Avatar billede kio_liex Nybegynder
22. april 2003 - 14:45 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

Mailserver hvordan?

Jeg har en Debian server, den håntere flere domænier, den kører Apache, php4, MySQL, WuFTP og Webmin...
Som I kan se så er det kun en mail-server der mangler.

Jeg HAR kigget meget på nettet, og her på Eksperten. Jeg har fundet ud af at det nok, skal være Qmail, Postfix,Sendmail, eller Courier.

Men jeg har hørt flg. problemer om dem:
-Qmail, kan få "overflow", som craser serveren.
-Sendmail, har haft, og derfor måske stadig, mange fejl.

De to andre har jeg ikke hørt noget dårligt om, men fælles for alle er at jeg ikke kender dem...

Jeg vil gerne have det sådan at der er en webadmin (måske webmin), hvor brugere kan oprettes og slettes.
Derudover vil jeg gerne have en webmail funktion, så brugere kan tjekke deres e-mail online.

Jeg har TDC ADSL, og min DNS er www.gratisdns.dk, der har jeg lavet det der i MX som jeg skal, eftersom TDC har lukket port 25.

En anden ting, skal jeg have en SMTP server, der er jo lukket for port 25, og hvilken SMTP server skal brugere så skrive i fx. Outlook?
Avatar billede dank Nybegynder
22. april 2003 - 14:49 #1
Jeg tror det eneste Qmail crasher er qmail servicen.. Det kan ske og derfor bliver den som oftest installeret med supervise, så den bare starter igen.

Qmail er klart nr1 af dem du har listet
Avatar billede jpvj Nybegynder
22. april 2003 - 14:51 #2
Så vil jeg prøve at svare på anden del "En anden ting, skal jeg have en SMTP server, der er jo lukket for port 25, og hvilken SMTP server skal brugere så skrive i fx. Outlook? "

Hvis det er dine interne brugere, skal de blot bruge din interne SMTP server, der så forwarder til smtp.tele.dk eller direkte til smtp serveren for det domæne der skal sendes til.

Externe brugere der vil sende, skal blot fortsat bruge den SMTP server som deres ISP har stillet til rådighed - så klarer MX tricket resten.

JP
Avatar billede kio_liex Nybegynder
22. april 2003 - 15:03 #3
Dank:
Kan det ikke ske at der mistes data, når/hvis crasher, hvad skal jeg ellers have installet hvis jeg gerne vil have alle min krav opfyldt?

JP:
Er der ikke mulighed for at gøre noget så brugere ikke skal indtaste deres ISP smtp-server?
Avatar billede dank Nybegynder
22. april 2003 - 15:11 #4
Du mister ikke data.. jeg benytter qmail/vpopmail til *mange* tusinde domæner og pop3 konti.. jeg har aldrig mistet data eller ment qmail var ustabil. 2 gange om året ca, der lukker qmail ned.. det påvirker intet af resten af serveren.. den lukker bare og så skal qmail bare startes igen.. ellers skal du køre noget supervise, så når du ingengang at opdage den er nede, så er den startet igen automatisk.

mht til smtp så skal du benytte noget smtp-auth patch, men det er generelt en meget dårlig idé
Avatar billede kio_liex Nybegynder
22. april 2003 - 15:23 #5
hmmm... så må brugere jo bare bruge deres ISP...

Jeg har kigget på http://lws.dk/ kan det der står der "bare" overføres til Debian?
her tænker jeg på installation af:
-qmail
-vpopmail
-Opstart af qmail og vpopmail
-ezmlm
-autorespond
-qmailadmin
-sqwebmail

skal jeg bruge Courier-IMAP til noget?

Overstånede kan det installeres med dselect? Hvilket jeg synes er et godt program til at håntere pakkerne med.
Avatar billede dank Nybegynder
22. april 2003 - 15:25 #6
mine erfaringer med debian og dette mailsetup er, at man skal kompilere tingene selv.. eller benytter f.eks. Qinstall som installerer det hele for én

søg på google efter qinstall
Avatar billede dank Nybegynder
22. april 2003 - 15:26 #7
du skal kun bruger imap hvis du f.eks. skal køre med squirrelmail webmail.. men brug hellere sqwebmail, den er superhurtig
Avatar billede kio_liex Nybegynder
22. april 2003 - 15:40 #8
Hvis jeg finder qinstall, hvormeget andet skal jeg så også installere?
skal det "hele" konfigureres, og hvis det skal kan jeg så følge lws.dk, eller hvad skal jeg gøre?
Avatar billede olennert Nybegynder
22. april 2003 - 15:48 #9
dank>> Af ren nysgerrighed: Hvorfor er smtp-auth en dårlig ide? Jeg går ud fra at du tænker på noget som SASL?
Avatar billede dank Nybegynder
22. april 2003 - 15:51 #10
1: Det er næppe nødvendigt i 99% af alle tilfælde da folk aligvel har adgang til deres isp's SMTP server
2: forhindre spam!
Avatar billede olennert Nybegynder
22. april 2003 - 15:58 #11
dank>> Hvordan forhindre spam? Med auth er relaying slået fra, kun autentikerede brugere får lov til at sende?
Avatar billede dank Nybegynder
22. april 2003 - 16:11 #12
det er selv. rigtigt nok, men kan du garantere at den kunde du har der har købt et webhotel til 1 kr hos dig, lige pludselig finder ud af det kunne være sjovt hvis han sendte en mail ud til 400.000 mennesker, med reklame for hans nye alternative ørelysbehandling?
Avatar billede olennert Nybegynder
22. april 2003 - 16:14 #13
dank>> Ah, det var det du mente. Tak. Min mailserver er ikke til kunder, men til familiemedlemmer. De *har* fået besked på at opføre sig ordentligt. Og hvis de ikke gør det, så formaterer jeg bare deres harddisk næste gang jeg bliver bedt om at hjælpe dem med noget på deres PC :-).
Avatar billede dank Nybegynder
22. april 2003 - 16:20 #14
ok det er så en anden sag..

men hvorfor har du 2 profiler? (udover du bruger den ene til at stille spørgsmål og den anden til at svare)
Avatar billede kio_liex Nybegynder
22. april 2003 - 16:47 #15
øhhh...

er det ikke mig der har brug for hjælp?

jeg har kigget på http://obua.org og fundet ud af at det der qinstall indeholder det jeg skal bruge, eller har jeg overset noget?

qmailadmin, kan man oprette nye domainer/brugere (virtuele) der?
Avatar billede kio_liex Nybegynder
22. april 2003 - 16:52 #16
kom lige til at tænke på noget, hvilke porte skal der være åbne i min firewall?

21 FTP
25 SMTP
80 HTTP
110 POP3

???
Avatar billede kio_liex Nybegynder
23. april 2003 - 14:30 #17
Nu har jeg læst en del på Postfix her: http://kirb.insanegenius.net/postfix.html

og jeg har læst lidt om Qmail her: http://howtos.eoutfitters.net/email/

Og jeg bliver mere og mere forvirede... :-(

Jeg forstår ikke hvad der sker, med mails der bliver modtaget. jeg skal bruge virtuele domænier og brugere, og det kunne da være fedt hvis det kunne hånteres i en MySQL db...

Men virtuele brugere skal der post ligge i en mappe på serveren indtil det bliver hentet?
Avatar billede dank Nybegynder
23. april 2003 - 14:37 #18
jeg gentager lige: qmail+vpopmail er det du skal bruge

qmail er mailserveren. vpopmail sørger for de mange virtuelle domæner
Avatar billede kio_liex Nybegynder
23. april 2003 - 14:56 #19
vpopmail tager sig også af virtuelle brugere?

hvordan håntere den det så? Jeg skal lave et webinterface, så folk der har et domaine NEMT kan tilføje flere email konti, men sådan et webinterface skal vel så skrive til harddisken? den nye email konto skal vel have en mappe, eller noget til at gemme data i?
Avatar billede dank Nybegynder
23. april 2003 - 16:15 #20
qmail admin kan administrere vpopmail. prøv evt at lave en gratis hjemmeside på 1go.dk og log ind på email webadmin.. det er netop sådan et setup som du efterspørger