Avatar billede guf_kevin Nybegynder
23. april 2003 - 03:12 Der er 21 kommentarer og
2 løsninger

skærm defekt??

Hejsa

Jeg har netop fået fat i en ældre 17" *Hi vision* skærm, men den vil sg ikke tænde :0(

Når man prøver siger den bare *klik* lyde, og dioden foran lyser efter et stykke tid rødt.

Derudover er der intet der tyder på, at der er strøm på den...

Kan det tænkes, at det blot er sikringen, der sidder hvor strømmen løber ind, der er smuttet?

mvh. guf
Avatar billede scb Praktikant
23. april 2003 - 08:03 #1
Når den kan sige kliklyd er det ikke sikringen, men det kunne være at opdateringshastigheden fra din PC er for hurtig til sådan en ældre skærm.
Det er sansynligvis 75 Hz som max.
-SCB
Avatar billede Slettet bruger
23. april 2003 - 08:11 #2
Kan godt tænkes at billedrøret er gået. Så opfører de sig sådan, det samme gælder fjernsyn.
Prøv evt. at tænde og slukke flere gange efter hinanden. Der er minimal chance, men den er der.
Sikringen?! Skil den af og tjek.
Men den højest sandsynlig totalt defekt. Jeg tror ikke det kan betale sig at gører for meget ud af det.
Avatar billede Slettet bruger
23. april 2003 - 08:16 #3
scb> selvom at en sikring er gået, kan den måske godt starte "halvt op" og slukke igen. Det kommer an på hvor sikringen er placeret.
Avatar billede scb Praktikant
23. april 2003 - 08:23 #4
Nej.. Normalt er der 1 sikring, som sikre 230 volt, så er den gået er skærmen helt død.
Strømforsyningen i en typisk skærm er af swich mode typen som selv kan slå fra ved overbelastning, (kan faktisk give kliklyde).
Det er utroligt sjældent at en billedrør er så defekt, at der ikke kan komme et (måske dårligt) billed på skærmen.
-SCB
Avatar billede soulmand Nybegynder
23. april 2003 - 08:35 #5
Jeg vil give scb ret også mht opdateringshastighed.
Jeg har selv erfaret problemet ved skift af skærme.
Tag og tilslut en anden skærm og indstil så til f.eks. 800x600/60 Hertz og "arbejd dig op" derfra.
Men det kan højst sandsynligt også være røret som er stået helt af.
Avatar billede Slettet bruger
23. april 2003 - 08:43 #6
Ja okay du har ret! Men når jeg siger billedrøret mener jeg også tilhørene styreprintplade. Og er en komponent brænt af der så lukker det hele (som oftes). Men den tager stadig strøm ind (deraf lys i rød diode).Og evt. "klikkelyde" fra strømfors. mv. En fejlfinding og udskiftning af en evt. defekt komponent kan sjældent betale sig på en ældre skærm. En ny 17" koster fra 900,-kr.
Avatar billede Slettet bruger
23. april 2003 - 08:47 #7
nå ja, jeg tror nu også nok at man på ældre modeller kan finde sikringer andre stæder end strømfors. fx på styreprint ved billedrøret.
Avatar billede Slettet bruger
23. april 2003 - 08:50 #8
Men held og lykke med det! Jeg smutter...
Avatar billede peet-49 Novice
23. april 2003 - 09:32 #9
Kliklydene, du hører kommer fra sikringskredsløbet, det er højst sansynligt strømforsyningen, der er smuttet.
Avatar billede scb Praktikant
23. april 2003 - 09:34 #10
Eller for høj opdateringsfrekvens.
-SCB
Avatar billede retaxes Nybegynder
23. april 2003 - 09:57 #11
ja, enten strømforsyningen (kortsluttede dioder f.eks.) eller HT.

har du prøvet at starte den i Fejlsikker tilstand, så er du fri for at tænke på frekvenser.
Avatar billede guf_kevin Nybegynder
23. april 2003 - 10:06 #12
Som udgangspunkt, har jeg ikke sat skærmen til computeren pt. Den burde alligevel agere og tænde som normalt, med lys i skærmen.

Strømforsyningen: Hvis den evt. er gået, er det så muligt at finde én lignende i en anden skærm, eller er der stor forskel? Har det yderligere medført andre skader andre steder?

Det med billedrøret, lyder et eller andet sted sandsynligt. Så vidt jeg ved, burde der komme lys fra det, eller det burde *gløde* som en pære ik? Det er der absolut intet tegn på, men hvis strømforsyningen er gået er det vel klart nok.

Der kommer en smule knitren ved opstart, siger det ikke et eller andet om det?

/guf
Avatar billede scb Praktikant
23. april 2003 - 10:12 #13
Du skal have den koblet på en PC !
Ellers går den i dvale, uden at der er lys nogle steder.
-SCB
Avatar billede retaxes Nybegynder
23. april 2003 - 10:15 #14
den knitren du kan høre kunne tyde på at strømforsyningen og HT er i orden, men som scb skriver skal den kobles til en PC, ellers lukker den ned.
Avatar billede guf_kevin Nybegynder
23. april 2003 - 15:21 #15
Nu har jeg sat den til en PC, hvilket i og for sig gav samme resultat. Klik'ene bliver dog højere og den forsætter i længere tid. Det lykkedes også at få den *dong* lyd frem, som når man normalt tænder en skærm.

Men......

Stadig intet billed overhovedet (så nej, kan ikke starte den op i fejlsikret), og den går igen i dvale og lyser rødt efter kort tid.

Umiddelbart virker det vel så som om, at det muligvis kunne være strømforsyningen der ikke spiller! Du er inde på *scb*, at det er sjældent at et billedrør går helt, og i dette tilfælde er der intet der tyder på at der overhovedet kommer strøm til!

Jeg har lagt mærke til at der ikke lyser nogen grøn diode når man tænder, men kun den røde. Kan den evt. være smuttet, og forårsaget en kortslutning eller lign.

- Det med knitren, var mig der tog fejl! Der er ingen!
- Forklaring på HT?
- Er det muligt at skifte en strømforsyning selv, og igen...kan man blot tage
  den fra en anden skærm
Avatar billede scb Praktikant
23. april 2003 - 15:26 #16
Hvis der heller ikke kommer billed lige når du tænder din PC, Når der tælles ram op, ja så er det nok skærmen der er defekt.
-SCB
Avatar billede scb Praktikant
23. april 2003 - 15:27 #17
Med de priser der er på en 17" kan det ikke betale sig at rode med den.
Strømforsyningen (hvis det er den) skal være fra en af præcis samme model.
-SCB
Avatar billede peet-49 Novice
23. april 2003 - 15:45 #18
Man kan ikke uden videre skifte strømforsyningen, da den er en integreret del af hovedprintet. Kun løsdele kan skiftes.
Avatar billede guf_kevin Nybegynder
23. april 2003 - 15:46 #19
Nej du har helt ret, det koster ikke det store! Men ofte er det bare en mindre bagatel der er i vejen, så det kunne jo være nice hvis den kunne komme til at virke...

Jeg er ret tæt på at ligge projektet på hylden though, men lige en sidste ting jeg har bidt mærke i:

Stikket til skærmkortet, mangler 5 ben, det virker umiddelbart ret unormalt. Jeg har åbnet det, og synes egentlig at det ser ud til at være forbundet ok, men kan det ikke tænkes at en svækket forbindelse her, kan resultere i ovenstående problemer.

I såfald, kommer spørgsmålet igen, er det muligt blot at tilslutte ledningen fra en anden skærm?
Avatar billede guf_kevin Nybegynder
24. april 2003 - 09:03 #20
Stikket til skærmkortet mangler 5 ben, kan det tænkes at en svækket forbindelse herimellem kan have forårsaget ovenstående problemer??

guf
Avatar billede retaxes Nybegynder
24. april 2003 - 09:59 #21
det er ikke sikkert at de 5 ben nogensinde har været der, så sparer fabrikanten lidt på de guldbelagte ben ;o)
Avatar billede guf_kevin Nybegynder
25. april 2003 - 00:06 #22
hehe...kan tænkes!

Tak for hjælpen i hvert fald! Det bliver lidt dele point ;0)
Avatar billede retaxes Nybegynder
25. april 2003 - 00:21 #23
takker for pointene..