Avatar billede 1005 Nybegynder
26. april 2003 - 09:55 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

database for dummies

jeg har en kunde der selv ønsker at kunne ændre enkle data forskellige steder på sit site - men jeg har aldrig lavet noget der ligner tidligere -  jeg kan kun html og enkle java ting - hvordan lærer jeg så enkelt som muligt noget database og med hvilket program/litteratur etc..

vh 1005
Avatar billede the-webghost Nybegynder
26. april 2003 - 09:58 #1
Jeg har selv lavet sådan noget et par gange med hjælp af mySQL og PHP....
Jeg kan godt hjælpe dig med at kode det, hvis det er!
Avatar billede keysersoze Guru
26. april 2003 - 10:03 #2
for at kunne få hevet en database ind over skal du benytte et serverside-sprog som asp eller php. På den måde kan du gøre hele siden dynamisk bl.a. vha et admin-modul.

Hvis du selv vil gå i gang er der god hjælp at hente til asp på www.html.dk, www.netcoders.dk og www.activeserverpages.dk - men vil du helst lade en anden om det er du velkommen til at kontakte mig. mail/msn kim@soze.dk - icq 32036024
Avatar billede 1005 Nybegynder
26. april 2003 - 11:45 #3
takker for jeres svar - jeg pløjer lige html.dk igennem - jeg vender tilbage vh 1005
Avatar billede 1005 Nybegynder
26. april 2003 - 13:45 #4
supplerende sp. - min kunde har x antal emner han sælger - på disse emner skal der løbende skiftes informationer, pris, størrelser, producent etc. - er det her så den rigtige vej at gå ?
og hvordan foregår det egentlig når der skal ændres på disse ovennævnte variable ?

vh 1005
Avatar billede keysersoze Guru
26. april 2003 - 13:55 #5
alt skal ind i databasen som skal sættes ordentligt op med relationer of normalformer - og disse data kan let manipuleres. De vigtigste ting at kunne i sådan et system foruden at kunne sætte databasen ordentligt op er; insert, update og select i SQL - de ting kan der læses om på de sider jeg gav.

det _er_ trods alt ikke helt let at gå til og der skal også være en vis sikkerhed i det. Derfor skal du ikke forvente at være færdig med det på én dag...
Avatar billede 1005 Nybegynder
26. april 2003 - 14:17 #6
jeg sidder og arbejder med det nu - umiddelbart ikke så svært, men lad mig nu se -
kan jeg i min Personal Web Manager lave asp sider ? - eller skal der bruges en html editor ? - eller kan jeg med ex. wordpad lave asp sider - har jeg evt skrevet koden i wordpad, hvordan så gemme som asp ?
Avatar billede keysersoze Guru
26. april 2003 - 14:33 #7
du kan lave asp-sider i hvad du end vil - bare du kan skrive (notepad, ultraedit....) og du gemmer bare filen som .asp
Avatar billede 1005 Nybegynder
26. april 2003 - 14:37 #8
tak for jeres/din keysersoze - gode hjælp - jeg vil gerne have lov at kontakte dig keysersoze igen hvis jeg brænder sammen - er det iorden - jeg respektere selvfølgelig hvis ikke - vh 1005
Avatar billede keysersoze Guru
26. april 2003 - 18:24 #9
du er velkommen til at kontakte mig - kan jo bare lade være med at melde tilbage :)