Avatar billede newbie.dk Praktikant
21. november 2000 - 09:07 Der er 16 kommentarer og
2 løsninger

ASP vs PHP

Hvad er forskellen på asp og php?
Gerne fordele og udlemper.
Hvordan kommer jeg igang? Hvad skal jeg bruge til asp, software - bøger - sites??
Hvad skal jeg bruge til php, software - bøger - sites??
Evt. andre ting.
Eksperten.dk var før hen lavet i asp, kan det passe de lavede det om til php, hvis, hvorfor?
Avatar billede keysersoze Guru
21. november 2000 - 09:27 #1
der vil evig og altid være en diskusion om hvad der er bedst og hvad forskellen er - asp er microsoft baseret og bygger på en MS platform og derfor let at gå til - PHP er Linux baseret og er derfor lidt sværere at gå til - tilgengæld er det open source.

Den ene vil altid overgår den anden hver gang der kommer en ny version, så det er svært at sige hvad der er bedst...

til asp kan bedst anbefales www.netcoders.dk samt www.activeserverpages.dk til at komme igang - desuden har IDG en ok asp bog samt den sædvanlige asp for dummies....
Avatar billede keysersoze Guru
21. november 2000 - 09:29 #2
ellers er dette en diskusion der kan fortsætte i uendelighed...
Avatar billede kejser_wilhelm Nybegynder
21. november 2000 - 12:50 #3
Hvis du har prøvet Visual Basic før, så vil jeg klart anbefale ASP, har du erfaring med java/C/C++, så vil jeg anbefale PHP.

Hvis du kører på en linux-platform vil jeg anbefale PHP, da ASP under linux har en del mangler (noget jeg har hørt fra andre, ingen erfaring).
På en windows kan det være lige fedt.
Avatar billede newbie.dk Praktikant
22. november 2000 - 12:43 #4
Hvad med software?
Avatar billede kornfreak Nybegynder
22. november 2000 - 13:17 #5
webserver - http://www.apache.org/
Database - http://www.mysql.net
Php - http://www.php.net
asp - indebygget i pws og IIS

der findes både til Liunx og windows!
Dog er der en indebygget webserver i win nt 4.0 og win2k server samt pws findes i add ons til win 98!

Avatar billede newbie.dk Praktikant
24. november 2000 - 11:07 #6
Altså mysql er til både asp og php??
PWS? er det personal webserver? eller? link?
IIS??? link?
Og jeg har win98, link til addons?
Avatar billede kornfreak Nybegynder
24. november 2000 - 11:28 #7
Pws = personel webserver ja ..den kan du finde på en ganske almindelig windows 98 cd under \"addons\"

IIS er indebygget i NT 4.0 og win 2k server!
Avatar billede kornfreak Nybegynder
24. november 2000 - 11:28 #8
Og ja..mysql er både til asp og pph!
Avatar billede keysersoze Guru
30. november 2000 - 14:01 #9
newbie >> er du blevet klogere? eller mangler du flere oplysninger?
Avatar billede newbie.dk Praktikant
05. december 2000 - 10:19 #10
tjooo, lidt.
Da jeg køre win98, tror jeg nok jeg skal prøve asp, via pws.
Kan man bruge MS access til noget, eller skal jeg i gang med mysql.
Nu har jeg ønsket mig en DGI asp bog/hæfte til jul(hvis de kan finde dem)
Apache er den nem at gå til, og for den sags skyld pws?
Ellers tror jeg du har opfyldt mine ? indtil videre.
Avatar billede kornfreak Nybegynder
05. december 2000 - 10:22 #11
Pws er den nemmeste synes jeg...og med hensyn til mysql/access ..vil jeg tro access er det nemmeste at starte med, men mysql..er hurtigere..sikkeret og mere stabil :)
Avatar billede keysersoze Guru
06. december 2000 - 16:27 #12
pws er nemmest...

access er også det nemmeste, og man siger at det kan køre stabilt med maks 10.000 poster og maks to aktive besøgende på en gang... derefter SKAL du bruge noget andet - så det kommer meget an på formålet!
Avatar billede keysersoze Guru
13. december 2000 - 17:18 #13
newbiw.dk >> er du blevet klogere?
Avatar billede newbie.dk Praktikant
14. december 2000 - 13:49 #14
tjoo, det er jeg vel... det er i hvert fald min mening at gå i gang med det efter nytår :)
Takker... og i høre jo nok fra mig igen, når jeg støder ind i nogle problemer.
Avatar billede asterix12 Nybegynder
26. februar 2012 - 18:51 #15
Hej

Nu er det er par dage siden denne tråd blev oprettet, men jeg har et spørgsmål som dog går i en anden retning, hvilket i håber kan svare på.

Hvis man kender en person, som man gerne vil have til at programmere for sig og denne person aldrig har arbejdet i php, men altid i asp, hvor "svært" er det så at lære php?

Venlig hilsen

Kim
Avatar billede keysersoze Guru
26. februar 2012 - 23:04 #16
Jeg er ret sikker på at du vil få mere respons ved at åbne dit eget spm fremfor at spørge i et over 10 år gammelt spm. Men meget kort; Hvis man er ud over hobby-stadiet og ved hvad fx sikkerhed, sql injection, xss og objektorienteret programmering er så kan et skifte sagtens lade sig gøre men der skal trods alt forventes noget tid brugt på opgradering, jeg ville i hvert fald ikke lægge ud med fuld løn som start.
Avatar billede asterix12 Nybegynder
27. februar 2012 - 04:23 #17
Tak for dit svar. Med hensyn til responsen, så er dit svar fyldestgørende, hvorfor jeg ikke ser nogen grund til at oprette et spørgsmål om dette emne.
Keysersoze... (kanon film, du der har hentet inspiration fra) ;)
Avatar billede keysersoze Guru
27. februar 2012 - 09:42 #18
Fyldetsgørende kan det næppe kaldes. Ved heller ikke helt hvad der gik af mig i går, normalt kommenterer jeg ikke på sådanne tråde - må have været i godt forårs humør (: