Avatar billede gekko Nybegynder
21. november 2000 - 14:50 Der er 33 kommentarer og
1 løsning

ADSL & LAN - en gang for alle :-)

Hey!
Jeg har (som hundredevis af andre her på siderne) anskaffet mig en ADSL-opkobling (Cybercity), som jeg vil dele over 4 computere.  Jeg har købt en hub og ledninger (under kyndig vejledning af folk her på siden), og jeg har nu sat computerne op.  Alle virker på internettet - men ingen af dem kan finde/se hinanden!
Hvad gør jeg for at både lokal netværket virker OG computerne kan gå på nettet samtidigt?  SKAL en af computerne være tændt for, at det kan lade sig gøre?
Håber der er nogen, der kan give et klart svar! ;-)
Avatar billede cc2000 Nybegynder
21. november 2000 - 14:53 #1
Har du slået fil & udskriftsdeling til på alle maskinerne! Det vil nok også være en god ide at sætte dem til samme workgroup hvis du ikke allerede har gjort det.
Avatar billede tingleff Praktikant
21. november 2000 - 14:55 #2
alle pc\'erne skal ha samme arbejdsgruppenavn og du skal tilføje fil og udskriftsdeling på alle pc\'erne. du skal også installere klientprogram til microsoftnetværk og bagefter sætte primær logon til det klientprogram.

håber det hjalp

/tingleff
Avatar billede handmade Nybegynder
21. november 2000 - 14:55 #3
Hver computer skal have sin egen IP og fælles subnet:
Fx.: 192.168.0.1/02.03.04.05 osv.
Subnet 255.255.255.0
Samme arbejdsgruppe fx.: workgroup eller et eller andet.
Avatar billede strax Nybegynder
21. november 2000 - 14:57 #4
Kan ikke helt gennemskue dit spørgsmål:

>> Hvad gør jeg for at både lokal netværket virker OG computerne kan gå på nettet samtidigt?

Virker lokalnettet når i IKKE er på nettet?

Under alle omstændiger skal du i control panelet under netværk (højreklik network neighborhood -> properties) klikke på file & printsharing og sætte kryds i deling af filer med andre. Hvis dette ikke er sat, kan I ikke \"se\" hinanden som ikoner i network neighborhood. Hvis du kører TCP/IP (det gør du!!) *gg*, kan du jo også lige pinge de andre maskiner, bare for at verfificere at de er det. Dette er jo også en måde at \"se\" dem på. (ping net.vær.k-a.dresse)
Avatar billede danagadk Nybegynder
21. november 2000 - 15:07 #5
Det allernemmeste er at installere NetBEUI protokol, og kun lade din fil- og printerdeling og klientservice have med bindinger mod NetBEUI protokollen.

Derved er der ikke mulighed for andre udefra kan blande sig i kommunikationen mellem dine lokale maskiner.
Du kan naturligvis også anvende IPX protokollen i stedet (men en af de to, eftersom de ikke er IP baserede).

Ikke fordi der er noget problem i at binde disse services til IP protokollen, men der er jo ingen grund til at lade potentielle døre stå åbne for evt. crackere.

Lige en ting mere: Du skal være opmærksom på at der ikke er nogen af dine maskiner som er direkte synlige udefra, eftersom din router ikke sender pakker ind til maskinerne bag routeren (normalt). Deraf kunne man forestille sig, at du ikke behøvede at installere andre protokoller (som dem jeg nævnte: NetBEUI eller IPX), men sender din maskine en pakke ud (gennem routeren) om at den hedder dette eller hint (og det gør en Windows maskine altså), ja så står porten åben den anden vej alligevel ind til din maskine, og kan alligevel modtage forespørgsler udefra.

En lille diskussion omkring dette med opsætning af routeren, som du måske også kan lære lidt af kan du se her: http://www.eksperten.dk/spm/33115

En anden mulighed er at installere ZoneAlarm på alle maskinerne og lade dit lokale adresseområde (192.168.1.3 til 192.168.1.254) være åbent for alt. Derved undgår du at installere ekstra protokoller.

Med TCP/IP som protokollen i fil-delingen vil det hjælpe gevaldigt hvis du opretter en lmhosts fil (hedder normalt C:\\Windows\\LMHosts - ingen endelse). Der ligger en eksempelfil der hedder LMHosts.sam (tag en kopi af filen og omdøb den til samme navn, uden endelse, men husk først at slå visning af alle efternavne til i indstilingerne i Windows\'s stifinder). Ret den til sådan at den indeholder IP-adresser og maskinnavne som findes i dit net, og læg den på alle dine maskiner. På evt. NT/Win2k maskiner skal den lægges i C:\\WinNT\\System32\\Drivers\\Etc.

Nu kan IP-adressen jo skifte alt efter hvilken maskine du tænder først, så det allerbedste er at give alle dine maskiner en fast IP-adresse. Routeren vil selv finde ud af at disse adresser er optagede (fordi de svarere når den (hele tiden) undersøger om de adresser den skal dele ud af er optagede). Du skal bare huske at udover 192.168.1.3 og derudaf også skal have netmasken 255.255.255.0 og standard gateway 192.168.1.1, samt DNS skal sættes til CyberCitys DNS\'er: 212.242.40.3 og 212.242.40.51.

Det vil hjælpe svært på det at maskinerne kan finde hinanden, hvis de har samme arbejdsgruppe, f.eks. WORKGROUP.

Skriv hvis du vil have flere oplysninger

/Dan
Avatar billede danagadk Nybegynder
21. november 2000 - 15:08 #6
Hmmm... sjovt... der var ingen der havde svaret da jeg startede med at skrive. Der kan man se hvor hurtigt det går. Hehe.

/Dan
Avatar billede tingleff Praktikant
21. november 2000 - 15:09 #7
ejj hvor er du smart at høre på....idiot
Avatar billede gekko Nybegynder
21. november 2000 - 15:10 #8
OK - vi tager den lige i slow, ik? ;-)
Jeg havde allerede valgt den samme \"arbejdsgruppe\", jeg havde valgt at dele mine filer med andre og jeg havde allerede installeret \"klientprogram til Microsoft-netværk\" og valgt denne som primær netværks logon.  Jeg har derimod hak i \"Hent automatisk en IP-adress\" - dvs. det er nok her problemet er!  Hvad skal jeg så skrive i stedet for - hvordan finder jeg ud af, hvad min IP-adresse er?
Avatar billede danagadk Nybegynder
21. november 2000 - 15:11 #9
Winipcfg /all fra Start, Kør...
Avatar billede tingleff Praktikant
21. november 2000 - 15:17 #10
f.eks...IP nr 192.168.100.2 og den næste 192.168.100.3 osv...

Derefter undernetmasken skal være 255.255.255.0

Du har gateway\'en ik??

/tingleff
Avatar billede gekko Nybegynder
21. november 2000 - 15:22 #11
Jeg har installeret NetBEUI protokol\'en og nu kører alt som det skal!  Tak til danagadk!
Avatar billede tingleff Praktikant
21. november 2000 - 15:24 #12
jamen dit netværk vil køre langsommer når du bruger netbeui....netbeui kan ikke finde ud af at dirgere....

/tingleff
Avatar billede danagadk Nybegynder
21. november 2000 - 15:30 #13
(NetBEUI er faktiskt hurtigere... *S* og løser samtidigt nogle sikkerhedsproblemer)
Avatar billede tingleff Praktikant
21. november 2000 - 15:35 #14
det vil da gå alle pc\'erne igennem selvom den godt ved hvor dataen skal hen...ligesom hubben!!
Avatar billede danagadk Nybegynder
21. november 2000 - 18:29 #15
Så vidt jeg ved, så opretholder NetBEUI protokollen også en MAC-adresse-liste, så den ved hvorhen den skal sende en bestemt pakke. Men jeg kan jo tage fejl... =)

/Dan
Avatar billede burningice Nybegynder
21. november 2000 - 22:25 #16
Netbeui er en skod protokol. Den går igennem alle pc\'er, som tingleff også siger... plus at den laver en MASSE unødvendig støj på netværket via broadcast
Avatar billede tingleff Praktikant
22. november 2000 - 08:46 #17
Mange gange tak cyberfessor:-)

Det er sådan danagadk!!

/tingleff
Avatar billede tingleff Praktikant
22. november 2000 - 08:47 #18
Selvfølgelig ved den hvor den skal sende pakken hen, men det vil alligevel prøve at gå hele netværket igennem!! That\'s it!

/tingleff
Avatar billede danagadk Nybegynder
22. november 2000 - 12:28 #19
Det er da nok en gammel opfattelse at NetBEUI er hurtig - eller også er det LilleBløøød\'s opfattelse ( - se anden paragraf under Fig. 3 her: http://msdn.microsoft.com/library/techart/msdn_bonnet.htm ), det var deraf jeg lige slyngede ud at den er hurtigere, men jeg har da selv fjernet den totalt i firmanettet jeg styrer, men derhjemme bruger jeg den da jeg har Internettet helt inde omkring ørene i min ADSL opkobling (offentlige adresser bag routeren). Det betyder at jeg kan garantere at der ikke er nogen udefra der kommer ind på maskinerne og så skal der ikke vedligeholdes lmhosts filer på alle maskinerne.

Altså jeg kan da kun give Jer ret i at jeg ikke synes at NetBEUI er optimal, men den er lette at sætte op hvis man vil have det overstået i en fart, ikk\'? *S*

/Dan
Avatar billede gekko Nybegynder
22. november 2000 - 13:21 #20
Ok, men hvad så, hvis man gerne vil bruge lidt mere tid på det - og men gerne vil have det hurtigste netværk (jeg har Zone Alarm på alle computerne).  Hvad gør man så?  Og please: step by step, hvor alt bliver forklaret... vi er jo ikke alle sammen cyberfessors ;-)
Avatar billede tingleff Praktikant
22. november 2000 - 13:21 #21
Jamen det har du da helt ret i, det er det nemmeste, men tcp-ip protokollen er den optimale.

Godt at høre fra dig :-)

/tingleff
Avatar billede gekko Nybegynder
22. november 2000 - 13:22 #22
(jeg uddeler selvfølgelig gerne nogle flere point for en god besvarelse)
Avatar billede burningice Nybegynder
22. november 2000 - 13:25 #23
jo, den er RIGTIG nem at sætte op, man skal faktisk ikke gøre andet end at installere den, så virker det. Men noget for noget, den er ikke go\' i længden.
Avatar billede tingleff Praktikant
22. november 2000 - 13:27 #24
Gekko-----hvad menes der med det??? *GG*

/tingleff
Avatar billede gekko Nybegynder
22. november 2000 - 13:30 #25
Hvad menes der med hvad? :-)
Avatar billede burningice Nybegynder
22. november 2000 - 13:33 #26
ok... jeg er ikke helt inde hvad der indgår i cybercitys løsning?? er det en router som du har koblet på din hub?? Fungerer den som gateway på dit netværk??
Hvilke IP adresser bruger du??
Avatar billede tingleff Praktikant
22. november 2000 - 13:39 #27
gekko----jamen jeg har jo foklaret hvordan du gør.

Du gir den ene computer ip-nummer 192.168.100.2
& den anden : 192.168.100.3 osv.
undernetmasken på alle computerne skal hedde 255.255.255.0
Alle computere skal have routerens ip-nummer stående i gateway\'en.

Længere er den ikke :-)

/tingleff
Avatar billede gekko Nybegynder
22. november 2000 - 13:40 #28
Altså jeg har en Cisco router og jeg har købt en hub. Jeg ved ikke om den fungerer som gateway (da jeg ikke helt er klar over hvad en gateway er :-), men når jeg kører commandoen \"winipcfg /all\" (som anbefalet af danagadk) står der, at min IP er 10.0.0.2 og at min standardgateway er 10.0.0.1.  Ydermere står der at min DNS-server er 212.242.40.3
Jeg håber, det kan hjælpe...?
Avatar billede gekko Nybegynder
22. november 2000 - 13:41 #29
Hvordan finder jeg routeren IP#?
Avatar billede burningice Nybegynder
22. november 2000 - 13:48 #30
følger der ikke et eller andet setupprogram med til routeren som du kan konfigurere den med?? Du skulle gerne kunne se ipadressen via den.

Du skal gøre som tingleff siger med hensyn til opsætning af tcp/ip protokollen. Ip adressen skal være fra 192.168.0.1 og op. Undernetmaske er 255.255.255.0
Gateway er routerens ipadresse og dns er de adresser som du har fået fra cybercity.
Avatar billede danagadk Nybegynder
23. november 2000 - 00:55 #31
Sådan lidt TCP/IP oplæring først... (-:

Gateway er ligesom en dør ud fra dit lokalnet, der kan godt være mere end en, men i dit tilfælde er der nok kun den ene, nemlig din Cisco router. (I tilfælde af flere ville hver router sikkert kende en vejviser (routetabeller) der så instruerede routerne i at sende pakker til den rigtige router for videre ekspedition).
Alle adresser der hedder 10.0.0.0-10.1555.255.255, 172.16.0.0-172.31.255.255 og 192.168.0.0-192.168.255.255 er private adresser. Bruger man dem som afsender adresse mod en maskine på Internettet, ville der aldrig komme svar tilbage, da routerne på Internettet ikke kan sende disse svarpakker tilbage nogen steder (private adresser indgår ikke i routernes routetabeller - undtagen måske lige mellem to specifikker routere - men uinteressant for os).
Derfor har ADSL routrere (normalt) en opsætning der oversætter afsenderadressen på vej ud i verden (til routerens egen offentlige adresse), samtidigt med at den holder rede på, at når der kommer svar tilbage fra specifikt dén modtagers svarpakke, så bliver pakken sendt til den interne maskine der afsendte pakken. Denne funktion hedder NAT (Network Address Translation) med PAT (Port Address Translation). Den sidste betyder at Hvis f.eks to interne maskiner begge forsøger at sende en UDP pakke mod host 11.22.33.44 fra deres port 777, så kan de ikke begge have denne afsenderport på Internettet, da de så også ville (set udefra) have den samme afsender IP adresse. Det ville forvirre (afhængigt af kommunikationen) modtegeren af pakken, og din router ville ikke kunne vide hvem i dit lokalnet svaret skulle sendes til. Derfor oversættes afsenderporten også i de fleste tilfælde.

SÅ kommer vi til netmasken: Netmasken instruerer hver enkelt maskine i lokalnettet i at sortere de pakker som skal sendes, om hvorvidt de kan sendes til en modtager i lokalnettet eller de skal sendes til standard gateway\'en, altså routeren, for videre ekspedition. Det hedder en maske idet de bits i masken der er ettere fortæller hvilke dele af adressen der beskriver nettet. Prøv selv at konvertere netmasken 255.255.248.0 til binært vha. Windows lommeregner (i videnskabelig tilstand). Indtast 255 og tryk på Binær. Så kommer der 8 ettaller. 248 bliver til 11111000, og totalt bliver denne maske til 11111111.11111111.11111000.0000000.
Lokal eller router-ekspedition: På samme måde kigger en PC\'s TCP/IP stack, når den skal sende en pakke. Den presser masken nedover sin egen afsenderadresse og får en netværksadresse. Hedder maskinen selv 192.168.1.4 med en maske 255.255.255.0, så bliver netværksadressen 192.168.1.0. Hedder modtageren 192.168.100.1, ville den kunne se at de ikke ligger i samme lokalnet, da kun sidste oktet må kunne ændre sig for at pakken skal sendes lokalt. Når modtageren ikke ligger i den lokale net, så skal pakken sendes til standard-routeren (som naturligvis skal ligge i samme lokalnet).

Derfor er det sådan at dine Windows maskiner skal ligge i samme IP net som din router for at kunne tale med routeren. Standardopsætningen fra CyberCity (se som tidl. nævnt bl.a. http://www.eksperten.dk/spm/33115 men også CC egen side om dette: http://www.cybercity.dk/support/cisco677_vejledning/manuel_installation/home.phtml?link=7 ) er vist ikke komplet, men når du siger at din standardgateway er 10.0.0.1 og din egen maskines adresse er 10.0.0.2, så ligger de i alt fald inden for samme net. Det ser jo rigtigt ud, og kommer der flere maskiner på så vil de sikkert få 10.0.0.3, 10.0.0.4 osv. (fra routeren som deler ud).

For at du kan få fat i noget fra en anden maskine i dit lokale net, så skal du jo også kunne finde den, men med automatisk uddelte adresser vil disse adresser jo ikke nødvendigvis være de samme fra gang til gang. Derfor er det smarteste at du giver din \'server\' (og det kan de jo alle være) fast konfiguration:

Noter DNS adresserne (normalt 212.242.40.3 og 212.242.40.51).
I Kontrol Panelet finder du netværk. I disse indstillinger finder du TCP/IP (sikkert bundet til dit netkort). I stedet for DHCP tildelt IP-adresse skal du angive fast tildelt adresse.
Skriv så en noget højere adresse end de andre (for ikke at skabe konflikter senere), f.eks. 10.0.0.100 eller opad, maske (som de andre, jeg antager det er) 255.255.255.0, standard gateway 10.0.0.1 (routerens IP adresse), og under fanen DNS skal du så sætte foromtalte adresser i.
Skal den være server i nettet (og det var jo meningen), så skal du også sørge for at dele med Fil- og printer deling (der er en knap til dette). Der er også en knap der viser Egenskaber for fildelingen, og har du een maskine som altid vil være tændt og være server, så anbefaler jeg at du i de avancerede indstillinger sætter Browse Master til at være slået til for den maskine (så holder den øje med maskiner der har resourcser i nette for dig).
Åh, ja, på fanen identifikation, skal du sørge for at have samme arbejdsgruppe på alle maskiner. Du skal naturligvis også give hver enkelt maskine sig eget navn, f.eks. Maskine100 som sidder på IP adressen 10.0.0.100  - Så genstarter man maskinen (desværre).

OK. Nu har denne maskine så fast IP adresse, og skal de andre kunne finde den også. Den sikreste metpode er at på alle andre maskiner indsættes maskinens navn og IP adresse i LMHosts filen (som ligger i Windows kataloget). Nemmeste metode: Start Kør, skrive notepad og tryk Enter. Flyt vinduet lidt væk. Start Kør, skriv Explorer og tryk Enter.
Find C:\\WINDOWS folderen, led efter lmhosts filen. Finder du kun een der hedder lmhosts.sam så tryk Ctrl-C, Ctrl-V, F2 og sørg for at navnet bliver lmhosts (fjern Kopi af og .sam). Træk nu denne fil ind i Notepad programmet.
Nederst tilføjes så IP adresser og navne (find selv nogle bedre navne):
10.0.0.100  Maskine100
10.0.0.101  Maskine101
10.0.0.102  Maskine102

Du kan lave det samme nummer med hosts filen - evt. bare kopiere lmhosts filen over i en fil med navnet hosts (også i c:\\Windows). Derved op¨år du at kunne bruge kommandoen PING fra et DOS vindue og se om der er forbindelse mellem maskinerne - ud fra maskinnavnet:
  C:\\>ping Maskine100

Hvor er vi henne nu...??? Jo, vi mangler vist kun ZoneAlarm.
Du henter den gratis udgave af ZoneAlarm fra http://www.zonelabs.com, på siden: http://www.zonelabs.com/zafreedownload.htm
Jeg vil nu gerne anbefale Pro versionen, men der skal man måske lige have noget at bruge det til. (Jeg kan fortælle, at hvis man skal lave noget der hedder VPN forbindelser, så du\'er kun Pro udgaven).

Efter installationen skal du så sørge for at sætte security settings til Low i Local Zone (se evt. 5.1 i http://www.zonelabs.com/zonealarm/help/ZoneAlarmHelp50.htm ). Du skal også angive at dit lokalnet er Local Zone, og det gøred under Advanced Zone Properties. Sæt et rødt hak i Adapter Subnettet hvor 10.0.0.x indgår, og så virker fildelingen fortsat i lokalnettet.

Jeg tror, at jeg vil smutte i seng nu, men du kunne måske lige læse detteog se om der kommer nogle spørgsmål ud fra dette, gekko - eller Jer andre?

/Dan

PS: VÆLDIG god ide med et nyt spørgsmål, med nogle gode point... Men du behøver nu ikke, for det handler nu mest om at få tingene til at fungere - ikke pointene (som du kan se).
Avatar billede tingleff Praktikant
23. november 2000 - 09:00 #32
Flot svar---DAN

/tingleff
Avatar billede danagadk Nybegynder
23. november 2000 - 12:22 #33
Takker ydmygt.. *S*

/Dan
Avatar billede gekko Nybegynder
24. november 2000 - 13:10 #34
Hej Dan!
Tusind tak for dit - omfangsrige - svar!
Jeg åbner et nyt spørgsmål, der hedder \"Hvad fa\'en er det der TCP/IP? (om LAN og ADSL)\", hvor du bare kan kopiere og paste dette her.  Så skal du nok få pointene (på trod af din beskedne kommentar :-)

Mvh.
Gekko