Avatar billede snowball Novice
21. november 2000 - 14:54 Der er 10 kommentarer og
2 løsninger

ASUS CUBX vs CUVX

Jeg står og skal købe nyt MB, og vil nu hurtigt gerne høre hvad forskellen (hvis der er nogen!?) mellem de 2 motherboards når vi snakker performence osv. ?

Den eneste jeg så\'n lige har kunnet finde ud af, så skulle den eneste forskel være, at CUBX\'eren kører med et Intel 440BX chipsæt og CUVX\'eren kører med et VIA 694Z chipsæt ! Har det det store og sige ???

CUBX: http://www.asus.com.tw/products/Motherboard/Pentiumpro/Cubx/feature.html

CUVX: http://www.asus.com.tw/products/Motherboard/Pentiumpro/Cuv4x/feature.html

Det skal måske lige tilføjes, at der ikke er planer om at CPU\'eren skal overclockes !!!

Snowball
Avatar billede mains Nybegynder
21. november 2000 - 15:03 #1
Der er bl.a. forskel på den bushastighed de 2 motherboards er designet til at køre med. BX chipsettet fra Intel er efterhånden en gammel sag, og har kun officiel support for 66 og 100 MHZ bus, hvorimod Via\'s har support for både 66,100 og 133. Motherboards med BX Chipset kan dog godt tunes til at høre f.eks 133, 138 eller mere, men det er på bekostning af at dit Grafikkort kommer til at køre ved en højere bus frekvens, dvs overclocking af dit Grafikkort.

Hvis din CPU er af typen der benytter en busfrekvens på 133 vil Via-boardet være et naturligt valg, medmindre du vælger et board med et helt andet chipset, som f.eks Intels 815.
Det kunne være Asus CUSL2.

/mains
Avatar billede mains Nybegynder
21. november 2000 - 15:05 #2
Det skal dog siges at BX chipsettet faktisk er et ganske godt og hurtigt chipset, og i mange benchmark overhaler Via\'s. Så det er ikke en skrammelbunke, som ovenstående måske kunne antyde.
Avatar billede snowball Novice
21. november 2000 - 15:10 #3
Ved godt at BX\'eren kun officielt står til 100mhz, men inde i BIOS\'en kan man faktisk sætte den helt op til 150 ;)

CPU\'en er en Intel PIII EB 800mhz !

Snowball

Avatar billede cstern Nybegynder
21. november 2000 - 15:16 #4
Jeg har et CUBX der kører med PIII733 med 133MB FSB. Det fungerer strålende. Da jeg skulle bestemme hvilket board jeg skulle bruge, chekkede jeg Tom\'s Hardware (jeg havde nemlig begge boards på hylden) og der var BX\'eren bedre i test. Desuden er netop BX chipssettet kendt for meget høj stabilitet. Jeg benytter i øvrigt et Creative TNT2 grfx uden problemer (med WinMe\'s drivere).
Når alt dette er sagt vil jeg nok idag kikke efter et board med ATA100 osv, som mains foreslår. www.tomshardware.com
Avatar billede snowball Novice
21. november 2000 - 15:17 #5
Hvor meget forskel er der på BX\'eren og VX\'eren i de test du har læst ??? Har du evt. et link til dem ??

Snowball
Avatar billede cstern Nybegynder
21. november 2000 - 15:20 #6
Avatar billede cstern Nybegynder
21. november 2000 - 15:22 #7
Avatar billede mains Nybegynder
21. november 2000 - 15:27 #8
Nu snakkede du selv om at du ikke ville overclocke, så jeg antog at du heller ikke ville overclocke dit gfx-kort. Jeg har selv et BX Board med en PIII 600 der kører 800MHZ med 133 MHZ på bussen, samt et GeForce kort, og det spiller fint. Så hvis du er indstillet på at overclocke grafikkortet, så er Cubx et fint valg. Du kan evt også lige kaste dit øje på CUSL2 her --> http://www.anandtech.com/showdoc.html?i=1274&p=4

/mains
Avatar billede snowball Novice
21. november 2000 - 15:31 #9
Jeg har et CUBX bundkort og er også ganske godt tilfreds med det. Der sktete bare noget uheldigt i går (som vi ikke skal komme ind på her ;)) som gør at jeg nu skal ha\' et nyt. De steder jeg lige har snakket med havde ikke flere CUBX\'er med kun CUVX\'er. Derfor ville jeg bare lige høre om jeg går glip af noget (meget) ved at købe et CUVX i stedet !?

Snowball
Avatar billede cstern Nybegynder
21. november 2000 - 15:36 #10
showball: der er en ubetydelig forringelse i performance som du kan se i det link jeg lagde 15.22. CUVX er også meget fint.

Mig bekendt er der ikke nogen overcloking af grafikssystemt i CUBX.
PS. det er ikke fordi jeg ikke vil svare på evt kommentarer til dette (hvis der kommer nogen), men jeg skal gå nu og kommer først online igen i morgen...
Avatar billede mains Nybegynder
21. november 2000 - 16:12 #11
Jo der er overclocking af grafikkortet, men de fleste kan nu godt klare det. Det skyldes at man kun har AGP divider 1 eller 3/2, dvs hvis bundkortet er sat til at kører 133mhz, kører dit AGP kort med ca 88mhz i modsætning til specifikationerne på AGP som er 66mhz, så der er en ikke ubetydelig overclocking af bussen til dit grafikkort, det samme gør sig iøvrigt gældende for PCI bussen. Dog er grafikkortet sjældent problemet, men jeg har måttet udskifte mit SCSI kort, det kunne ikke klare 133mhz på et BX Board.

PS Jaja, den er god med dig cstern, vi er åbenbart ikke fine nok. :)
Avatar billede snowball Novice
21. november 2000 - 16:52 #12
Det hele endte med at jeg bestilte et nyt CUBX der hvor jeg havde købt PC\'en i sin tid !

Tak for jeres svar :)

Snowball