Avatar billede mcmeyer Nybegynder
25. april 2003 - 17:32 Der er 11 kommentarer og
2 løsninger

Win98 tror mine nye Harddisk er en Cd-Rom??

Jeg har i dag sat en ny Harddisk i min PC.

Jeg har sat min nye HDD på mindten af IDE-kabel 1, og den gamle HDD i enden af IDE-kabel 1.

På IDE kabel 2 sidder der en CD-Rom på miden og for enden (2 stk)

Jeg har sat jumperen på den nye HDD til slave, og sikret mig at jumperen på den gamle sidder på Master.

Når jeg åbner windows (98SE) tror den at det er en CD-Rom og her tildelt den bogstav G: (på den gamle HDD er der en C: og en D: Partition)

What to do??

Den nye disk er en Mastor Dimondplus 9 120 GB 8 MB cache, og jeg bruger som sagt WIN 98 SE..

Biosen kan se den nye disk så Primary Slaye, og kan også se at der er 122 GB plads på den, men windows kan ikke??
Avatar billede kipolaks Nybegynder
25. april 2003 - 17:35 #1
prøv først at tage alle dine cdrom drev fra og se om det så vil virke.. hvis det virker, så begynd at bygge op derfra :) hvis det ikke virker.. :( tjaaa så er det sq en mærkelig disk du har fået dig :)
Avatar billede Hans Frederik Novice
25. april 2003 - 17:40 #2
prøv at opdateere BIOS, selvom den kan se disken, er det ikke sikkert at den fatter at understøtte den!
Avatar billede mcmeyer Nybegynder
25. april 2003 - 17:43 #3
Hvordan opdatere jeg biosen?
Avatar billede oxygenic Nybegynder
25. april 2003 - 17:49 #4
Sæt den gamle harddisk som Primary Master og den anden (nye) som Primary Slave.
Du skal ikke pille ved cd-rom drevet - det skal bare blive siddende som Secondary Master.
Hvis dette ikke fungere, så sæt den nye harddisk som Secondary Master og cd-rom drevet som Secondary Slave.
Avatar billede mcmeyer Nybegynder
25. april 2003 - 18:41 #5
Jeg har forsøgt at køre helt uden Cd-rommer. og sætte disk2 som både sek. master og sek. slave - uden resultat. Windows tror stadig det er en CD-rom-.
Avatar billede fromsej Praktikant
25. april 2003 - 19:07 #6
Har du  Fdisket og formateret den nye HD?
Det kan du gøre fra win98 i en Dosprompt.
Avatar billede c-holst Novice
25. april 2003 - 20:18 #7
mest naturligt ville man vel sætte sit c-drev som primær master og et cddrev som primær slave...
så den nye disk som sekundær master og det sidste cddrev som sekundær slave. har du en brænder er der mange der vil anbefale at den sættes som sekundær master og den nye hd som sekundær slave.
Avatar billede c-holst Novice
25. april 2003 - 20:19 #8
undskyld hvis jeg gentager dig yxygenic
Avatar billede c-holst Novice
25. april 2003 - 20:20 #9
der er vel ikke noget i vejen for at den hedder g: du har jo allerede a: b: c: d: e: f:
Avatar billede mcmeyer Nybegynder
26. april 2003 - 08:05 #10
Efter vejledning på IRC hentede jeg programmet "partition magic 8" - da det først var installeret tod det min pc ca 10 sek at fatte det var en disk, og jeg kunne derefter formatere og opdele i partitioner (meget nemmere end fdisk iøvrigt)
Avatar billede fromsej Praktikant
26. april 2003 - 08:55 #11
Tak for point.*S*
Avatar billede Hans Frederik Novice
26. april 2003 - 10:14 #12
er det nu så smart at sætte cd-rom sammen med hd og cd-rom2 sammen med hd2?, er det ik sådan at hvis cd-rommen er IDE 33, så biver disken ligeså langsom?
Avatar billede mcmeyer Nybegynder
29. april 2003 - 11:32 #13
Aner ikke hvad du snakker om men kan da sige at pc'en er sat sådan sammen nuy, at hardisk 1 og 2 kører på det primære kabel og cd-rom 1 og 2 kører på de sekundære kabel.! Og det viker som sagt fint