Avatar billede lasse.hal Nybegynder
26. april 2003 - 14:21 Der er 24 kommentarer og
1 løsning

vil ikke starte

Hej....

Kender du en... eller gider du selv hjælpe mig med et voldsomt MAc problem ?

Jeg har lige sat 512 MB mere ram i min G4 733 hz... Nu sidder der 2x 512 + de medfødte 164 mb.
Det er jo så let så let at sætte i ! Men da jeg startede maskinen første gan gik der ca. 2 minutter så gik den i den skrækkelige grå skærm med meddelsen "You need to restart your computer... bla bla "

Jeg har prøvet alt nu... synes jeg !
Kørt hjælpe programmer... skiftet systemet ud (OS X.2.5) formateret hele harddisken og instaleret igen... Fjernet den nye ram blok...

Samme resultal... GRÅ SKÆRM... You need to restart.....

Hvad gør jeg... ??

mange hilsner
Lasse Hal
Macbruger
lasse.hal@ofir.dk
Avatar billede mortrr Praktikant
26. april 2003 - 14:29 #1
Det lyder som om der er noget der sidder løst. Giv alle stik og kort et tryk. Også ramblokke og lignende.

Det må være en hurtig satan hvis du kan nå at formattere og installere OS X på 2 minutter, inden den går i gråt ;-)
Avatar billede styxx Nybegynder
26. april 2003 - 14:39 #2
Har du prøvet at resette PRAM?
Resetting PRAM and NVRAM on iMac, iBook, and Power Mac computers

1. Shut down the computer.
2. Locate the following keys on the keyboard: Command, Option, P, and R.  You will need to hold these keys down simultaneously in step 4.
3. Press the power button to turn the computer on. You will hear the computer's startup sound.
4. Press and hold the Command-Option-P-R keys.  You must press this key combination before the gray screen appears.
5. Hold the keys down until the computer restarts and you hear the startup sound for the second time.
6. Release the keys.

Your computer's PRAM and the NVRAM are reset to the default values. The clock settings were not changed.
Avatar billede lasse.hal Nybegynder
26. april 2003 - 14:55 #3
ang. hurtighed med at geninstalere OS X.... hehe ja jeg er hurtig. Nej... når jeg starter fra CD Rom... sker der heldigvis ikke noget. Men jeg har lige netop fundet rådet om at resette PRAM.. på apples hjemmeside... så det er jeg igang med nu... Håber det virker.

Forresten HAr jeg trykket på kort og ramblokke... alt sidder sramt og godt.
PS: HOLD DA KÆFT hvor I svarer hurtigt... det er FEDT !!! Så er man da ikke helt alene i verden... dejlig fornemmelse...
Avatar billede lasse.hal Nybegynder
26. april 2003 - 14:57 #4
SHIT.... mens jeg har siddet her ved min PC'er... er MAC'en gået ned igen... efter RESET PRAM !!!!!!!

Nu trykker jeg på kort og ram blokke igen igen....
Avatar billede styxx Nybegynder
26. april 2003 - 15:15 #5
Du får lige en anden måde at gøre det på, der måske er mere effektiv...

Using Open Firmware. Most of Apple's Macintosh computers since the first iMac have shipped with Open Firmware, a hardware component level BIOS. Holding down COMMAND + OPTION + O + F  on startup will present you with a grey screen with a command prompt. At this screen you can enter various open firmware commands to configure or reset your OF settings. From this OF screen, you can "deep reset" your PRAM and NVRAM settings. At the prompt, type, followed by the RETURN key.:

reset-nvram    (will return to you to the prompt, your nvram settings are now factory default)

Then type:

reset-all    (this will reset your logic board and pram settings and automatically reboot your computer)

Note that OF isn't to be toyed with. These commands above won't harm your computer in any way, but there are other commands that you could type which might inadvertantly damage your computer or its hardware. You should be careful about what you do while accessing the Open Firmware of your computer.

Som sagt, ikke noget med at eksperimentere her...
Avatar billede aeblenet Nybegynder
26. april 2003 - 15:41 #6
Hej Lasse.

Det lyder som om din harddisk er "syg"
-har selv haft samme problem på en G4. Skiftede disk og kørte igen.

Du har garanti på disken (tror jeg) Byt skidtet. Så kører du igen.

Du kan starte fra CD'en - altså fejler ALT det andet intet.

Det er vel ikke tilfældigvis en
- IBM-Deskstar-lorte-disk-med-99%-fejl-fremstillings-serienummer ?

Så er det 100% sikkert den der er død.
Avatar billede lasse.hal Nybegynder
26. april 2003 - 16:00 #7
Jo det er en IBM.
Jeg har 2 HD... den der sad i + en anden IBM...
Avatar billede lasse.hal Nybegynder
26. april 2003 - 16:03 #8
Kan jeg instalere OS X på min HD nr 2 og slette det på HD 1... og starte ???
Avatar billede styxx Nybegynder
26. april 2003 - 16:05 #9
Ja
Avatar billede styxx Nybegynder
26. april 2003 - 16:08 #10
Du kan frit vælge hvor dit system skal ligge.....Prøv at installere på den anden Deathstar;)
Avatar billede lasse.hal Nybegynder
26. april 2003 - 17:44 #11
jeg tror sgu det hjalp med at skifte HD... den har ikke lavet fejl endnu... Weee

Hvilken HD skal jeg købe for ikke at få en med 99% fejl ???
Avatar billede styxx Nybegynder
26. april 2003 - 17:52 #12
Jeg tror det er rimeligt sikkert at købe IBM igen, men de lavede som sagt een berygtet serie af HD'er...
Ellers vil jeg tro at de fleste HD på markedet er OK....men der findes jo altid mandagseksemplarer...Maxtor laver nogle glimrende HD'er..
Avatar billede aeblenet Nybegynder
26. april 2003 - 22:00 #13
takker for point.

køb ALDRIG IBM. Det er tredie eller fjerde gang i min Mac-bruger-historie at de fremstiller noget billigt lort.

Køb Maxtor eller "tredie"

Maxtors diske spinder som en lille missekat . . .
Avatar billede lasse.hal Nybegynder
27. april 2003 - 10:39 #14
det gik ned igen.... :-(
I morgen kommer den på værksted... jeg gider ikke mere .....
Altså IKKE HD problem....
Avatar billede lasse.hal Nybegynder
27. april 2003 - 10:39 #15
Kan det være batteriet....
Avatar billede macintosse Nybegynder
27. april 2003 - 12:08 #16
Hej lasse.hal
Lige en sidste ting du bør prøve inden du sender den på værksted, hold Æble+S nede under opstart og lad Unix dele prøve at fikse problemet.
MacinTosse
Avatar billede lassehal Nybegynder
27. april 2003 - 12:50 #17
Jeg tror man skal være mere ekspert end jeg er.. for at bruge Unix siden... nu har jeg prøvet... men var lidt handlingslammet ved synet af den PC agtige side...
Avatar billede aeblenet Nybegynder
27. april 2003 - 15:43 #18
har du hevet den harddisk der var "syg" ud af maskinen ?
-hvis den stadig sidder i, kan den godt drille dig lidt.
Avatar billede lassehal Nybegynder
27. april 2003 - 18:35 #19
nej... det har jeg ikke prøvet... men det vil jeg nu ! Den er jo ganske tom. Men jeg prøver....
Avatar billede lassehal Nybegynder
27. april 2003 - 19:20 #20
aeblenet >>>> det hjalp ikke... desværre !
Avatar billede aeblenet Nybegynder
27. april 2003 - 23:05 #21
hmmmmmmmmm

Har du købt den brugt ?

Er den eller har den været overclocket ?
Avatar billede lassehal Nybegynder
27. april 2003 - 23:11 #22
nej... den er købt sprit ny... i lukket papkasse...
Og jeg har ikke overclocket den !!
Avatar billede aeblenet Nybegynder
28. april 2003 - 07:45 #23
det lyder akkurat som om din processor ikke kan klare varmen.
-byt og forlang pengene retur eller en ny maskine.

Det kan være en fejlproduktion.
Avatar billede lassehal Nybegynder
12. maj 2003 - 13:53 #24
Nu er maskinen på vej hjem fra værksted.... Problemet var at OS 10.2.5 laver problemer sammen med USB HUB..... løses i OS 10.2.6 !!!!

Det kostede mig 400 kr. at få den oplysning.....
Avatar billede aeblenet Nybegynder
12. maj 2003 - 14:09 #25
-det kunne du jo bare have sagt. ;-)

Næste gang der er bøvl, husker du vel at frakoble de eksterne enheder ?
-det er nemlig ALTID en god tommelfingerregel.

Og så må du forresten have held og lykke med maskineriet.