_blank")
}

Slut

/Nikolaj
Avatar billede mediaals Nybegynder
28. april 2003 - 11:45 #4
Jeg er lidt af en spasser til det her, men jeg har flash-videoen liggende i 14 spor/layer, hvordan vælger jeg så videoen....?
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
28. april 2003 - 11:50 #5
Ok så laver vi den usynlige knap.

1. Lav et nyt lag.
2. Tegn en firkan der fylder hele din flash film.
3. Tryk F8 og lav firkanten til en knap.
4. Dobbeltklik på knappen så du kan editere i den.
5. I den første frame står der "UP" her trykker du og holder nede og trækker så det hele over i den sidste frame der hedder : "hit".

Gå så tilbage til roden af din fil. Her klikker du på knappen (Den er nu lyseblå hvilket indikerer at den er usynlig), trykker F9 og indsætter omtalte action.

/Nikolaj
Avatar billede mediaals Nybegynder
28. april 2003 - 12:14 #6
Noget af det virker, det er blevet til en knap, og alt det der, men det er som om den ikke åbner den siden den skal når man klikker på de´n... eller retter der sker intet når man klikker på den.
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
28. april 2003 - 12:45 #7
Er du sikker på at knappen ligger i et lag højere end dine videoer..?
Avatar billede mediaals Nybegynder
28. april 2003 - 12:50 #8
Ja, det gør den........
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
28. april 2003 - 12:52 #9
Og du har indsat action på knappen og ikke i framen...?
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
28. april 2003 - 12:53 #10
Hov vi skal lige lave en knap action i stedet...

on(release){
    getURL("minSide.html","_blank")
}
Avatar billede mediaals Nybegynder
28. april 2003 - 12:59 #11
jeg kan ikke paste det nye script ind... Skal det erstatte det gamle?
Avatar billede mediaals Nybegynder
28. april 2003 - 13:00 #12
nu virker det, hvis jeg selv laver scriptet, så kan den godt...
Underligt....
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
28. april 2003 - 13:16 #13
ok :))
Avatar billede mediaals Nybegynder
28. april 2003 - 14:41 #14
takker for din hjælp.....! :-)