Avatar billede bodhisatva Nybegynder
26. april 2003 - 08:53 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

MS SQL 2000 connection string

Jeg bruger disky's DbHandler, men har lidt problemer med at connecte til en extern Ms Sql2000 server.

<%@ page language="java" import="java.sql.* " %>
<jsp:useBean id="db" name="db" class="disky.DbHandler" scope="page"/>
<%
// åbner databasen
db.open("jdbc:microsoft:sqlserver://mssql.hostname.dk","DatabaseName=databasenavn","username","password");

    String sql = "select * from test";
    ResultSet rs = db.doQuery(sql);

    out.println(rs);

    if(rs != null){
    while(rs.next()){
    String txt = rs.getString("test");
    out.println(txt);
    }

    else{
    out.println("der er ingen output");
    }

    %>

Når jeg prøver at udskrive mit ResultSet får jeg null tilbage.

What to do?
Avatar billede arne_v Ekspert
26. april 2003 - 08:57 #1
Den her:

db.open("jdbc:microsoft:sqlserver://mssql.hostname.dk",
"DatabaseName=databasenavn","username","password");

ser meget suspekt ud !

Jeg formoder at du skal kalde med 3 eller 4 argumenter:
  (driver navn)
  URL
  username
  password

Og ikke noget "databasename=databasename".
Avatar billede arne_v Ekspert
26. april 2003 - 09:03 #2
Ihvertfald er de JDBC kald der skal udføres:

class.forName("com.microsoft.jdbc.sqlserver.SQLServerDriver");
Connection con = DriverManager.getConnection("jdbc:microsoft:sqlserver://databasenavn", "brugernavn", "password");
Avatar billede bodhisatva Nybegynder
26. april 2003 - 09:07 #3
db.open("com.microsoft.jdbc.sqlserver.SQLServerDriver","jdbc:microsoft:sqlserver://mssql.hostname.dk","username","password");

virker på samme måde. Jeg får meddelelsen:
"null der er ingen output"
Avatar billede arne_v Ekspert
26. april 2003 - 09:08 #4
Hov det er ikke rigtigt:

class.forName("com.microsoft.jdbc.sqlserver.SQLServerDriver");
Connection con = DriverManager.getConnection("jdbc:microsoft:sqlserver://servernavn:1433;DatabaseName=databasenavn", "brugernavn", "password");

ser mere korrekt ud.
Avatar billede arne_v Ekspert
26. april 2003 - 09:09 #5
Sorry for den vildledende statement.
Avatar billede bodhisatva Nybegynder
26. april 2003 - 09:25 #6
Nåh, så kom vi så langt. Følgende viser nu mit script:

<%@ page language="java" import="java.sql.* disky.*" %>
<jsp:useBean id="db" name="db" class="disky.DbHandler" scope="page"/>
<%

Class.forName("com.microsoft.jdbc.sqlserver.SQLServerDriver").newInstance();
Connection con = DriverManager.getConnection("jdbc:microsoft:sqlserver://mssql.host.dk:1433;DatabaseName=dbnavn","user","pass");
    String sql = "select * from test";
Statement stmt = con.createStatement();
ResultSet rs = stmt.executeQuery(sql);

    out.println(rs);

    if(rs != null){
    while(rs.next()){
    String txt = rs.getString("test");
    out.println(txt);
    }

    else{
    out.println("der er ingen output");
    }

    %>

Men, nu melder Resin om en fejl:

java.lang.ClassNotFoundException: com.microsoft.jdbc.sqlserver.SQLServerDriver
    at com.caucho.util.DynamicClassLoader.loadClass(DynamicClassLoader.java:530)
    at java.lang.ClassLoader.loadClass(ClassLoader.java:255)
    at java.lang.ClassLoader.loadClassInternal(ClassLoader.java:315)
    at java.lang.Class.forName0(Native Method)
    at java.lang.Class.forName(Class.java:140)
    at _functions._dbopen__jsp._jspService(/functions/dbopen.jsp:14)
    at com.caucho.jsp.JavaPage.service(JavaPage.java:75)
    at com.caucho.jsp.Page.subservice(Page.java:506)
    at com.caucho.server.http.FilterChainPage.doFilter(FilterChainPage.java:182)
    at com.caucho.server.http.Invocation.service(Invocation.java:315)
    at com.caucho.server.http.CacheInvocation.service(CacheInvocation.java:135)
    at com.caucho.server.http.RunnerRequest.handleRequest(RunnerRequest.java:344)
    at com.caucho.server.http.RunnerRequest.handleConnection(RunnerRequest.java:274)
    at com.caucho.server.TcpConnection.run(TcpConnection.java:139)
    at java.lang.Thread.run(Thread.java:536)
Avatar billede arne_v Ekspert
26. april 2003 - 09:36 #7
Du skal have jar-filen fra Microsoft anbragt i classpathen.

Der er flere muligheder:

* global classpath via environment variabel CLASSPATH

* serverens lib directory

* web applikationens lib directory
Avatar billede bodhisatva Nybegynder
26. april 2003 - 10:34 #8
Nåh, så langt så godt. Nu har jeg valideret at der rent faktisk er forbindelse, ved at sætte system dsn op på serveren og kalde databasen med følgende:

<%@ page language="java" import="java.sql.* disky.*" %>
<jsp:useBean id="db" name="db" class="disky.DbHandler" scope="page"/>
<%
db.open("sun.jdbc.odbc.JdbcOdbcDriver","jdbc:odbc:db-navn","user","pass");
String sql = "select * from test";

ResultSet rs = db.doQuery(sql);

    out.println(rs);
    out.println("<br>" + db.open("sun.jdbc.odbc.JdbcOdbcDriver","jdbc:odbc:db-navn","user","pass") + "<br>");
    if(rs != null){
    while(rs.next()){
    String txt = rs.getString("test");
    out.println(txt);
    }

    else{
    out.println("der er ingen output");
    }

    %>

Det giver det korrekte resultat:
sun.jdbc.odbc.JdbcOdbcResultSet@425eb9
true
test1 test2 test3

Men, det var jo ikke meningen man skal sætte sys dsn op på serveren for at connecte.
Der må findes noget alá:

db.open("org.gjt.mm.mysql.Driver","jdbc:mysql:3306//host/auktion","user","pass");
som jeg bruger til mysql connections??
Avatar billede arne_v Ekspert
26. april 2003 - 10:40 #9
Ja.

Din første version bør virke så fremt du får anbragt den rigtige jar-fil
i classpath.

(Du har downloadet og installeret MS SQLServer 2000 JDBC driver
fra Microsoft ikke ?)
Avatar billede arne_v Ekspert
26. april 2003 - 10:41 #10
Og JDBC ODBC bridgen fra SUN sucks til high-volume ting.

Den er ikke thread-safe.

Man kan få mærkelige fejl under high load.
Avatar billede bodhisatva Nybegynder
26. april 2003 - 10:45 #11
Jo, jeg har hentet driveren, indstalleret den og fik ikke rigtig noget resultat ud af det.

Jeg prøvede derefter at kopiere mssqlserver.jar ind i resin/lib - men ikke noget resultat.
Avatar billede arne_v Ekspert
26. april 2003 - 10:47 #12
Genstartede du også Resin efter at have kopieret den ind i lib ?
Avatar billede bodhisatva Nybegynder
26. april 2003 - 10:51 #13
Ja, jeg genstartede faktisk også hele maskinen
Avatar billede arne_v Ekspert
26. april 2003 - 11:34 #14
Efter at have læst lidt mere på nettet, så kunne det måske være
interessant at putte msbase.jar og msutil.jar i resin lib også.
Avatar billede bodhisatva Nybegynder
26. april 2003 - 11:39 #15
Det gjorde jeg faktisk i samme håndevending :) - men lige meget har det hjulpet
Avatar billede arne_v Ekspert
26. april 2003 - 11:44 #16
Mystisk.

Jeg har lige prøvet med:

public class MsTest {
  public static void main(String[] args) throws Exception {
      Class.forName("com.microsoft.jdbc.sqlserver.SQLServerDriver").newInstance();
  }

C:\>java MsTest
Exception in thread "main" java.lang.ClassNotFoundException: com.microsoft.jdbc.
sqlserver.SQLServerDriver
        at java.net.URLClassLoader$1.run(URLClassLoader.java:200)
        at java.security.AccessController.doPrivileged(Native Method)
        at java.net.URLClassLoader.findClass(URLClassLoader.java:188)
        at java.lang.ClassLoader.loadClass(ClassLoader.java:297)
        at sun.misc.Launcher$AppClassLoader.loadClass(Launcher.java:286)
        at java.lang.ClassLoader.loadClass(ClassLoader.java:253)
        at java.lang.ClassLoader.loadClassInternal(ClassLoader.java:313)
        at java.lang.Class.forName0(Native Method)
        at java.lang.Class.forName(Class.java:120)
        at MsTest.main(MsTest.java:3)

C:\>java -classpath .;\MSSQL\jdbc\lib\mssqlserver.jar MsTest
Exception in thread "main" java.lang.NoClassDefFoundError: com/microsoft/jdbc/base/BaseDriver
        at java.lang.ClassLoader.defineClass0(Native Method)
        at java.lang.ClassLoader.defineClass(ClassLoader.java:486)
        at java.security.SecureClassLoader.defineClass(SecureClassLoader.java:111)
        at java.net.URLClassLoader.defineClass(URLClassLoader.java:248)
        at java.net.URLClassLoader.access$100(URLClassLoader.java:56)
        at java.net.URLClassLoader$1.run(URLClassLoader.java:195)
        at java.security.AccessController.doPrivileged(Native Method)
        at java.net.URLClassLoader.findClass(URLClassLoader.java:188)
        at java.lang.ClassLoader.loadClass(ClassLoader.java:297)
        at sun.misc.Launcher$AppClassLoader.loadClass(Launcher.java:286)
        at java.lang.ClassLoader.loadClass(ClassLoader.java:253)
        at java.lang.ClassLoader.loadClassInternal(ClassLoader.java:313)
        at java.lang.Class.forName0(Native Method)
        at java.lang.Class.forName(Class.java:120)
        at MsTest.main(MsTest.java:3)

C:\>java -classpath .;\MSSQL\jdbc\lib\mssqlserver.jar;\MSSQL\jdbc\lib\msbase.jar MsTest

C:\>
Avatar billede arne_v Ekspert
26. april 2003 - 11:47 #17
Det skal kunne bringes til at virke.

Har du checket at dine jar-filer er OK med:
  jar tvf xxxxx.jar
?
Avatar billede bodhisatva Nybegynder
26. april 2003 - 13:18 #18
jeg har faktisk fundet en driver på www.atinav.com som ser ud til at virke. Sat den op i min CLASSPATH - og fået et svar tilbage om at den ikke kan finde min database på sql-serveren. Om det er fordi databasen indeholder - (bindestreg) er jeg ved at finde ud af.

Jeg har ikke kontrolleret mine .jar filer, men vil nu kigge nærmere på dem, og prøve CLASSPATH til dem også.