Avatar billede ferro Nybegynder
27. april 2003 - 12:57 Der er 28 kommentarer og
1 løsning

Bundkort/CPU ?

Nu har jeg prøvet at samle en kammerats pc, men der er noget der ikke virker, den starter op, og lukker ned igen efter 4 sec. Jumperne sidder rigtigt, hd'erne starter op.
Nogen der ved hvad problemet kan være?
CPU'en er en Amd athlon XP Thoroughbred 2400+
Bundkortet: Microstar ATX Duron/Xp med nVIDIA nForce2 SPP chipsæt.
Avatar billede grunken Nybegynder
27. april 2003 - 12:59 #1
nogen biblyde ?
Avatar billede ip_admi Nybegynder
27. april 2003 - 12:59 #2
Hm... det sq et godt spørgsmål!
Prøv at tjekke jumperne igen, det kan tit være dem der driller...
Avatar billede ferro Nybegynder
27. april 2003 - 12:59 #3
:) nej, ledkablerne sidder btw også korrekt, jeg spekulerede på om bundkortet kunne køre med cpu'en?, selvom det burde..
Avatar billede ferro Nybegynder
27. april 2003 - 13:01 #4
der er ikke så mange jumpers på det her bundkort.. også har tjekket dem mange gange.. det er det her: http://www.midtdata.dk/asp/bestil/ProduktInfo.asp?model=K7N2-L
Avatar billede grunken Nybegynder
27. april 2003 - 13:02 #5
Godt, prøv at forklare hvor langt den når inden den lukker ned ?

Det kunne osse være skidt køling af processor
Avatar billede ferro Nybegynder
27. april 2003 - 13:03 #6
Man kan høre hd'erne og dvd-drevet starte op.. tvivler på dårlig køling, der sidder en Volcano 9 på..
Avatar billede ip_admi Nybegynder
27. april 2003 - 13:08 #7
hahaha lol!
Avatar billede grunken Nybegynder
27. april 2003 - 13:08 #8
Det kan være svært at hjælpe når man skal spørge om alt selv!

1. Får du signal på skærmen ?
2. nogen posts bib ?
3. har du sat Vulcanoen til at køre med mindste antal omdrejninger, og bios samtidig har en feature der registrer hvor hurtigt køleren snurrer ?
4. nogle bios slukker automatisk for puteren hvis den kører under 2000-2500 rpm, oplevede selv det med min silent viking.
Avatar billede ferro Nybegynder
27. april 2003 - 13:10 #9
k, 1. ip admi, luk hvis du ikke kan hjælpe.
2. Nej, får intet signal på skærmen, som sagt starter den kun lige op et par sekunder, og lukker så ned igen.. køleren er sat til at køre 4800 rpm hele tiden...
Avatar billede grunken Nybegynder
27. april 2003 - 13:12 #10
CPU
  • Supports Socket A for AMD® Athlon™/Athlon™ XP/Duron™
  processors @FSB 100/133/166
• Supports 600MHz up to Athlon™ XP 2700+ processor or higher

Så det kan ikke være det !
Avatar billede grunken Nybegynder
27. april 2003 - 13:13 #11
Okay, prøv lige at flå harddiskkabler+floppykabler ud
Avatar billede ferro Nybegynder
27. april 2003 - 13:14 #12
det har vi prøvet, det samme sker
Avatar billede ferro Nybegynder
27. april 2003 - 13:14 #13
også uden grafikkort..
Avatar billede grunken Nybegynder
27. april 2003 - 13:15 #14
hvis det var min puter vil jeg gøre som følge hvis det bøvlede

pil alt fra bundkortet pånær cpu+køler og strøm fra psu, og prøve at tænde !
Avatar billede grunken Nybegynder
27. april 2003 - 13:15 #15
Har du sat kablerne til kabinettet til ?
Avatar billede grunken Nybegynder
27. april 2003 - 13:16 #16
de kan osse kortslutte:

eks. en forkert vendt pcspeaker !
Avatar billede ferro Nybegynder
27. april 2003 - 13:16 #17
ledkablerne, ja.. vi har prøvet med kun cpu og bundkort :\
Avatar billede ferro Nybegynder
27. april 2003 - 13:17 #18
altså hvis ledkablerne sidder forkert ?
Avatar billede grunken Nybegynder
27. april 2003 - 13:17 #19
okay, prøv cpu + køler + pcspeaker (er sikkert prøvet, men prøver bare at hjælpe)
Avatar billede ferro Nybegynder
27. april 2003 - 13:18 #20
yeah ok, har da lidt flere ideer :) lav et svar :)
Avatar billede grunken Nybegynder
27. april 2003 - 13:19 #21
Jeg laver intet svar før puteren virker :)
Avatar billede grunken Nybegynder
27. april 2003 - 13:20 #22
Jeg troede du sad med puteren ved siden af så du lige ku teste med det samme :)
Avatar billede grunken Nybegynder
27. april 2003 - 13:20 #23
men ellers hvis du ikke overhovedet kan få moboet til at sige postbeeps, så syns jeg du skal fejlmelde det  :)
Avatar billede ferro Nybegynder
27. april 2003 - 13:21 #24
nej.. den står hos en ven, men tager mit eget bundkort og cpu med til ham, for at teste om det skulle være en af tingene som ikke virker...
Avatar billede grunken Nybegynder
27. april 2003 - 13:26 #25
okay :)

men se evt. her :

http://www.msi.com.tw/program/support/bios/bos/spt_bos_detail.php?UID=393&NAME=MS-6570

der ligger de nyeste bios, og der står vilke fejl den/de retter :)

kig her hvis i får pc'n til at overhovedet sige lyde!

http://bioscentral.com/beepcodes/awardbeep.htm

Men det lugter nu lidt af dødt mainboard :/

-grunken
Avatar billede fromsej Praktikant
27. april 2003 - 15:12 #26
I skal være helt sikre på at grafikkortet er presset i bund.
Tag det evt. ud og sæt det i igen et par gange.
Avatar billede clawhammer Nybegynder
28. april 2003 - 15:11 #27
hvis du har en D-breaket skal du sørge for at den ikke røre ved noget som er strømførende. noglegange korslutter det bundkortet, men bare rolig det går ikke i stykker
Avatar billede ferro Nybegynder
30. april 2003 - 12:21 #28
fromsei> Som sagt har vi også prøvet uden grafikkort :)
Men fejlen er fundet, vi prøvede med min egen cpu, og så virkede det fint, så det var en defekt cpu.
nu må du lave dit svar grunken :)
Avatar billede grunken Nybegynder
30. april 2003 - 14:45 #29
svar :)