Avatar billede neess Nybegynder
22. november 2000 - 08:47 Der er 23 kommentarer og
5 løsninger

Linux og win sammen

Jeg har windos mil. og 2k inde på min hd1. Og ønsker at installere linux på en hd2. Jeg har prøvet at installere (corel)linux på hd2.Men i min boot menu, den fra win. Kan jeg kun vælge mil. & 2k. Har prøvet at vælge de forskellige måde at partionere på. Hvordan for jeg det til at køre.
Avatar billede victor44 Nybegynder
22. november 2000 - 08:54 #1
Du skal ikke bruge den boot loader fra M$, men LILO.
Den kan boote både M$ og LINUX.
Avatar billede aladdin Nybegynder
22. november 2000 - 08:59 #2
Micibløds boot loader sucker for vildt så brug LILO

Jeg kender ikke lige corel linux men under installationen af redhat kan du blandt andet sætte label på din win9X boot partition. redhat 7.0 har fået en Grafisk boot loader.
Avatar billede neess Nybegynder
22. november 2000 - 08:59 #3
Hvordan for jeg så den boot loader fra lilo ind.
Avatar billede aladdin Nybegynder
22. november 2000 - 09:02 #4
når du er i Corel linux så skriv lilo! sørg for at kigge i /etc/lilo.conf i redhat ligger den der i hvertfald! (ellers så søg efter den.)
Avatar billede neess Nybegynder
22. november 2000 - 09:04 #5
problemet er jo at jeg ikke kan komme ind i linux da jeg ikke kan vælge den fra nogen boot menu
Avatar billede victor44 Nybegynder
22. november 2000 - 09:06 #6
Når du laver din installation på SuSE finder den selv de \'andre\' styresystemer og putter dem ind i LILO\'en. Det mener jeg også at Corel\'en gør.
Når din maskine starter op kommer en liste frem med dem du kan starte, eller du kan trykke på <tab> knappen når der står LILO og få en liste over hvilke styresystemer du kan starte.
Avatar billede victor44 Nybegynder
22. november 2000 - 09:07 #7
Så har du valgt ikke at installere LILO på den partition der er på master disken.
Avatar billede neess Nybegynder
22. november 2000 - 09:08 #8
jeg for den almindelige windows boot menu. Og den finder ikke de andre systemer
Avatar billede neess Nybegynder
22. november 2000 - 09:09 #9
Jeg installere linux på hardisk 2.Det er selvfølgelig ikke den samme disk som windows ligger på.
Avatar billede victor44 Nybegynder
22. november 2000 - 09:21 #10
Ja, men for at du kan boote LINUX kræver det at boot loaderen (LILO) ligger på den disk du booter på. Det er jo primary master disken maskinen kigger efter MBR\'en på. (MASTER BOOT RECORD)
Avatar billede neess Nybegynder
22. november 2000 - 09:30 #11
Ja men jeg vil jo gerne have linux liggende på min hardisk 2.Så den ikke ødelægger min windows.
Avatar billede franksim Nybegynder
22. november 2000 - 09:35 #12
hvis du har oprettet en bootdisk under installering af linux, kan du konfigurere lilo igen. Sæt disken i og vælg at installere lilo i MBR......

Så skulle det virke....
Avatar billede neess Nybegynder
22. november 2000 - 09:37 #13
Hvordan laver jeg en linux boot diskette.Da jeg ikke synes jeg har set nogen steder i install hvor man kan lave sådan en..
Hvad er MBR.
Avatar billede franksim Nybegynder
22. november 2000 - 09:48 #14
MBR (MASTER BOOT RECORD) .... thi hi, de første sectorer på en HD...

Så installer Linux igen,,,,, og husk at installere Lilo i MBR
Avatar billede victor44 Nybegynder
22. november 2000 - 09:51 #15
MBR er Master boot record. Det er det første din PC læser fra harddisken når du booter. LILO skifter din MBR ud med sin egen og i /etc/lilo.conf kan du så definere hvilke styresystemer du vil kunne boote og på hvilke diske og partitioner. (Husk at køre lilo efter at du ændrer i lilo.conf.)
Hvis du bliver træt af at starte op med LILO kan du boote med en dos disk og skrive fdisk /mbr og du er tilbage igen.
I SuSE manualen er der nøje beskrevet hvordan du laver en boot disk. Kig evt. på http://www.suse.dk/en

Avatar billede victor44 Nybegynder
22. november 2000 - 09:52 #16
Avatar billede neess Nybegynder
22. november 2000 - 10:15 #17
Har installeret linux 6 gange nu..Men den skal jo ikke ligge på min første hadrisk.Den ligger på min hardisk 2.Har en 20 gb hvor jeg har mine windows liggende og vil have linux på en 8 gb.
Avatar billede neess Nybegynder
22. november 2000 - 10:18 #18
min 20gb sidder på pri. master og den ande sidder på sec. master.
Avatar billede victor44 Nybegynder
22. november 2000 - 10:19 #19
Ja, men hvis du skal boote med LILO, SKAL LILO bruge MBR som ligger på primary master(PM)!
Så din LILO skal installeres på PM, mens din LINUX ligger på den whatever disk du vil have den på.
Avatar billede herrk Nybegynder
22. november 2000 - 21:59 #20
victor44: Det er jo et temmeligt ignorant skøn; hvis du vælger at installere lilo på din rootpartition kan du med en anden bootloader i den primære MBR boote linux derigennem. Det kræver dog det er en lettere fornuftig bootloader (Ikke MS). OS/2 har en god en og SystemCommander er heller ikke dårlig.

/herrk
Avatar billede andmar Nybegynder
22. november 2000 - 22:14 #21
Hvad med at boote fra floppy, så slipper
du at bekymre dig over at du måske smadrer
MBR, som gør at du ikke kan starte windows.
Du laver en boot floppy under installationen

Martin
Avatar billede neess Nybegynder
22. november 2000 - 23:38 #22
Har f[et det til at virke.Men dog ikke med nogle af de raad i kom med.
Mange tak for hjalpen.Men vil da belone jer lidt..

Men den som kan hjalpe mig med et sidste sporgsmaal vil faa flest point..

Hvordan kommer jeg til at skrive ae o aa
Avatar billede andmar Nybegynder
22. november 2000 - 23:52 #23
2.7.2. Fejl i Corel Linux 1.0 og 1.1 US

Corel Linux 1.0 og 1.1US har fejl - den største fælles fejl er at dansk tastatur ikke umiddelbart er understøttet. Dette kan du dog rette næsten helt op på, ved at logge ind som root. Start et terminal vindue og skriv kedit /etc/X11/XF86Config. Find linie 30 (ca.) og ret linien

    XkbLayout  \"us\"

til

    XkbLayout  \"dk\"

Første linie skal du også slette - ellers vil systemet automatisk rette tilbage til amerikansk tastatur-layout efter genstart.

Check også at du i \"Corel Center\" -> \"Input Devices\" -> \"International Keyboard\" -> \"Advanced\" kører med \"X default codes\". Slet i øvrigt amerikansk tastatur-layout.

Har du brug for tilsvarende dansk tastatur i tekst-mode, så skal root-brugeren køre  kbdconfig og vælge \"dk-latin1\".
Avatar billede neess Nybegynder
23. november 2000 - 00:08 #24
nu for jeg et par fejl om den ikke kan finde cimikolon..
men æåø virker..
Mange tak for hjælpen
Avatar billede neess Nybegynder
23. november 2000 - 00:09 #25
andmar lav et svar og du for point..
Avatar billede tigerdyr Nybegynder
23. november 2000 - 12:40 #26
Win2K\'s bootloader (og NT4.0\'s) kan sagtens bruges til at loade Linux med... det kræver blot at du laver et \"boot-image\" dvs. de første 512b fra partionen hvor linux ligger, jeg har tidligere smidt forklaring til dette i et par spørgsmål herinde...
Avatar billede tigerdyr Nybegynder
23. november 2000 - 12:41 #27
But here we go again:

Se HOWTO : http://www.linux.com/howto/mini/Linux+NT-Loader.html
win2000 bruger same boot manager som NT.
du skal fra linux lave en boot fil
derefter copier filen til dit windows root drev (c:\\)
og fra boot.ini skrive den linie ind for boot af linux.
------> udtræk ----->
5. The Linux part of the work
You have to boot from diskettes until the NT-part is fixed.

Now you have to peel the bootsector from your Linux-root-Partition. With
/dev/hda2 as your linux-partition, the dd-command is:

# dd if=/dev/hda2 of=/bootsect.lnx bs=512 count=1

There is something wrong if your bootsect.lnx has more than 512 bytes.

Now copy the file bootsect.lnx to a DOS-formated floppy if this is your way
to transfer files to the NTFS-Windows-partition.

You can copy it with

# mcopy /bootsect.lnx a:

or with

# mount -t msdos /dev/fd0 /mnt
# copy /bootsect.lnx /mnt
# umount /mnt

  6. The Windows NT part of the work
Copy the file from the diskette to C:\\\\bootsect.lnx. I don\'t tell you how to
do that.
What lilo.conf is for linux is c:\\\\boot.ini for Windows NT. Remove the,
system- and the read-only-attribute before you can modify it with:

C:\\attrib -s -r c:\\boot.ini

Now change the file boot.ini with an editor, notepad for example, as
follows:

[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\\WINNT
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\\WINNT=\"Windows NT Workstation ...
C:\\BOOTSECT.LNX=\"Linux\"

Only the last line has been added in this example. Restore the attributes
after you have saved boot.ini with:

C:\\attrib +s +r c:\\boot.ini

After a shutdown of your Windows NT and a restart your should see the
following:

  OS Loader V4.00

  Please select the operating system to start:

  Windows NT Workstation Version 4.0
  Windows NT Workstation Version 4.0 [VGA mode]
  Linux

Select Linux and see

  LILO loading zImage ....
Avatar billede neess Nybegynder
23. december 2000 - 11:46 #28
Der var ingen som kom med det endlige svar..Men fandt selv en løsning..Men ellers tak for hjælpen